MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Sete vette sjutton vad jag ska tro. Risk att återtåget blir 2009 års stora Flopp :tråkad
Definiera flopp. Menar du flopp i förhållande till dina förväntningar eller i förhållande till Setes egna förväntningar eller i förhållande till andra märkesförares prestationer? Sete själv har ju sagt att världsmästare inte är ett realistiskt mål. Låt säga att han inte blir sämsta märkesförare och hamnar på en top-10 placering totalt, skulle det vara flipp eller flopp?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nicky och Kallio har ju dirttrack respektive isracing att falla tillbaka på, ska nog ses som en stor fördel när det gäller att prestera bra på Gp9 . Sete vette sjutton vad jag ska tro. Risk att återtåget blir 2009 års stora Flopp :tråkad
Nuff said. :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nicky och Kallio har ju dirttrack respektive isracing att falla tillbaka på, ska nog ses som en stor fördel när det gäller att prestera bra på Gp9 . Sete vette sjutton vad jag ska tro. Risk att återtåget blir 2009 års stora Flopp :tråkad

Stoner kör ju extremt hårt på framdäcket, det är ju därför det studsar så jävligt för honom genom svängarna. Inte direkt så stoner backar in i kurvorna med Duccen..
Vilka fördelar man kan ha av dirt-track/is-racing på nästa års ducati är väl kanske lite tidigt att uttala sig om?
Menar, Melandri åkte rätt jäkla brett med Hondan när han satt på den, men det verkar folk ha glömt bort, även Elias körde Hondan på hörntänderna ibland.

Sete får man väl se vad han göra, inte direkt så man jublar för att han kommer tillbaka. Om man skulle ha tillbaka några gammelrävar på en riktigt bra cykel skulle det vara roligare om Biaggi eller KR.jr kom tillbaka ;)
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Vilka fördelar man kan ha av dirt-track/is-racing på nästa års ducati är väl kanske lite tidigt att uttala sig om?

Jag fattar inte heller varför just detta skulle vara en fördel på just Ducatin? GP-pojkarna bör väl kunna åka brett med valfri gp-hoj, oavsett märke.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag fattar inte heller varför just detta skulle vara en fördel på just Ducatin? GP-pojkarna bör väl kunna åka brett med valfri gp-hoj, oavsett märke.

Ducatin är i allas ögon lite speciell och bedöms som svårflirtad. Med Stoners framgångar har utomstående bl.a tagit upp hans grund från crossen och steget till flattrack o isracing är inte helt onaturligt. Det kan ha mindre med att alla KAN åka brett, snarare hur Du reagerer när cykeln protesterar som mest etc etc..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ducatin är i allas ögon lite speciell och bedöms som svårflirtad. Med Stoners framgångar har utomstående bl.a tagit upp hans grund från crossen och steget till flattrack o isracing är inte helt onaturligt. Det kan ha mindre med att alla KAN åka brett, snarare hur Du reagerer när cykeln protesterar som mest etc etc..

Men vad är det som säger att nästa års ducati kommer vara svårflirtad?
Capirossi och Checa åkte jävligt brett med 990-Duccen. För capirex gick det väldigt trögt med 800cc-moppen..
Nog för att det skiljer i teknik mellan de olika märkena, men det behöver inte alltid vara så år efter år..
Många säger ju att elektroniken på Duccen passade Stoner perfekt, plus att han själv säger att han fick mycket större förtroende för framdäcket från bridgestone.
Jag tycker det ser ut som Stoner åker stenhårt på framändan, bakändan får hänga med bäst den kan, studsande. Men är ju inte direkt så han slidar in hojen i svängarna.

Jag personligen tror att både Honda och Yamaha kommer ha tagit in Ducatis övertag nästa år.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag personligen tror att både Honda och Yamaha kommer ha tagit in Ducatis övertag nästa år.
Nästa år? Svårt att se att Ducati haft något övertag ens i år, om inte övertaget heter "Stoner". Både Yamaha och Honda kan inte ta in just det övertaget samtidigt utan cloning.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nästa år? Svårt att se att Ducati haft något övertag ens i år, om inte övertaget heter "Stoner". Både Yamaha och Honda kan inte ta in just det övertaget samtidigt utan cloning.

Tycker det fortfarande ser ut som Ducati alltid toppar listan över toppfart och ser dessutom fortfarande ut som de har bättre knuff ut ur böjarna. Dock är skillnaderna mindre i år än förra året.
Eftersom det ser ut att bli väldigt lite regeländringar till nästa år tror jag dessutom inte att någon fabrik kommer skaffa sig något större övertag utan att det maskinellt kommer vara väldigt jämnt nästa år, särskilt om alla kommer ha tillgång till samma sorts däck.
Kommer nog vara samma förare som slåss om pallplatserna..
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Tycker det fortfarande ser ut som Ducati alltid toppar listan över toppfart
Toppfart är inte allt, men visst känns åtminstone Hondan vara ikapp redan nu då?
Sepang:
1 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team DUCATI 311.5 Warm Up
2 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 311.0 Warm Up
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Toppfart är inte allt, men visst känns åtminstone Hondan vara ikapp redan nu då?
Sepang:
1 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team DUCATI 311.5 Warm Up
2 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 311.0 Warm Up

Finns väl iofs fler banor som de andra vart närmre Ducatin i toppfart, självklart inte allt. Yamahas paket fungerade ju i år igen, trots att man oftast låg 5-8km/h lägre på rakorna.
Var ju inte som förra året när Stoner verkligen bara sköt sig förbi några meter ut på rakan.
Avstånden har krympt i år, nästa år tror jag de kommer vara ännu mindre.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Sete "klar" för Ducati Onde2000 Gp9 och MGP 2009

http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2008/October/13-19/oct1808-sete-deal-finalised/?R=EPI-103656

Stoner, Nicky, Kallio, Canepa och Sete .. Hm!
AH! Shit va kul att höra! Jag tror inte på att Sete omedelbart kommer slåss i topp, men kommer vara en bra utvecklare och förare för Ducati hursomhelst! Dock så VILL jag nog att Sete ska vara med och slåss i toppen, vore bra för rejsningen!

Nu ser jag helt plötsligt fram emot nästa års GP igen. :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ducati ONDE2000 kommer ha sin pressrealese på torsdagskvällen samma vecka som finalen på Valencia går. Sete kommer köra hojen för första gången på testerna veckan efter på Valencia.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
jag hoppas spies, simoncelli, bautista kommer upp 2010 gärna ännu fler!

Bara inte nästa års gp blir "följa john" race, tråkigt har det vart så det räcker i år.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tycker det fortfarande ser ut som Ducati alltid toppar listan över toppfart och ser dessutom fortfarande ut som de har bättre knuff ut ur böjarna.

Fast i år har ju Pedrosa varit helt överlägsen UT ur böjjen. Det är ju sinnesjukt hur bra fart han får med sin "på med sladd vid apex och räta upp för att få fäste"-teknik. Dovi visade ju prova på samma sak nu senast i Malaysia då han körde skjortan av Nicky ut ur var & varannan böj.


Dock så VILL jag nog att Sete ska vara med och slåss i toppen, vore bra för rejsningen!

What he said.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
jag hoppas spies, simoncelli, bautista kommer upp 2010 gärna ännu fler!

Bara inte nästa års gp blir "följa john" race, tråkigt har det vart så det räcker i år.

Trist är att inför iår var det möjligt med 20 förare det blev 18. Huvudklassen ska såklart ha fler cyklar och kanske nått krav på tillverkarna från FIM är en väg att gå!

Sedan får man ju bara hoppas att Suzuki och Kawasaki kommer bättre rustade till 2009..

Att rejsa 2009 med en däckstillverkare, kommer det bidra till tätare rejs!!

Tech3 Dementerar Spies i MGP 2010
http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2008/October/20-26/oct2008-tech-3-deny-2010-ben-spies-deal/?&R=EPI-103700
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Känns som att det är klart nu, hoppas jag fick med allt/rätt, visste inte hur långt deras kontrakt sträcker sej.

Repsol Honda
- Dani Pedrosa
- Andrea Dovizioso


Honda Gresini
- Alex de Angelis
- Tony Elias


Honda LCR
- Randy de Puniet


Team Scot Honda
- Yuki Takahashi


Ducati Marlboro Team
- Casey Stoner
- Nicky Hayden


Ducati Alice Team
- Mika Kallio
- Niccolo Canepa


Onde 2000 Ducati
- Sete Gibernau


FIAT Yamaha Team
- Valentino Rossi
- Jorge Lorenzo


Tech 3 Yamaha
- James Toseland
- Colin Edwards


Monster Kawasaki Racing Team
- John Hopkins
- Marco Melandri


Rizla Suzuki motoGP
- Loris Capirossi
- Chris Vermuelen
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top