MotoGP 2009: Brno

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Sen att du vurpat 8ggr av 10 gör dig väl till samma lekman på området som mig? Jag håller mig iaf på hjulen och gör (uppenbarligen) korrekta bedömningar av mitt tillgängliga fäste :hej

Du glömde hälften av vad jag sa ... "När man utnyttjar fästet till max så klotar man 8 ggr av 10 om man tvingas göra snabba undanmanövrar".

Du gör säkert en korrekt bedömning som passar dig när du lämnar massor av marginal kvar :)

Det kan man inte göra när man tävlar på toppnivå, vare sig nationellt eller internationellt, eller hur?

Om du accar innan tangeringspunkten har du inte förstått vad det betyder..

Eller så kör man åt h-e för sakta innan böjen och behöver kompletteringsgasa :D
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Apex betyder tangeringspunkten.
Tangeringspunkten är den punkt i en kurva där man har bromsat färdigt och är på väg ur för att öka hastigheten.

Om du accar innan tangeringspunkten har du inte förstått vad det betyder..

Apex = tangeringspunkt. Detta är korrekt. Sedan har du fått saker om bakfoten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apex_(racing)

Apex har alltså inget med broms/acceleration att göra, utan när man tangerar (är som närmast) innerkanten.

Eller så kör man åt h-e för sakta innan böjen och behöver kompletteringsgasa :D

Menar du på fullaste allvar att du inte ligger på gas innan apex? Nyligen stod jag en hel dag som funktionär i ingången till högfartarn på Falken. Jag hade gott om tid att konstatera att ju dugligare förare desto tidigare gick de på gas, mellan 10-30 meter innan apex. Och att Jimmy Linden, Peter Linden och Niklas Cajback varv efter varv skulle behöva kompletteringsgasa finner jag tveksamt.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Apex = tangeringspunkt. Detta är korrekt. Sedan har du fått saker om bakfoten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apex_(racing)

Apex har alltså inget med broms/acceleration att göra, utan när man tangerar (är som närmast) innerkanten.

Det har det visst det !!!!!!!!!!

Det det är den punkt där två linjer möter varandra där kurvan eller linjen man väljer har den brantaste skärningspunkten..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Apex betyder tangeringspunkten.
Tangeringspunkten är den punkt i en kurva där man har bromsat färdigt och är på väg ur för att öka hastigheten.

Så du menar att den sista högerknycken ut på Falkenbergsrakan inte har någon apex? För där ligger man ju fullt hela vägen, från vänster kerb till höger innerkerb och sedan driftar ut till vänster kerb igen?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Så du menar att den sista högerknycken ut på Falkenbergsrakan inte har någon apex? För där ligger man ju fullt hela vägen, från vänster kerb till höger innerkerb och sedan driftar ut till vänster kerb igen?

Jämför relevanta kurvor med den vi diskuterar nu.
Ta esset på Sviesta eller liknande inte en Raksträcka med en liten knick....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jämför relevanta kurvor med den vi diskuterar nu.
Ta esset på Sviesta eller liknande inte en Raksträcka med en liten knick....

Jag citerar Wikipedia: "Within the context of motorcycling, the apex is referred to the point where the motorcycle is closest to the inside of the corner"

Jag ser inte att det står något om gas/broms här.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Jag citerar Wikipedia: "Within the context of motorcycling, the apex is referred to the point where the motorcycle is closest to the inside of the corner"

Jag ser inte att det står något om gas/broms här.

Det är fel..........

Vilken idiot som helst kan skriva i Wikipedia........:arsele
 

MARiEBOMB

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Sweden
Hoj
En
Bautistas krasch filmat från en i publiken. Ayama ser förvånad ut i slutet av filmen när han nästan stannar för att kolla vilken hoj som ligger där och sen skakar på huvudet. :D

[YOUTUBE-ID]EZeMX2656nM[/YOUTUBE-ID]
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Är för trött för att skriva, så jag googlade fram några som redan gjort det åt mig:

"Begreppet kommer från matematiken, i det här fallet specifikt geometrin.

Ett apex är beteckningen på det vertex där en kurva når sin maximala krökning.

En sluten kurva (exempelvis en cirkel eller en oval) har (minst) fyra vertex, två där kurvan har sin minsta krökning och två där kurvan har sin maximala krökning. En öppen periodisk kurva har minst två vertex per period, varav minst ett apex.

Den matematiska definitionen är att kurvfunktionens förstaderivata är noll i ett vertex.

Omsatt till vanlig svenska: Kurvans apex är den punkt där kurvan kniper som värst."

"Det är också ett engelskt ord som kan ha flera betydelser:

apex (plural apices or apexes)

The highest point of something.
the apex of the building

(figuratively) The moment of greatest success, expansion, etc.
the apex of civilization

(geometry) The topmost vertex of a cone or pyramid (in their conventional orientation).

The pointed end of an object.
the apex of a leaf"


Edit: Bautista når apex strax innan den överliggande ljuddämparen går i backen, där har han garanterat 0% trottel. GP förare om några borde ju hålla fullt vid apex (om nu apex vore lika med gas):fakta
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gör inte det ...
Läs istället vad Cinquantadue skriver. :)

Jamen hallå förihelvete!!! Roffe hävdar i inlägg 201 att
"Apex betyder tangeringspunkten.
Tangeringspunkten är den punkt i en kurva där man har bromsat färdigt och är på väg ur för att öka hastigheten." och det är FEL!!!

Jag hävdar att apex/tangeringspunkt inte har med gas/bromspådrag att göra, utan när den linje föraren valt är som närmast innerkerben. Cinquantadue hävdar exakt samma sak.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jamen hallå förihelvete!!! Roffe hävdar i inlägg 201 att
"Apex betyder tangeringspunkten.
Tangeringspunkten är den punkt i en kurva där man har bromsat färdigt och är på väg ur för att öka hastigheten." och det är FEL!!!

Jag hävdar att apex/tangeringspunkt inte har med gas/bromspådrag att göra, utan när den linje föraren valt är som närmast innerkerben. Cinquantadue hävdar exakt samma sak.

Nej, Cinquantadue skriver ju att apex är den punkt där du har minst radie/svänger mest/har mest nerlägg. Jag har alltid tänkt precis som du, att apex är där man är som närmast innerkanten. Men läser man här i tråden så verkar ju det inte riktigt stämma.
Det verkar ju som "apex" i en kurva oftast kommer tidigare än man är vid innerkanten.

Intressant, men min fråga blir nu, vad ska vi kalla den punkt där man är närmast innerkanten i en sväng?
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Bautistas krasch filmat från en i publiken. Ayama ser förvånad ut i slutet av filmen när han nästan stannar för att kolla vilken hoj som ligger där och sen skakar på huvudet. :D

Haha!
Väldigt mkt bättre än det man tidigare sett! :tummenupp
Snabbt som attan fick han dessutom lift.
Apropå Kallio vs. Melandri så tyckte jag direkt att det var Kallios fel, men förstår samtidigt de som försvarar honom litegrann. Tycker mest det är trist att han uppvisar viss risig attityd, vilket inte är första gången, tyvärr.
Tror vi i slutändan måste enas om en race incident, precis som de inblandade antagligen får lov att göra.

Vore mkt intressant att höra folks åsikter om det rörde t ex Rossi och vem som helst bland de 5 sista i mästerskapet.

När det kommer till attityd, Lorenzo kunde nog ha varit väldigt nära Rossis resultat vid det här laget med bara lite annan attityd tror jag.
Fantastisk talang, men saknar vissa ingredienser för att slå en legend.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Dom tycker otvivelaktigt olika, men enligt min mening skulle Kalio enkelt kunna lyfta upp hojen för att undvika en krash. Enligt vissa tidningar var det inte Melandri som körde "för" långsamt, utan Kalio som körde för fort och hade driftat ut om han inte kört in i Melandri. Men det får vi aldrig veta....

“Melandri tried to pass me where it was impossible to, so that finally our lines crossed,” said Kallio. “Anyway, it has been an interesting weekend and I think if we can find something that gives me more feel with the front we can make a big step forward.”

“I made a good pass on Kallio and I don't know what happened,” Melandri told the official MotoGP website. “He didn't see me for sure. He just closed the line very quick. He brought me down and he came down with me.

“I thought he came over to say sorry, but actually he was very angry with me. He said I was wrong. Maybe he was very tired and he couldn't think very well,” shrugged Marco.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag hävdar att apex/tangeringspunkt inte har med gas/bromspådrag att göra, utan när den linje föraren valt är som närmast innerkerben. Cinquantadue hävdar exakt samma sak.
det enda det har med gaspådrag att göra är att ifall man gasar så kan apex hamna på ett annat ställe i kurvan än den skulle ha gjort annars.

Jag har aldrig tidigare hört någon annan förklaring på apex än just den du beskriver att det är den punkt på kurvan där ditt spår ligger närmst innerkanten.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
När det kommer till attityd, Lorenzo kunde nog ha varit väldigt nära Rossis resultat vid det här laget med bara lite annan attityd tror jag. Fantastisk talang, men saknar vissa ingredienser för att slå en legend.
Lorenzos största tillgång är ju hans attityd.

Hans enorma självförtroende gör att han inte drabbas av ångest när han ska köra om och ifrån Rossi; vilket tills igår gjorde honom till Rossis enda konkurrent om titeln.

Att han vurpar beror på ju på att han saknar erfarenhet. Precis som Rossi under sin första säsong i 500 då han vurpade en hel del.
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jamen hallå förihelvete!!! Roffe hävdar i inlägg 201 att
"Apex betyder tangeringspunkten.
Tangeringspunkten är den punkt i en kurva där man har bromsat färdigt och är på väg ur för att öka hastigheten." och det är FEL!!!

Jag hävdar att apex/tangeringspunkt inte har med gas/bromspådrag att göra, utan när den linje föraren valt är som närmast innerkerben. Cinquantadue hävdar exakt samma sak.

tja jag skulle oxå vilja hävda att man gasar sig igenom en kurva inte efter halva kurvan. De flesta jag sett har bromsat klart innan apex och går på gas innan apex. Gaskontroll är något de flesta RR förare är riktigt duktiga på och det innebär att man gasar sig igenom nästan hela kurvan inte efter apex. Att ha bromsat klart och lägga på gas innan apex gör dessutom hojen bättre i kurvan.

En grundregel är att man har bromsat färdigt och går på gas ca 1/3 in i kurvan, strax FÖRE max nedlägg, man svänger faktiskt även med gasen i en kurva. Detta stämmer rätt väl om man kollar RR förarnas gaskontroll oxå. Så ja man kan blanda in Apex med gaspunkt och säga att innan apex ska man börjat gasa igen.

Väldigt enkelt kan man kolla det genom att ta samma kurva på konstant gas, avslag (absolut inget jag rekommenderar då man kan krasha lätt), eller acceleration.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Åter till tråden...

Valentino skall testa lite nya saker för 2010 idag i Brno:
“Tomorrow we have a day's testing and we will start on our development for 2010, giving Valentino the chance to try a new chassis and a new engine specification as potential solutions for next year's bike," revealed team manager Davide Brivio.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top