MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo men visst kan det vara så! Men det är ju det som bl.a artiklen från AB visar, att krisen redan var ett faktum långt innan $imoncelli tog sitt beslut.

Ja, det är klart att AB och alla redan visste hur illa det var redan i januari :rolleyes:
Lite skillnad på magnituderna av en lågkonjunktur också.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kanske så enkelt som att han inte ansågs sig behöva den årslönen? Hellre 250 ett år till med allt vad det innebär och sen utvärdera alternativen igen.
$1,000,000 eller $500,000 kanske kan kvitta för somliga beroende på vad som driver dem.

Någon som anser att det är självklart att Rossi skulle hoppa av till t.ex. WRC om de bara erbjöd mer pengar?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Någon som anser att det är självklart att Rossi skulle hoppa av till t.ex. WRC om de bara erbjöd mer pengar?

Jag känner på mig att Valentino e rätt sugen på att överaskande alla med nått speciellt som d sista i topp roadracingen, en utmaning på ett udda märke eller introducera Harley Davidson innan han lämnar RR för gott.. Så nej, pengar är av sekundär betydelse för Vale, han är redan för stor för att bry sig om pengar :tummenupp

Jag förstår inte.

No Bullshit .. :D

Ja, det är klart att AB och alla redan visste hur illa det var redan i januari :rolleyes:

Självklart ägnar sig Aftonbladet och alla andra media sig åt papperslöjds psykologi då experter uttalar sig redan i början av 2008 att tidernas lågkonjunktur kommer att slå hårt mot bl.a europa :rolleyes:
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Självklart ägnar sig Aftonbladet och alla andra media sig åt papperslöjds psykologi då experter uttalar sig redan i början av 2008 att tidernas lågkonjungtur kommer att slå hårt mot bl.a europa :rolleyes:

Att grunden redan då var lagd är står ju rätt klart idag. Hur hårt den skulle slå, eller hur hårt det kommer bli sias det fortfarande om. Ingen visste i början av 2008 hur resten av världen skulle påverkas. Förutom aftonbladet då, som kom med det klarsynta att arbetsmarknaden skulle påverkas av en lågkonjunktur... Kunde heller inte utläsa var det stod att det skulle bli tidernas lågkonjunktur...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gilera fyller 100 år och är regerande världsmästare under 2009. Att Simonchelli är och förblir deras stora affichnamn under hela det kommande året ger nog en hel del $ i fickan till Simonchelli. Så tror inte han går lottlös ifrån Gilera/Piaggoi Group precis..

En grej som sägs vara svårare än att vinna ett VM är att försvara det. Många i 250GP stannar hellre ett år extra för att vänta ut en bättre plats i MotoGP. Pedrosa och Lorenzo stannade kvar ett år till fast dom var världsmästare för att utvekla sig själva mera genom det. Så att om Simonchelli gör samma så är det inget konstigt.Oavsett konjukturerna.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ingen visste i början av 2008 hur resten av världen skulle påverkas. Förutom aftonbladet då, som kom med det klarsynta att arbetsmarknaden skulle påverkas av en lågkonjunktur.

Så här skrev till exempel brittiska Times i en kommentar till World Economic Forums möte i Davos i januari..

"En fullskalig, utdragen recession i USA är nu oundviklig med resten av världen dömd att dras ned i en allvarlig global inbromsning"

Skulle tro att investerare och sponsorer till gp racing lever i samma värld som oss övriga och att även dom sedan en tid tillbaka ser över tillgångar och utgifter mycket noga.

Gilera fyller 100 år och är regerande världsmästare under 2009. Oavsett konjukturerna.

Precis!

Bara att önska $imoncelli lycka till med dubbeln, jag tror att han oavsett konjunkturer jublar hela vägen till banken.. :tummenupp
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Så här skrev till exempel brittiska Times i en kommentar till World Economic Forums möte i Davos i januari..

"En fullskalig, utdragen recession i USA är nu oundviklig med resten av världen dömd att dras ned i en allvarlig global inbromsning"

Skulle tro att investerare och sponsorer till gp racing lever i samma värld som oss övriga och att även dom sedan en tid tillbaka ser över tillgångar och utgifter mycket noga.
Bra med förare som sk-ter i att läsa World Economic Forums mötes-rapporter och istället koncentrerar sig på racingen. :) Vinnarskallar är inte särskillt konjunkturkänsliga.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Bra med förare som sk-ter i att läsa World Economic Forums mötes-rapporter och istället koncentrerar sig på racingen. :) Vinnarskallar är inte särskillt konjunkturkänsliga.

Som sagt $imoncelli skrattar säkert hela vägen till banken o verkar gå sin egna väg :tummenupp

Å andra sidan så får man ju hoppas att det finns cyklar att köra överhuvudtaget i framtiden!

Hänvisar till Axxexs inlägg i granntråden..

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=195811&page=2
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Som sagt $imoncelli skrattar säkert hela vägen till banken o verkar gå sin egna väg :tummenupp

Å andra sidan så får man ju hoppas att det finns cyklar att köra överhuvudtaget i framtiden!

Hänvisar till Axxexs inlägg i granntråden..

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=195811&page=2


Piaggiogroup gick med rätt så bra plus 2008 på en marknad som sjönk. På kommersiella produkter gick markanden i Europa ner med -7,2%. Piaggio med sina kommersiella produkter upp med +10,1%. Deras största uppgång ligger på en minivan som dom sålt +16,5% i år i Europa där den marknaden för dom fordonen minskat med -20,2% under samma preiod. Stora försäljningsframgångar i Frankrike, Tyskland och Italien.

Så i Simonchellis fall, fabriksförare i VM på en maskin som är överlägset bäst i klassen, så skrattar han nog åt att han inte sitter på en dålig satelithoj för tillverkare som snart inte har råd att köra racing. :)
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Så i Simonchellis fall, fabriksförare i VM på en maskin som är överlägset bäst i klassen, så skrattar han nog åt att han inte sitter på en dålig satelithoj för tillverkare som snart inte har råd att köra racing. :)

Som sagt! Nobelprisvarning på $imoncelli o hans eventuella rådgivare :tummenupp

Skrämmande är hur tunt MGP startledet kan komma att se ut! Kanske man i MGP under några år får införa kris reglemente för att rädda racingen överhuvudtaget kanske gäller d att snegla åt standard motorer som håller längre etc etc = billigare nota för fabrik o team..!!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Enligt viss rykten så ska Toni Wirsing inte vara klar till 250GP, då han inte fått ihop sina pengar. Vilket är lite konstigt då det är hans farfar Uhlig som stått för alla stora pengar hittils i Team Germany. Så det ser ut som farfar blivit nekad av sina revisorer eller nått till att få plocka ut dom pengarna som behövdes?

Den som ryktas ta hans plats i Team Germany är Rumänen Robert Muresan. Roberts plats i GP verkar vara säkrad genom att hans pappa äger tv-rättigheterna i Rumänien. Så han får väll sin plats betald till teamet via DORNA då.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Skrämmande är hur tunt MGP startledet kan komma att se ut! Kanske man i MGP under några år får införa kris reglemente för att rädda racingen överhuvudtaget kanske gäller d att snegla åt standard motorer som håller längre etc etc = billigare nota för fabrik o team..!!

Då blir ju nästan SBK snart, och det räcker väl med en sådan klass.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Då blir ju nästan SBK snart, och det räcker väl med en sådan klass.

Det är lugnt, än så länge. Initialt ser team över vad man själv kan göra för att minska utgifter. Skulle, obs! Skulle detta inte räcka utan fler fabrikare hotas att slås ut, så underminerar den globala ekonomiska krisen hela MGP o det skulle fodras akuta åtgärder av de som tagit på sig ansvaret över MGP cirkusen.


Paul Ormond, spokesman for Honda Europe, tells Autosport.com that the F1 pullout will have no impact on Honda's motorcycle racing program. However, Ormond warned that the global credit crunch would have some effects on racing:

"We will be looking at reducing our costs, as we're sure other teams will be doing too, in MotoGP and other motorcycle activities,"
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hector Faubel verkar ha hoppat av Stop & Go/Thai Honda och gått till ett apriliateam. Aprilia Madrid där Steve Bonsey redan hade en plats.

Nya rykten om fler Honda dyker också fram. Kanske 8st nästa år nu? Wildcardet på Japans GP, Shoya Tomizawa, ryktas sikta på att få ihop sitt team till VM nästa år.

Före detta Lotus aprilia som bytte namn till team 48 till nästa år verkar ha lämnat in pga den ekonomiska krisen.

Mattia Pasini har möte imorgon med Manegern för Team Toth och chefen for "Sporting group" på Piaggio Group, Giampiero Sacchi. Så det förväntas att dom kommer överens om ett samarbete.

Metis Gilera
Marco Simoncelli (Gilera RSA)
Roberto Locatelli (Gilera RSA o LE)

Mapfre Aspar
Alvaro Bautista (Aprilia RSA)
Mike Di Meglio (Aprilia LE)

WRB
Hector Barbera (Aprilia RSA)
Axel Pons (Aprilia LE)

Balatonring Team
Gabor Talmacsi (Aprilia RSA o LE)

Emmi CaffèLatte Emmi JS
Thomas Luthi (Aprilia RSA)
Lukas Pesek (Aprilia LE)

AB Cardion
Karel Abraham (Aprilia RSA)

Team Toth
Mattia Pasini? (Aprilia RSA)
Imre Toth (Aprilia LE)

JIR Honda Scot
Hiroshi Aoyama (Honda RSW)
Raffaele De Rosa (Honda RSW)

Stop & Go/Thai Honda PTT Sag
Ratthapark Wilairot (Honda RSW)
? (Honda RSW)

Team WTR
Alex Baldolini (Aprilia LE)

Racing Team Germany
Bastien Chesaux (Honda RSW)
Toni Wirsing? Robert Muresan? (Honda RSW)

Aprilia Madrid
Hector Faubel (Aprilia LE)
Stevie Bonsey (Aprilia LE)

Team Hernandez
Manuel Hernandez (Aprilia LE)

CIP Motorcycles
Shoya Tomizawa (Honda RSW)
? (Honda RSW)

Team Campetella?
Aleix Espargarò? (Aprilia LE)
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Den första preliminära startlistan som ar offentlig nu ifrån FIM.


125GP
5. ALEXIS MASBOU (FRA) LONCIN RACING
7. DOMINIQUE AEGERTER (SWI) AJO INTERWETTEN
8. LORENZO ZANETTI (ITA) WWC
11. SANDRO CORTESE (GER) AJO INTERWETTEN
12. ESTEVE RABAT (SPA) BLUSENS APRILIA
16. CAMERON BEAUBIER (USA) RED BULL KTM 125
17. STEFAN BRADL (GER) KIEFER RACING
18. NICOLAS TEROL (SPA) JACK & JONES PONS WRB
24. SIMONE CORSI (ITA) JACK & JONES PONS WRB
27. STEFANO BIANCO (ITA) CBC CORSE
29. ANDREA IANNONE (ITA) WWC
30. PERE TUTUSAUS (SPA) MATTEONI RACING
32. LORENZO SAVADORI (ITA) FONTANA RACING
33. SERGIO GADEA (SPA) BANCAJA ASPAR TEAM 125cc
34. RANDY KRUMMENACHER (SWI) DEGRAAF GRAND PRIX
38. BRADLEY SMITH (GBR) BANCAJA ASPAR TEAM 125cc
44. POL ESPARGARO (SPA) BELSON DERBI
45. SCOTT REDDING (GBR) BLUSENS APRILIA
60. JULIAN SIMON (SPA) BANCAJA ASPAR TEAM 125cc
66. MATTHEW HOYLE (GBR) MAXTRA TEAM
71. TOMOYOSHI KOYAMA (JPN) LONCIN RACING
72. MARCO RAVAIOLI (ITA) CBC CORSE
73. TAKAAKI NAKAGAMI (JPN) WWC
81. JASPER IWEMA (NED) KIEFER RACING
88. MICHAEL RANSEDER, AUT, MAXTRA TEAM
93. MARC MARQUEZ (SPA) RED BULL KTM 125
94. JONAS FOLGER (GER) WWC
99. DANNY WEBB (GBR) DEGRAAF GRAND PRIX
TBC. xx, BELSON DERBI

250GP
4. HIROSHI AOYAMA (JPN) SCOT RACING TEAM 250cc
7. AXEL PONS (SPA) PEPE WORLD PONS WRB
8. BASTIEN CHESAUX (SWI) RACING TEAM GERMANY
9. TONI WIRSING (GER) RACING TEAM GERMANY
10. IMRE TOTH (HUN) TEAM TOTH APRILIA
12. THOMAS LUTHI (SWI) EMMI - CAFFE LATTE
14. RATTHAPARK WILAIROT (THA) THAI HONDA PTT SAG
15. ROBERTO LOCATELLI (ITA) METIS GILERA
16. JULES CLUZEL (FRA) MATTEONI RACING
17. KAREL ABRAHAM (CZE) CARDION AB MOTORACING
19. ALVARO BAUTISTA (SPA) MAPFRE ASPAR TEAM
21. HECTOR BARBERA (SPA) PEPE WORLD PONS WRB
25. ALEX BALDOLINI, ITA) WTR SAN MARINO TEAM
28. GABOR TALMACSI (HUN, BALATON RACING TEAM 250cc
35. RAFFAELE DE ROSA (ITA) SCOT RACING TEAM 250cc
41. ALEIX ESPARGARO (SPA) CAMPETELLA RACING
48. SHOYA TOMIZAWA (JPN) TEAM CIP
51. STEVIE BONSEY (USA) APRILIA MADRID
52. LUKAS PESEK (CZE) AUTO KELLY - CP
58. MARCO SIMONCELLI (ITA) METIS GILERA
63. MIKE DI MEGLIO (FRA) MAPFRE ASPAR TEAM 250cc
75. MATTIA PASINI (ITA) TEAM TOTH APRILIA

MotoGP
3. DANI PEDROSA (SPA) REPSOL HONDA TEAM
4. ANDREA DOVIZIOSO (ITA) REPSOL HONDA TEAM
5. COLIN EDWARDS (USA) TECH 3 YAMAHA
7. CHRIS VERMEULEN (AUS) RIZLA SUZUKI MotoGP
14. RANDY DE PUNIET (FRA) LCR HONDA MotoGP
15. ALEX DE ANGELIS (RSM) SAN CARLO HONDA GRESINI
21. JOHN HOPKINS (USA) KAWASAKI RACING TEAM
24. TONI ELIAS (SPA) SAN CARLO HONDA GRESINI
27. CASEY STONER (AUS) DUCATI MARLBORO TEAM
33. MARCO MELANDRI (ITA) KAWASAKI RACING TEAM
36. MIKA KALLIO (FIN) PRAMAC RACING
46. VALENTINO ROSSI (ITA) FIAT YAMAHA TEAM
52. JAMES TOSELAND (GBR) TECH 3 YAMAHA
59. SETE GIBERNAU (SPA) GRUPO FRANCISCO HERNANDO
65. LORIS CAPIROSSI (ITA) RIZLA SUZUKI MotoGP
69. NICKY HAYDEN (USA) DUCATI MARLBORO TEAM
72. YUKI TAKAHASHI (JPN) SCOT RACING TEAM MotoGP
88. NICCOLO CANEPA (ITA) PRAMAC RACING
99. JORGE LORENZO, SPA, FIAT YAMAHA TEAM
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Senaste ryktet är att HRC ska dra tillbaka sin MotoGP satsning...enligt spansk och italiensk press är detta en realitet som kan presenteras av Takeo Fukui vid hans årliga vid årets slut...
Jag tvivlar dock men det skulle verkligen vara ett gigantiskt problem för GP...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag tvivlar dock men det skulle verkligen vara ett gigantiskt problem för GP...

Det som starkt talar mot är ju att mc racing är modern i allt som honda gör och man tycker att det skulle sitta långt inne med ett sådant beslut. Fast nu duggar nedläggnings rapporter tätt från olika racing arenor o att MGP skulle klara sig helt skadefri verkar tyvärr snarare osanolikt..
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj

http://world.honda.com/HRC/profile/index.html

We think that technology improvements by the motorcycle race will result in joy of would Honda customer.
Our goal is to be a number one racing team all over the world. On the other hand, this means that our customer owns number one racing company-Honda product. This is our motivation.

The motorcycle race is our DNA and the stage that our dreams come true. A racing machine is a running laboratory that will provide us with live information.
HRC will continue to provide you with emotion and passion through the motorcycle race. And with Honda Motor, HRC will make every efforts to develop motorcycles with advanced technologies from race field.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top