MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
http://world.honda.com/HRC/profile/index.html

We think that technology improvements by the motorcycle race will result in joy of would Honda customer.
Our goal is to be a number one racing team all over the world. On the other hand, this means that our customer owns number one racing company-Honda product. This is our motivation.

The motorcycle race is our DNA and the stage that our dreams come true. A racing machine is a running laboratory that will provide us with live information.
HRC will continue to provide you with emotion and passion through the motorcycle race. And with Honda Motor, HRC will make every efforts to develop motorcycles with advanced technologies from race field.

Det är ju vad HRC gör, som är en underavdelning till honda. Det är inte riktigt de som drar in de stora kulorna eller håller i dem heller för den delen.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det är ju vad HRC gör, som är en underavdelning till honda. Det är inte riktigt de som drar in de stora kulorna eller håller i dem heller för den delen.

Honda är beroende av HRC som i form av race avdelning ju försörjer Hondas gatcyklar med teknik från racingen. Alltså, inget HRC och ingen racing lika med ingen teknisk vidareutveckling på gatcyklarna som ska generera kulor från butiker världen över. Så i det läget blir MGP racingen "modern" i utvecklingen även av gatcyklar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Honda är beroende av HRC som i form av race avdelning ju försörjer Hondas gatcyklar med teknik från racingen. Alltså, inget HRC och ingen racing lika med ingen teknisk vidareutveckling på gatcyklarna som ska generera kulor från butiker världen över. Så i det läget blir MGP racingen "modern" i utvecklingen även av gatcyklar.
Är det inte en ganska grov överdrift att påstå att utan HRCs utveckling av racehojar skulle Honda inte ha någon utveckling av gathojarna? Självklart påverkar HRC gatcyklarna men jag skulle tro att utvecklingsavdelningen frö gatcyklar är betydligt större än HRC.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Honda är beroende av HRC som i form av race avdelning ju försörjer Hondas gatcyklar med teknik från racingen. Alltså, inget HRC och ingen racing lika med ingen teknisk vidareutveckling på gatcyklarna som ska generera kulor från butiker världen över. Så i det läget blir MGP racingen "modern" i utvecklingen även av gatcyklar.

Honda är rätt mycket större än bara mc-tillverkning..
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
HRC är för böflen till för att bygga racinghojar, lägger de ned sin MotoGP satsning kan de avvekla sig själv också. Åtminstone borde de förbjudas att ha med "R":et i namnet.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tror inte heller Honda skulle lägga ner sin motogp-satsning, däremot kan den ju bli mycket mindre om man inte anser sig ha råd.
Men Honda är ju inte enbart HRC utan en massa annat också.

Bara att hoppas att det finns pengar över till roliga saker också, även i dessa tider.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
HRC är en ganska liten avdelning på Honda. Deras R&D för gathojar är rätt mycke större.

Honda drog in sitt HRC's officiella team i WSBK/WSS för att det var dålig reklam att dom fick spö av ett privat Honda team som var hemmafilade i en liten mc butik i Holland. 2000-2001 nångång. Sen dess har det inte funnits ett officiellt HRC team i WSBK serien. Det bästa med det är iof att Honda inte kan dra sig ur WSBK då dom inte har nått eget Honda/HRC team där. Det man kallar "fabriks Honda" nu där är privata team som får köpa loss vissa delar HRC utvecklat.

Sen finns ju en annan historia om en trampcykeltillverkare som började göra motorcyklar på 90-talet och som gör dom så bra i dom lägsta klasserna i GP så att Honda i princip hoppat av där för dom skäms att få sånt spö.

Så Honda kan vara kaxiga när dom har övertag men inte annars nej..
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
http://world.honda.com/HRC/profile/index.html

We think that technology improvements by the motorcycle race will result in joy of would Honda customer.
Our goal is to be a number one racing team all over the world. On the other hand, this means that our customer owns number one racing company-Honda product. This is our motivation.

The motorcycle race is our DNA and the stage that our dreams come true. A racing machine is a running laboratory that will provide us with live information.
HRC will continue to provide you with emotion and passion through the motorcycle race. And with Honda Motor, HRC will make every efforts to develop motorcycles with advanced technologies from race field.

Ok, ett marketing-uttalande alltså, inget som har med verkligheten att göra.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Är det inte en ganska grov överdrift att påstå att utan HRCs utveckling av racehojar skulle Honda inte ha någon utveckling av gathojarna?.

"And with Honda Motor, HRC will make every efforts to develop motorcycles with advanced technologies from race field."

Nja, jag är iofs inte säker på att det tekniska utvecklingsarbetet avtar helt, där har Du säkert rätt :tummenupp

Fast visst känns det att man från Honda medvetet byggt upp strategin kring teknikutveckling från just HRC och racing. Tycker att sista meningen ovan från stycket citerar mycket väl om sammarbetet Honda/HRC vilket det iofs aldrig varit något hyschhysch om vad jag vet :)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Äsch, det där med racing som utvecklingsbänk för gatfordon är bara trams. Det HRC gör har noll eller i bästa fall 0,01% att göra med den utveckling som sker på gathojarna. Så är det inom alla företag och branscher. Ställ en racehoj bredvid en gathoj, skruva ner dem i molekyler och montera sedan ihop dem igen så förstår man. Racing och gata har olika syfte och mål, olika behov och problem med tillhörande lösningar. Myten om hur man tar delar från racecykeln och sätter dem på gathojen odlas hos tillverkarnas marknadsavdelningar och konsumeras med stort nöje av hojägare. Racer med lykta, har någon hört den förut? "Vi tog ramen från Roberts vinnande GP-hoj och"....bla bla bla. Hur många HRC-delar återfinns året efter i en gathoj?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Äsch, det där med racing som utvecklingsbänk för gatfordon är bara trams. Det HRC gör har noll eller i bästa fall 0,01% att göra med den utveckling som sker på gathojarna. Så är det inom alla företag och branscher. Ställ en racehoj bredvid en gathoj, skruva ner dem i molekyler och montera sedan ihop dem igen så förstår man. Racing och gata har olika syfte och mål, olika behov och problem med tillhörande lösningar. Myten om hur man tar delar från racecykeln och sätter dem på gathojen odlas hos tillverkarnas marknadsavdelningar och konsumeras med stort nöje av hojägare. Racer med lykta, har någon hört den förut? "Vi tog ramen från Roberts vinnande GP-hoj och"....bla bla bla. Hur många HRC-delar återfinns året efter i en gathoj?
Fast Desmosedici RR är faktiskt en MotoGP-racer med lyktor. :ducatitönt
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Valentino tror oxå att Honda blir kvar..

While this is not quite confirmation that Honda will be staying, a lot of the announcements once again reaffirmed the importance of motorcycles in Honda's business strategy. Motorcycle sales were overall much stronger than Honda's car sales, growing 12% where car sales were flat, and are expected to grow by another 10.5% next year, where Honda expects car sales to fall by 7% in the same period. Fukui was emphatic: "History shows that motorcycles remain strong in a difficult market environment and have always supported Honda in difficult times."

So it seems like our friends over at the Italian site GPOne.com got it right when they said that they believed the stories (including the stories reported here) claiming Honda would pull out of MotoGP were nonsense. Even Valentino Rossi says that Honda will be staying, so our worst fears have allayed.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Efrén Vázquez ska ha fått klart med att få tillgång till en Derbi RSA250 till nästa år. Alltså en som kommer till i listan i 250GP.

Några som har klart från Aprilia att få RSA250 till nästa år - men som änni inte har fått sin ekonomi på rätt sida är Joan Olive och Alex Debon.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Sitter just och kollar på Wsbk season review på Motors Tv och slås av det uppenbara att jag antingen missat liknande program om MGP på eurosport eller så har man inte sänt nått än! Nån som har koll ?
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Häromveckan gick en säsongssammanfattning för MotoGP på Eurosport.

/Markus
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
FIM Bossen Vito Ippolito talar ut:

The role which electronics play in modern motorcycle racing is a continuing cause of discussion, or perhaps controversy would be a better word. Almost everyone inside and outside racing has had their say on the matter, some more publicly than others. Opinion remains deeply divided between the "rider purists" and the "racing purists", with both sides expressing their opinions increasingly forcefully.

Now, a new voice has been added to the debate. In an interview with Octavio Estrada of Prototipos Racing, published on the Spanish website DailyMotos.com, FIM President Vito Ippolito has spoken out against the use of electronics in MotoGP, saying that "MotoGP must not make the same mistake that Formula 1 has made, where the role of the driver is reduced to a minimum."

But despite being arguably the most powerful man in world motorcycling, even Ippolito is powerless against the factories. For it is the manufacturers who are driving the development, and resisting any attempts at regulating the field in which they have sunk many millions of dollars, and which is one of the fields which is starting to trickle down into production motorcycles.

"I'm not against the technological development of the bikes," Ippolito said, "but today the electronics control everything, from traction control to the amount of power transmitted to the road and acceleration, which leaves little margin for the riders to exploit their abilities, and this technology is only available to the richest and most powerful teams
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top