MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
GG EC300
Det räcker ju rätt långt att träffa o kallsnack lite med en av dom snabbaste :tummenupp

Synd med klubborna kunde vart en schysst sovunir :)


Jo det hade det verkligen varit!
Blev helt skakig när jag såg han på min väg till toaletten och gick fram och frågade om det verkligen var han, hehe.. Senare sa jag hejdå för att efter en sekund inse att ingen kommer tro mig om jag inte fixar en bild och det enda jag hade tillhands var mobilen :/ men man ser ju iaf!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bilder ifrån pressentationerna från Metis Gilera och Molenaar.

Nya lacken på Simoncellis Gilera 2009.
moto_gilera250_09.jpg


Bilder på Molenaars cyklar och förare 2009.
teampresentatieassen_460.jpg
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gileran skulle varit mycket snyggare om hela sitsen varit röd istället för svart.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Citat Eurosport:

"Valentino Rossi är trött på kvalitetsskillnaderna mellan privat- och fabriksstall. Italienaren tycker att alldeles för få förare har chansen att vinna. "MotoGP har för dålig bredd, det är inte bra för sporten", säger Valentino Rossi.

Senast ett privatstall vann ett race i MotoGP var 2006 i Estoril när Gresini Hondas Toni Elias segrade. Sedan dess har sporten dominerats av fabriksstall. Valentino Rossi är bekymrad över kvalitetsskillnaderna och anser att gapet mellan stallen förstör sporten.

- Till 2006 kunde privatförare som Marco Melandri slåss om titeln i MotoGP. Men sedan 2007 har gapet blivit enormt. MotoGP har för dålig bredd, det är inte bra för sporten, säger Valentino Rossi till Motosprint.

Rossi menar att MotoGP kan bli jämnare om motorcyklar som fabriksstallen använt lämnas över till privatförare.

- Cyklarna är så avancerade att endast vissa tillverkare kan göra dem. Och varför väljer man att förstöra mina cyklar som jag använt när de istället kan säljas till privata stall och andra förare?, säger Rossi.

- Vi har nått en sådan hög nivå att Yamaha inte vill avslöja för andra hur de gör när de tillverkar sina motorcyklar, och det är därför de förstör dem. På så vis är det svårt att få ett jämnt startfält. Jag ser hellre att vi lägger ner mindre pengar och gör motorcyklarna långsammare."
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Pons hade pressvisning av sitt 250GP-team på Kinepolis biografen i Madrid i torsdags.

Förare för i år blir Hector Barbera som till i år bytt sitt startnummer 80 till 40 då han fått radiokanalen ´Los 40 Principales´ som sponsor. Teamchefen Sito Pons son Axel Pons kommer också att köra i teamet. Hector på en RSA och Axel på en RS Aprilia 250.

pons-team.jpg
 

MC Doktorn

Guest
Citat Eurosport:



- Vi har nått en sådan hög nivå att Yamaha inte vill avslöja för andra hur de gör när de tillverkar sina motorcyklar, och det är därför de förstör dem. På så vis är det svårt att få ett jämnt startfält. Jag ser hellre att vi lägger ner mindre pengar och gör motorcyklarna långsammare."


Man kan nästan tro att han menar allvar :3freak
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Inget nytt om Manuel Sete Gibernau Bultó och hans skada? Ju mer jag tänker på det så skulle jag hellre se honom i SBK VM. Känslan är att han på ett "fabriksmärke" i SBK skulle vara med i toppen på ett helt annat vis än i MGP.

Nu har ju förvisso inte MGP ens startat men iallafall..
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Citat Eurosport:

"Valentino Rossi är trött på kvalitetsskillnaderna mellan privat- och fabriksstall. Italienaren tycker att alldeles för få förare har chansen att vinna. "MotoGP har för dålig bredd, det är inte bra för sporten", säger Valentino Rossi.

Senast ett privatstall vann ett race i MotoGP var 2006 i Estoril när Gresini Hondas Toni Elias segrade. Sedan dess har sporten dominerats av fabriksstall. Valentino Rossi är bekymrad över kvalitetsskillnaderna och anser att gapet mellan stallen förstör sporten.

- Till 2006 kunde privatförare som Marco Melandri slåss om titeln i MotoGP. Men sedan 2007 har gapet blivit enormt. MotoGP har för dålig bredd, det är inte bra för sporten, säger Valentino Rossi till Motosprint.

Rossi menar att MotoGP kan bli jämnare om motorcyklar som fabriksstallen använt lämnas över till privatförare.

- Cyklarna är så avancerade att endast vissa tillverkare kan göra dem. Och varför väljer man att förstöra mina cyklar som jag använt när de istället kan säljas till privata stall och andra förare?, säger Rossi.

- Vi har nått en sådan hög nivå att Yamaha inte vill avslöja för andra hur de gör när de tillverkar sina motorcyklar, och det är därför de förstör dem. På så vis är det svårt att få ett jämnt startfält. Jag ser hellre att vi lägger ner mindre pengar och gör motorcyklarna långsammare."


Smart kille som förstår att folk vill se täta race.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Uppdaterade listor för startfälten i GP.

MotoGP
3. Dani Pedrosa Repsol Honda Team
4. Andrea Dovizioso Repsol Honda Team
5. Colin Edwards Monster Yamaha Tech 3
7. Chris Vermeulen Rizla Suzuki MotoGP
14. Randy de Puniet LCR Honda MotoGP
15. Alex de Angelis San Carlo Honda Gresini
24. Toni Elias San Carlo Honda Gresini
27. Casey Stoner Ducati Marlboro Team
33. Marco Melandri Hayate Racing Team
36. Mika Kallio Pramac Racing
46. Valentino Rossi Fiat Yamaha Team
52. James Toseland Monster Yamaha Tech3
59. Sete Gibernau Guinea Ecuatorial Team
65. Loris Capirossi Rizla Suzuki MotoGP
69. Nicky Hayden Ducati Marlboro Team
72. Yuki Takahashi Scot Racing Team MotoGP
88. Niccolo Canepa Pramac Racing
99. Jorge Lorenzo Fiat Yamaha Team

250GP
4. Hiroshi Aoyama Scot Racing Team 250cc
6. Alex Debon Aeropuerto-Castello-Blusens
7. Axel Pons Pepe World Team
8. Bastien Chesaux Racing Team Germany
10. Imre Toth Team Toth Aprilia
12. Thomas Luthi Emmi - Caffe Latte
14. Ratthapark Wilairot Thai Honda PTT SAG
15. Roberto Locatelli Metis Gilera
16. Jules Cluzel Matteoni Racing
17. Karel Abraham Cardion AB Motoracing
19. Alvaro Bautista Mapfre Aspar Team
25. Alex Baldolini WTR San Marino Team
28. Gabor Talmacsi Balaton Racing Team 250cc
35. Raffaele de Rosa Scot Racing Team 250cc
40. Hector Barbera Pepe World Team
48. Shoya Tomizawa CIP Moto - GP250
51. Stevie Bonsey Aprilia Madrid
52. Lukas Pesek Auto Kelly - CP
55. Hector Faubel Thai Honda PTT SAG
56. Vladimir Leonov Viessmann Kiefer Racing
58. Marco Simoncelli Metis Gilera
63. Mike de Meglio Mapfre Aspar Team 250cc
75. Mattia Pasini Team Toth Aprilia
77. Aitor Rodriguez Aprilia Madrid

125GP
5. Alexis Masbou Loncin Racing
6. Joan Olive Derbi Racing Team
7. Efren Vazquez Derbi Racing Team
8. Lorenzo Zanetti Ongetta Team I.S.P.A.
10. Luca Vitali Cbc Corse
11. Sandro Cortese Ajo Interwetten
12. Esteve Rabat Blusens Aprilia
14. Johann Zarco Wtr San Marino Team
16. Cameron Beaubier Red Bull Ktm Motosport
17. Stefan Bradl Viessmann Kiefer Racing
18. Nicolas Terol Jack & Jones Team
24. Simone Corsi Jack & Jones Team
29. Andrea Iannone Ongetta Team I.S.P.A.
32. Lorenzo Savadori Fontana Racing
33. Sergio Gadea Bancaja Aspar Team 125cc
35. Randy Krummenacher Degraaf Grand Prix
38. Bradley Smith Bancaja Aspar Team 125cc
44. Pol Espargaro Derbi Racing Team
45. Scott Redding Blusens Aprilia
53. Jasper Iwema Racing Team Germany
60. Julian Simon Bancaja Aspar Team 125cc
66. Matthew Hoyle Haojue Team
69. Lukas Sembera Matteoni Racing
71. Tomoyoshi Koyama Loncin Racing
73. Takaaki Nakagami Ongetta Team I.S.P.A.
77. Dominique Aegerter Ajo Interwetten
87. Luca Marconi Cbc Corse
88. Michael Ranseder Haojue Team
93. Marc Marquez Red Bull Ktm Motosport
94. Jonas Folger Ongetta Team I.S.P.A.
99. Danny Webb Degraaf Grand Prix
 

MC Doktorn

Guest
Ja men han har rätt kolla på WSBK det är ju den roligaste serien där är det ju iaf jämt mellan Fabriks teamen och Privat

fabrik cyklarna är för mycket bättre i MGP :död

Jag menar att hans uttalande är mer politiskt korrekt än äkta tror jag. Han klagade högljut på HRC tiden då andra förare snabbt ta del i utvecklingen som hans team stod för.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Verkar bli en lång säsong för Melandri....

Kawasaki To Drop Support For Hayate After IRTA Test At Jerez

Marco Melandri knew when he signed the contract with Hayate that Kawasaki would only be doing limited development on the bike in 2009. Just how limited that development will be was revealed today by Matthew Birt on the Motorcycle News website. According to Birt, Kawasaki will cease development of the 2009 ZX-RR at the end of March, shortly after the IRTA test concludes at Jerez. From then on, the factory will provide a maintenance service only, with no more upgrades.

This will leave Melandri to contest the season basically on the same bike that he starts the season on. And given that at the Qatar test, the Hayate - one internet wag has taken to referring to it as the Hai-Karate bike, after a brand of cheap after shave popular in the 1970's - was three seconds off the pace, it looks like being a long and grim season for the Italian. So far, Melandri's impressions of the improvements made to the engine have been positive, but his biggest complaint was a lack of rear grip. As this problem has plagued the Kawasaki for the past two seasons, especially in 2008, the chances of Kawasaki finding a solution at Jerez look slim.

Melandri's best hope must be that the team can find a source of sponsorship, and use the funds to collaborate with a third-party company on developing the machine. Former GP factory Ilmor have expressed their interest in helping with development, and a French engineering firm has also been linked with the effort. As it stands, though, the Hai-Karate bike looks doomed to start at the rear of the field, and go backwards. It's going to be a long season for Marco Melandri.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
FIAT Yamaha kommer presentera årets lack på nästa test på Jerez den 27 mars.

DORNA säger att man tänker utöka sina racehelger till 20st innom en snar framtid. Anledningen sägs vara att man vill ha mera exponering eftersom man kommer dra in fredagsträningarna från 2010 för att spara pengar för teamen. Bl.a står en bana i Ryssland och vill in till GP.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
TECH 3´s teamchef Herve Poncheral säger han vill ha Ben Spies i sitt team 2010.

Frågan är väl om Ben vill köra för TECH 3? Följt hans framfart i AMA men trodde i ärlighetens namn inte han var såå snabb som han visat än så länge i WSBK. Ger han bara tusan i att göra en "Loreno 2008" så kan han säkert välja en bättre plats än i ett satelitteam.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Frågan är väl om Ben vill köra för TECH 3? Följt hans framfart i AMA men trodde i ärlighetens namn inte han var såå snabb som han visat än så länge i WSBK. Ger han bara tusan i att göra en "Loreno 2008" så kan han säkert välja en bättre plats än i ett satelitteam.

Men Yamahan är nog den bästa hojen(kanske också Ducatin om man heter
Stoner) där e, och det skiljer inte mycket mellan fabrikarnas och Tech3s hojar..
Tror nog Tech3 är högre värderat än både Hayete :), Suzuki, och Ducati satelit och Honda satelit (kanske tom fabriks honda)
Så en plats i Tech 3 är i dagens läge nog inte alls dålig...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top