Moto Guzzi, erfarenheter och åsikter

empler

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
Moto Guzzi
Bra val :tummenupp har själv en sp 1000 från 85 som gjort 17300 mil så kvalitén är det inga som helst fel på!

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
det är ju inte för alla men jag tror att där finns en smula guzzi frälsning i många bara den får liten knuff :)

Va det inte att bmw är en moto guzzi med hängpattar :tuttar

Köpte lite prylar på min lokala mc nasare idag, då stod det både en MV Agusta F3 och en Desmocedici RR i butiken... Desmon uppbringar ett ganska fett 'vill ha' begär ;) Det är inte bra att ha ruskigt nära till Italia Bike Center :(

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Köpte lite prylar på min lokala mc nasare idag, då stod det både en MV Agusta F3 och en Desmocedici RR i butiken... Desmon uppbringar ett ganska fett 'vill ha' begär ;) Det är inte bra att ha ruskigt nära till Italia Bike Center :(

Om man ändå hade råd med sådana åk-dorn :(

nä jag är riktigt nöjd med Guzzin. kört 100mil nu sen jag köpte den och den har inte exploderat än :) Gled in på en avlägsen kiosk o grill ställe idag där det stod två HD och en ducati... När jag satt där och surplade i mig min cola och blickade ut över hojarna så slog det mig. om jag nu hade vänt på rollerna och köpt en hd, ducati, aprilia, bmw eller japanare och suttit där för att höra något udda motorljud närma sig och en rå moto guzzi hade rullat in så hade jag dött av ångerst när jag tänkt... Varför tänkte jag inte på moto guzzi!!!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om man ändå hade råd med sådana åk-dorn :(

nä jag är riktigt nöjd med Guzzin. kört 100mil nu sen jag köpte den och den har inte exploderat än :) Gled in på en avlägsen kiosk o grill ställe idag där det stod två HD och en ducati... När jag satt där och surplade i mig min cola och blickade ut över hojarna så slog det mig. om jag nu hade vänt på rollerna och köpt en hd, ducati, aprilia, bmw eller japanare och suttit där för att höra något udda motorljud närma sig och en rå moto guzzi hade rullat in så hade jag dött av ångerst när jag tänkt... Varför tänkte jag inte på moto guzzi!!!

Jag är inte den som är den. Sätt dig och lyssna så kan jag köra runt den åt dig. Finns ju en del trevligt i Liatorpkrokarna även om jag inte minns exakta vägar där.

Jag är nästan för snäll... Nä, nu blev jag rörd.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tack för tipsen grabbar :)

Har redan kört 100mil sen i torsdags och det va länge sen jag körde någor som va så roligt.

detta är dock ingen maskin för att snurra runt i centrum. Blir väldigt lätt ryckigt och vxl är ingen skönhet att jobba med i 1-2-3 när mab fesväxlar och kardanen ger en glappig känsla när man smyger omkring. torrkopplingen rasslar och det blir massa kopplande haha. Men när traffikeb lättar och man börja komma upp i styrfart hittar snabbt allt detta harmoni och den blir en helt annan manskin

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
hej, jag har kört Guzzi i ett antal år och kan bara säga grattis! :banana
Du kommer att ha en charmig hoj som du inte tröttnar på och som är driftsäker rent mekaniskt. de fel som kan dyka upp på Guzzina är sällan mekaniska problem utan läckande hastighetsmätare/färddator, glappande el etc. Ha för vana att smörja nipplar mm årligen och var noga med servicarna så kommer du att ha den problemfri läääääänge.
Skall du ha hjälp eller delar (vad som helst) så SKALL du handla av Harald Cerone på http://amr-mcdelar.com/
Det han inte kan fixa det finns inte, dessutom är det till samma priser (som högst) som japsdelar
Lycka till!:tummenupp

På Guzziclubbens hemsida och framförallt deras forum så får man svar på ALLT man kan fundera på. http://guzziclub.nu/ Har man problem så finns alltid en frände i närheten som hjälper på något sätt. Det har jag aldrig stött på med andra märken (möjligtvis då Ducceklubben)

känner på mig att det kommer just vara elen jag isf får problem med.

ja jag har bläddrat igenom bruksmanuallen som jag måste säga va bland det mest kryptiska jag har läst. Mycket pga att de har verkligen våldat in 50/11 språk i en o samma manual. vart språk är ihop parat med ett annat på var sida och ja man kan ju lika väl gå och ta en alvedon innan man sätter sig ner och börja tolka den :)

Hur ofta ska ventiler justeras? har hittat en del intervaller men inte hittat vilken olja som ska användas. står bara att fråga den lokala moto guzzi återförsäljan

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

ja jag har bläddrat igenom bruksmanuallen som jag måste säga va bland det mest kryptiska jag har läst. Mycket pga att de har verkligen våldat in 50/11 språk i en o samma manual. vart språk är ihop parat med ett annat på var sida och ja man kan ju lika väl gå och ta en alvedon innan man sätter sig ner och börja tolka den :)

Hur ofta ska ventiler justeras? har hittat en del intervaller men inte hittat vilken olja som ska användas. står bara att fråga den lokala moto guzzi återförsäljan

Har en vän som kört 44000mil med sin BMW R90S. Totalt har den rullat 46000mil. Den är borrad två gånger, senast vid 38000mil. Om det är OK för dig att behovet borra upp cylindrarna till nästa dimension ligger nånstans mellan 15000 och 20000 mil så duger Biltema helsyntet 5W-50 för det är den oljan han kör på.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Men så ska Guzzin väl ha växellådsolja i växellådan, kardanen gissar jag. Typ
Biltema helsyntet 75W-90.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Är du orolig för elfel, så tycker jag att du skall passa på och titta igenom kopplingarna och spruta på lite vaselin.
Håller fukten borta utan att ställa till problem.
Utsatta kopplingar kan man ta lite "elektronikskydd" (en sorts klarlack) på.
Kolla även så att inte kablar ligger så att de kan skavas av pga vibrationer.
Italienare är av trdition lite vårdslösa med det elektriska, särskilt lyxutrustning.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Z1000 var alldeles för mainstream för dig va? ;)

Sjukt snygg hoj! :tummenupp

Tack :) You know me! haha ville ha något utanför japan och det blev helt plötsligt svårt att komma på vad. övervägde till och med HD men nä det är ju en övervarderad dussinhoj och de har bara två någerlunda intressanta modeler. provkörde en annan guzzi på hd i helsingborg och när man gick där så är alla modeller och årsmodeler sjukt lika varandra. konstigt att e kan komma undan med det :-S därimot kan en hd bli grymt fräsig om man gör om den som jörgen har gjort :D

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Tack :) You know me! haha ville ha något utanför japan och det blev helt plötsligt svårt att komma på vad. övervägde till och med HD men nä det är ju en övervarderad dussinhoj och de har bara två någerlunda intressanta modeler. provkörde en annan guzzi på hd i helsingborg och när man gick där så är alla modeller och årsmodeler sjukt lika varandra. konstigt att e kan komma undan med det :-S därimot kan en hd bli grymt fräsig om man gör om den som jörgen har gjort :D

Jo men för att få till en sån HD får man ju antingen betala ordentligt eller ha ett kunnande som jag absolut inte besitter. :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept