MotoGP 2009: Brno

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det man ritat ut som apex är definitivt inte apex enligt den ursprungliga definitionen, utan en punkt där du är närmast bankanten. Beroende på hur banan ser ut före och efter böjen så kan det vara mest fördelaktigt att vara närmast bankanten vid inbromsningen eller vid accelerationen.
Bilden är ett exempel på någon ny definition av "apex" och så länge man inte är överens om benämningarna så kan man prata förbi varandra i åratal utan att komma nånvart ...

Det sista du säger här är ju väldigt sant. Elwe, Roffe och ciquentadue (ellervadfanduheter)....jag kunde ALDRIG tro, att någon kunde ha en annan definition på apex än den jag och många andra har, dvs. den punkt då man är närmast kerben. Men uppenbarligen är det så. Och OM man tar er definition på apex, så faller ju ert resonemang faktiskt på plats!!!:tummenupp Med ER apexdefinition så sammanfaller nog apex på pricken med punkten då man applicerar gas. SÅ OK då Elwe o Roffe!

MEN jag vill påstå att inom racing är apex då man är närmast bankanten.:)
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Det sista du säger här är ju väldigt sant. Elwe, Roffe och ciquentadue (ellervadfanduheter)....jag kunde ALDRIG tro, att någon kunde ha en annan definition på apex än den jag och många andra har, dvs. den punkt då man är närmast kerben. Men uppenbarligen är det så. Och OM man tar er definition på apex, så faller ju ert resonemang faktiskt på plats!!!:tummenupp Med ER apexdefinition så sammanfaller nog apex på pricken med punkten då man applicerar gas. SÅ OK då Elwe o Roffe!

MEN jag vill påstå att inom racing är apex då man är närmast bankanten.:)

Sån tur då att inte ELWE och jag begriper oss på racing då....:D
:tummenupp
 

Bifogat

  • Roffe hunting down and beat them poor suckers.11...jpg
    Roffe hunting down and beat them poor suckers.11...jpg
    55 KB · Visningar: 57

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Sån tur då att inte ELWE och jag begriper oss på racing då....:D
:tummenupp

Det är nog ingen som säger att du och Elwe inte begriper er på Racing!!!

Ni har ju var och en skrapat ihop flera år i sadeln än många av oss tillsammans efter vad jag förstått...

Men överallt jag läser, och på alla sidor jag hittar på nätet, så förklarar man Apex inom racing som den delen av svängen där man är närmast banans insida/curbs.

"The apex is the point in the turn where the vehicle runs closest to the inside edge of the track. Hitting the apex right allows the vehicle to take the straightest line and maintain the highest speed through that specific corner."

"The apex is the point at which you are closest to the inside of the corner, also referred to as the clipping point."


Kan vi inte bara komma överrens om att vi pratar om två olika begrepp?

Ni pratar om geometri, och vilken del av en böjd linje som kallas apex inom just geometrin. Den delen av en given kurva som har lägst radie, och där det går långsammst när det gäller en race line. Detta begrepp använder ni som apex när ni pratar om era race linjer också. Det är helt ok! Ni får kalla det vad ni vill.

Sen finns det andra (Mig, Mozzberg, Keth Code, CSS, och tusentals andra) som använder begreppet Apex i den meningen där man är närmast curbsen på insidan. Om vi pratar om att ta ett tidigt apex, eller sent apex, så menar vi att tangera kurvans innerkant tidigt eller sent.

Ingen av oss har fel... Vi använder bara begreppet olika...
I många fall kan säkert "eran" Apex till och med sammafalla med "våran".

OK?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Spännande läsning. Men det du säger är alltså att du har möjlighet till större centripetalkraft då bakhjulet spinner/sladdar än om det bara följer sitt spår. Har svårt att förstå det då man rimligtvis borde ha mest fäste, och därmed högsta möjliga hastighet vid en given radie då det inte spinner. Eller har du mer grepp i fram som du inte kan utnyttja innan man ställer ut bakänden? Hmm...

Det är så att man har ett max på friktionskoefficienten gummi/asfalt när man har ett slip på 15%.
Dock ska man tänka på att det är en komplicerad geometri som bestämmer hur däcket samverkar med underlaget.
Vid nedlägg t ex så har man en kontaktyta som förenklat kan liknas vid en ellips.
All rotation sker runt hjulaxeln.
Som den intresserade läsaren enkelt inser så är det olika långt från centrumlinjen till de olika delarna på ellipsen. Därför kommer (i en perfekt värld) gummit utefter ellipsens centrumlinje att rulla medan den inre kanten går för sakta och den yttre kanten för fort. Alla radierna har ju samma vinkelhastighet, men olika långa hävarmar.
Ett mjukt gummi fixar detta genom att vara elastiskt och hålla kvar greppet lagom mycket, medan ett hårt gummi glider mer eller mindre långt in i ellipsen.
När gummit jobbar i ytan samt komprimeras av den lodräta lasten så ger denna rörelse upphov till gummits deformation och den hysteres som gör att däcket blir varmt.
Ju lägre däckstryck, desto mer rörelse och mer värme.
Om man vill snoka i detalj hur olika saker fungerar blir det, som vid första anblick verkar enkelt, hur komplicerat som helst :)
 

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Källan Molgan sitter alltså inne med möjligheten att se allas kontrakt i "hela MGP-cirkusen", men du kan inte avslöja mer!? Sådant dyngsnack trodde jag bara att Mavve kunde klämma ur sig.

Ja det är upp till var o en att tro på saker det är fritt att vara kritisk till info men du menar på fullaste allvar att Rossi inte har några favörer.. Jag Kan inte säga mer men jag tror på min källa men sorry tänker inte hänga ut min vän.
Tänkte bara det kunde vara kul att veta.
Finns ju rätt mkt data att dela med varann även om man inte delar med sig av all data.

Tro vad du vill men dynga snackar jag inte i detta fall och behöver inte bevisa ett skit för någon.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Det är nog ingen som säger att du och Elwe inte begriper er på Racing!!!

Ni har ju var och en skrapat ihop flera år i sadeln än många av oss tillsammans efter vad jag förstått...

OK?

Macke !! Jag skojjade lite med Magnus...
Varva ner..
OK ?
:tummenupp
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det är inte Kallio som axar in i svängen utan Melandri som tappar hastighet snabbt.

Har inte Mika med sig sin "översympatiska" team medarbetare från Pramac som åter kan kraxa nått om "Overtaking a much slower rider" !

Kallio börjar dock onekligen få en otrevlig vana som liksom inte går att snacka bort varje helg ..

Kallio möjlig aspirant som stabil MGP kraschkung? Vägen ligger öppen då Checa slutat och RdP tagit tag i sitt franska skinn!


Kallio:On the incident which followed the Brno crash which saw Kallio and Melandri exchanging pushes in the gravel, Kallio: “I think he just tried to tell me it was my fault and I tried to tell him it was his fault!”
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Ja det är upp till var o en att tro på saker det är fritt att vara kritisk till info men du menar på fullaste allvar att Rossi inte har några favörer.. Jag Kan inte säga mer men jag tror på min källa men sorry tänker inte hänga ut min vän.
Tänkte bara det kunde vara kul att veta.
Finns ju rätt mkt data att dela med varann även om man inte delar med sig av all data.

Tro vad du vill men dynga snackar jag inte i detta fall och behöver inte bevisa ett skit för någon.

Han har säkerligen några fördelar för att han är den han är, men jag tror inte att det är som du säger.
Du åker ju inte i finkan av att inte berätta mer, men det kanske vore bättre att inte säga något alls än att påstå något sådant utan att kunna backa upp det. Hur många personer inom GP skulle ha tillgång till alla förares kontrakt tex? Ingen är nog det mest sannolika svaret.
Det låter som att du känner en, om du känner någon inom GP, som tvättar kåpor och som hittar på lite för mycket om sin egen vardag där.
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Har inte Mika med sig sin "översympatiska" team medarbetare från Pramac som åter kan kraxa nått om "Overtaking a much slower rider" !

Kallio börjar dock onekligen få en otrevlig vana som liksom inte går att snacka bort varje helg ..

Kallio möjlig aspirant som stabil MGP kraschkung? Vägen ligger öppen då Checa slutat och RdP tagit tag i sitt franska skinn!


Kallio:On the incident which followed the Brno crash which saw Kallio and Melandri exchanging pushes in the gravel, Kallio: “I think he just tried to tell me it was my fault and I tried to tell him it was his fault!”

Med andra ord en perfekt arvtagare till Stoner......minns hans "kraschsäsonger"
före tiden hos Ducati......

KentW
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Källan Molgan sitter alltså inne med möjligheten att se allas kontrakt i "hela MGP-cirkusen", men du kan inte avslöja mer!? Sådant dyngsnack trodde jag bara att Mavve kunde klämma ur sig.

Vadå, den svenska importören av Öhlins kommer ha fjädringskomponenterna tillgängliga vilken dag som helst! Glass är för övrigt gott.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Enligt säker källa så har Rossi tillgång till alla Data om Jorge;s set up och elektronik inställningar innan var race men motsvarande har inte Jorge om Rossis båge.
Detta gör att han kan få chans att förbättra eller testa Jorges inställningar om han nu är snabbare och på så sätt hitta fördelar som han inte annars gjort.
Vore kul at se om det var lika för båda förare.

Davide Brivio svarade på den frågan bl.a i en chat på Spanska RTVE för bara någon dag sen.

[Babalfishöversatt]
"Rossi tvingas att dela data eftersom systemet arbetar för Yamaha. Det är omöjligt att dölja data för en teamkompis. Detta har gjort det möjligt för teamet att växa mycket. När problem uppstår, Rossi också, om du vill kan du se telemetri Lorenzo."

[Ej översatt]
"Roosi está obligado a compartir sus datos porque es el sistema de trabajo de Yamaha. Es imposible ocultar datos al compañero de equipo. Esto ha permitido al equipo crecer mucho. Cuando hay problemas, también Rossi, si quiere, puede ver la telemetría de Lorenzo."

http://encuentrosdigitales.rtve.es/2009/davide_brivio.html

Även i en intervju på motogp.com hos Tech3 så säger teamchefsmekanikern att alla data kan dom få av Yamaha från FIAT Yamaha om dom bara ber om att få dom. Men oftast har dom inget behov av det.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Frohburg

Hej Anders !
Är färjan till Frohburg beställd nu?
Slut på hytter den 24 klocken 23 båten har jag erfarit.
TT line klart bästa pris.
:tummenupp
Roffe
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top