MotoGP 2009: Brno

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Synd att inte dessa tester oxå visas på TV, man kan ju inte se för mycket av det! :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Marigt det där med Kallio/Melandri incidenten.

Jag ser det som en "race incident". Båda gör egentligen ett misstag vilket resulterar i kraschen.

Melandri kör om, och riskerar att drifta ut och tappa placeringen igen i utgången. Så han slår av mitt i kurvan för att kunna tighta till spåret och blir i princip stillastående mitt i kurvan, och Kallio kör in i honom.

Kallio ser att han blir omkörd, och räknar med att Melandri ska drifta ut i utgången och laddar på för att ta honom på innern i utgången igen. När Melandri sen inte driftar ut, så kör han rakt in i honom.

Race incident....


Nån mer än jag som tyckte att Elias var osmakligt bitter på presskonferansen efter racet?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag har läst ett flertal böcker som beskriver vart MotoGP-förarna bromsar och gasar när de tar en kurva. Gemensamt för samtliga förare som intervjuas är att de gasar före apex. Sen kan det självklart finnas undantag, som vid omkörningar tex.

Nu vet jag inte när eller vad Elwe och Roffe körde sist men det kanske var annorlunda förr i tiden på gamla hojar?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag missade den, vad sa han?

Kommer inte ihåg ordagrant, men det var nåt i stil med:

Jag tar stadiga pallplatser (syftade väl på den här, och den på Brno förra året antar jag) och har ingen styrning till nästa år. Jag vill bara fråga, hur många förare som tar regelbundna pallplaster i MotoGP som står utan styrning till nästa år...?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Säkert nån som kan hitta hela texten, men han var lite oförstående över att han stod utan cykel till nästa år, trots att han precis placerat sig på pallen.
Det var ingen som hade lirat fram nåt kontrakt från det att han kom in till depån till att han satt på presskonferensen alltså? :hihi
 

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Husaberg 390
Elias inser väl att hans tid i MotoGP är över och är bitter för det. Hans enda chans är väl Tech 3 vad jag förstått. Jag personligen hoppas han får den styrningen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag gillar Elias men han kanske borde inse själv att allt inte handlar om resultat, det är så mycket annat som spelar in om man ska få ett kontrakt eller inte. Han kanske kör Moto2 nästa år?
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Lorenzo kommentar om racet:
“It’s over now. It is going to take something crazy for him (Rossi) not to win it. For sure the title is his (Rossi).”
“I got a bad start and had t o get by some people, and then I just didn’t have the same pace that I’d had all weekend.
"I was slower than in the practices and it really wasn’t what I was expecting. I expected the race to be much easier and I expected to be much faster.
"Unfortunately for me Valentino was just as strong as he’d been all weekend and I had to push very, very hard to stay with him.
"Towards the end I began to close the gap and after I passed him I was doing everything to stay in front, but then I made a mistake and crashed.
"There’s nothing more I can say except that I’m so sorry to the team and to Yamaha. I wanted to stay in front of him at that corner to try and make a break.
"But Rossi was braking unbelievably late, so I tried to stay ahead but ran wide and lost the front. "Second wasn’t going to be a good result, so I decided to go for it.”
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Det finns de som presterat betydligt bättre än Elias och som blivit utan körningar.
Jag gillar Elias, när han kör bra, men det är tyvärr allt för sällan.
Han må vara bitter, men han måste inse att det finns fler som gör anspråk på en styrning. Tyvärr, Elias, när du är bra är du fantastisk att se, men det räcker knappast för att ett team ska vilja satsa på dig.

Lorenzo kommentar om racet:
“It’s over now. It is going to take something crazy for him (Rossi) not to win it. For sure the title is his (Rossi).”
“I got a bad start and had t o get by some people, and then I just didn’t have the same pace that I’d had all weekend.
"I was slower than in the practices and it really wasn’t what I was expecting. I expected the race to be much easier and I expected to be much faster.
"Unfortunately for me Valentino was just as strong as he’d been all weekend and I had to push very, very hard to stay with him.
"Towards the end I began to close the gap and after I passed him I was doing everything to stay in front, but then I made a mistake and crashed.
"There’s nothing more I can say except that I’m so sorry to the team and to Yamaha. I wanted to stay in front of him at that corner to try and make a break.
"But Rossi was braking unbelievably late, so I tried to stay ahead but ran wide and lost the front. "Second wasn’t going to be a good result, so I decided to go for it.”

Hehe...
Som Rossi sa:
I hop-a fore-a good race when Jorge comm-a upp-a.
He crash. Sad for him, Good for us. :D
Bigg-a advantage in-a championship.


-a.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så farligt tycker jag inte att det var efter att ha sett intervjun men det kanske inte är riktigt rätt media att ta det i.

Han såg inte ut att fälla någon tår över att HorrHe hade kraschat iaf :D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tider klockan 12:30:

1. J. Lorenzo 1.56.668
2. D. Pedrosa 1.56.961
3. T. Elias 1.57.841
4. L. Capirossi 1.58.096
5. C. Vermeulen 1.58.305
6. A. Dovizioso 1.58.326
7. N. Canepa 1.58429
8. M. Melandri 1.58.491
9. N. Hayden 1.58.567
10. M. Kallio 1.58.681
11. G. Talmacsi 2.00.078
12. Mattia Pasini 2.01.397

13. D.De Gea 2.05.982 (Moto2) Blusens

Moto2 verkar gå fort redan :)

Dovizios hoj till vänster är utrustad med Öhlins:
20091708HondaOHLINS_G.jpg
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Rossi är slut. Slut I tell you, nu kör ungtupparna ifrån honom!

Eller hur!! :tungan The one and only Rossi är bara såå bäst. :kär

Och det handlar inte bara om att han kan köra bäst. Han är för fan så mentalt stark att andra förare får stora skälvan. Lorenzo verkar ju redan ha gett upp. Hade det varit tvärtom hade Rossi spottat i nävarna och tagit i ännu mer.

Trist förstås att spänningen kommer av sig i VM. Men härligt ändå på nåt vis. :brinnerup Och för all del, det är inte slut än, man vet aldrig vad som händer framöver.

Kallio VS Melandri var ju bara för trist. Kan inte uttala mig om vem som orsakade katastrofen. :rolleyes:

To be continued.

//M
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Stackars De Angelis, en fjäril förstörde racet, eller?

Alex de Angelis was confident of a top ten finish today and he made sure of that by setting a fast early pace that had him ninth place for much of the race. However, a butterfly became trapped inside his helmet five laps from the end, forcing him to lose positions and lose touch with the group he was fighting in, only to be lifted up the order as several riders crashed ahead of him in the closing stages.

Vad testar Suzuki idag?

There is definitely something serious going on at Suzuki. I get the feeling this is a big test for them. The screens
go up very tightly around the bike when serious work is being done. All I can see is that the hose arrangement on the bottom radiator is different on one of Capirossi's bikes, which happens to be running around in an unpainted carbon-fibre fairing


Moto2-föraren har kraschat och körts i väg med ambulans :(
 
Last edited:

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Enligt säker källa så har Rossi tillgång till alla Data om Jorge;s set up och elektronik inställningar innan var race men motsvarande har inte Jorge om Rossis båge.
Detta gör att han kan få chans att förbättra eller testa Jorges inställningar om han nu är snabbare och på så sätt hitta fördelar som han inte annars gjort.
Vore kul at se om det var lika för båda förare.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top