MotoGP 2009: Brno

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Såg precis reprisen av 500-loppet 1996 på Brno där Crivillie vann med 2/1000 före Doohan. Slogs av ett par saker som kanske bara är tecken på att jag börjar bli gammal.

1. Vad trist racet var. Ett par omkörningar, inget mer.

2. Vad stabila hojarna var, både vid inbromsning och ut ur kurvorna. Inga sladdar in i kurvorna, ingen bakhjulsåkning ut ur kurvorna. Hojarna såg helt enkelt tama ut.

3. Har sett nästan alla race sen 94 och det är otroligt vad fort man (bara jag?) glömmer bort förare! Jean Michel Bayle (eller något sånt) hade pole och Scott Rusell blev trea. Minns ingen av dem.

4. Vad mycket bättre det var när hojarna hade stora ordentliga siffror där fram.

5. Marlboro Yamahan är GP-racing på något vis, en tidlös färgsättning!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sant, det var sällan hård fight om de främsta platserna i 500 under andra hälften av 90-talet. Men jag tyckte ändå alltid det var magiskt att se Doohan.
Min teflonhjärna är inte mycket att ha men visst var det så att Doohan ofta drog i väg och sen hann ingen ifatt honom?

Rossi verkar ju mer söka fighten, att vinna överlägset verkar inte vara hans grej riktigt.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Rossi verkar ju mer söka fighten, att vinna överlägset verkar inte vara hans grej riktigt.

Aldeles galet, även om det kan se så ut. Rossi skriver själv i sin bok att det naturligtvis inte är ett självändamål att fightas under racen, men om han tidigt märker att han inte har farten att rycka från de andra, då är han en duktig taktiker mot slutet av racen som gör att det ofta ordnar sig ändå.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Så såg det ofta ut. Ibland kunde Cadalora, Okada, Biaggi eller Criville ge lite motstånd. Ibland.

Men det tog 5-6 år i bottenträsket :)va bottenträsk i GP?) att komma dit för Dohan. Eller kommer jag ihåg fel?
Jag såg honom köra (och vurpa i korkskruven, där jag var flaggvakt) på Laguna Seca 90 eller 91.. då körde fortfarande Rainey, Schwantz, Macinsy m,m. Det var KNAPPAST stabila hojar då. Huuuwahh vilka wobbelmaskiner.
//
Benny
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Men det tog 5-6 år i bottenträsket :)va bottenträsk i GP?) att komma dit för Dohan. Eller kommer jag ihåg fel?
Jag såg honom köra (och vurpa i korkskruven, där jag var flaggvakt) på Laguna Seca 90 eller 91.. då körde fortfarande Rainey, Schwantz, Macinsy m,m. Det var KNAPPAST stabila hojar då. Huuuwahh vilka wobbelmaskiner.
//
Benny


Nej inte precis 5-6 säsonger.
89 - 9:a
90 - 3:a
91 - 2:a
92 - 2:a
93 - 4:a
94 till 98 världsmästare
99 - 17:e


Kraschen i Korkskruven var nog den 92 när han försökte rädda poäng.
Han kunde knappt gå än mindre sätta sig själv på hojen.


92 kraschade han svårt på Assen och de var på väg att amputera ett ben på honom, men DR Costa och company "kidnappade" honom från sjukan.
99 kraschade han svårt igen och valde att lägga ned sin karriär.



Kan tilläggas att det var pga Doohans Assenkrasch som tumbromsen tillkom.
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Såg precis reprisen av 500-loppet 1996 på Brno där Crivillie vann med 2/1000 före Doohan. Slogs av ett par saker som kanske bara är tecken på att jag börjar bli gammal.

Ja...och det var satans med minsta möjliga marginal. Kul att se Doohan...men vilken jävla suris han var. Det hade man nästan glömt.

Crivillie tog ju titeln det året -99 alltså när Doohan inte kom tillbaka efter sin vurpa.

Snopet nog så var tanken att jag skulle se honom på Sachsenring...men han vurpade nåt race innan och kom som sagt var aldrig tillbaka.

/M
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ja...och det var satans med minsta möjliga marginal. Kul att se Doohan...men vilken jävla suris han var. Det hade man nästan glömt.

Det var nog just därför de valde det årets race - att det är en klassiker med den lilla marginalen. :)

Doohan var precis som Rossi, bara vinst räknas, dock kunde han inte som Rossi flina upp sig i alla fall utan besvikelsen var alltid mycket tydlig. Han applåderade lite artigt i alla fall. :D
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Bara jag som fått mailet "The action starts now"? Det är ganska lågt odds på att Stoner ska vinna med tanke på att han inte ska delta. ;)
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Efter 20 min, är dom redan nere på banrekordstider! (1.57) :tummenupp
Inte allt för ringrostiga efter uppehållet. :)

Efter 20 min, är dom redan nere på banrekordstider! (1.57) :tummenupp
Inte allt för ringrostiga efter uppehållet. :)

Såg dock att Rossi körde 1'56.191 år 2006.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rossis 1.56.191 sattes med kvaldäck vilket de inte har nu.

Hayden 1.5 sekunder efter Kallio...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top