MotoGP 2012 - diskussioner

VFR800Fi

Äkta Skåning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Ja jag vet att det är tidigt, men var det inte vid nästa race på Lemans som det skulle presenteras vilka som har lämnat in intresse för att deltaga under nästa säsong???

Någon som har några rykten? vem vilka maskiner osv...
Vi får väl hoppas på fler cyklar till nästa år...

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
Som jag fattade det så va det väl 16 st team som hade visat intresse och 14 av dom skulle väl kunna få en plats.?
Sen så hade dom teamen som blir valda ett datum i början av juni eller nått att betala in en dep, och sen skulle de bli allmänt känt vilka tema som ska köra 2012.
Jag kanske har fattat det fel för jag bara skummade igenom texten, men här på sh har vi ju många experter så jag lär ju bli rättad om jag har fel :)
hoppas de kommer med så många team som möjligt hade varit kul med iaf 25 förare.
Kawasaki och BMW och aprilia hade jag gärna sett som nya fabriksteam.

De ska iaf bli väldit kul å c vilka nya team och förare som trillar in :)

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Enligt rykten har ju Suter något på gång. 14 team låter bra! Om det är i snitt 2 st förare/team så blir det 28 förare. Förhoppningsvis kan man räkna med runt 25:)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tror inte att vi kommer att få se några nya fabriksteam, det blir nog chassibyggare med motorer från olika standardhojar.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Hur många team har vi idag på 17 hojar?

3st honda:
  • repsol
  • gresini
  • lcr
4st ducati:
  • marlboro
  • pramac
  • cardion ab
  • mapfre aspar
2st yamaha:
  • yamaha
  • tech3
1st suzuki:
  • rizla

10 team med sammanlagt 17 förare. Ett snitt på 1,7 förare per team. Säg 1,5 förare per team för att vara lite pessimistisk, fördelat på 14 team = 21 förare. Med lite tur ett par tre till, så att det blir 24-25 åtminstonde.

Var det inte snack om att Norton anmält intresse? De lär väl komma som fabrikare i sånt fall?

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Ny MotoGP hoj?

Suter/BMW being tested by Marc VDS Racing for 2012
http://twitpic.com/4t5vpd

(hur fan lägger man in bilder:va försökte men länkade ist. ngn som vet kan lägga in den så den syns i tråden)

Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Tror inte att vi kommer att få se några nya fabriksteam, det blir nog chassibyggare med motorer från olika standardhojar.

Förmodligen inte. Man kan ju hoppas att Kawa och Suzuki ger sig in i fajten igen när klassen är mer etablerad. Aprilia hade ju inte varit fel heller.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Norton har enligt MCN anmält sig för 2012.
Så med Norton och Marc VDS blir det iaf några fler än nu, undrar vilka som ska vara piloter till dom nya hojarna?
Moto2 killar som Iannone och Redding? Kan bli bra:)

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ny MotoGP hoj?

Suter/BMW being tested by Marc VDS Racing for 2012
http://twitpic.com/4t5vpd

(hur fan lägger man in bilder:va försökte men länkade ist. ngn som vet kan lägga in den så den syns i tråden)

Skriva koden

290847937.jpg

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Den kan bli ny 2012 men de har testat den under en längre tid. Motorn kommer från S1000RR.

Jo jag läste det också att det är en bmw motor men dom har ju testat länge med den motorn i olika chassin. Har iallafall sett bilder på från lite tester med bmw´s motor men inte hört att den sitter "klar" i ett chassie och rykten att den ska vara med i gp förut.

Men på http://twitter.com/#!/birtymotogp så står det att den (marc vds suter/bmw) kommer vara med i gp, får väl se om det är sant men det brukar stämma enligt deras källor och då måste dom kommit lite längre än att bara stoppat i en bmw motor i ett suter chassie.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vad jag har läst mig till så har de testat med S1000RR motorn under en längre tid, säkert i olika chassin, och målet har hela tiden varit att ställa upp som ett CR-team 2012. Ska bli spännande att se om de har något att hämta mot fabrikshojarna men det tror jag inte. Visserligen får de ha mer bensin och göra av med fler motorer men det är ju så mycket annat som ska fungera, som elektronik mm.

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Ja men jag har inte hört lr sett ngt klart förns nu (även fast det inte är klart), men hoppas på att fler nya team lyckas och kommer med.
Det borde ju öppna upp nästa år med större motorer så det är enklare för fler team att komma med, det verkar ju så på antal nya team som försöker iallafall.

Någon som vet nåt mer om ev. nya team som suter/bmw eller om norton till 2012?

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
Man kan ju tänka sig att suzuki kommer att köra med 2 st förare nästa år också, iaf om dom har tänkt att bli mer konkurans kraftiga.
Du kan man ju undra om hopkins har den styrningen, eller om dom tar in någon yngre och lovande? :)

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
De hade ju varit roligt med lite skandinaviskt deltagande också och då helst svenskt :) men efter som det inte finns någon förare som skulle vara aktuell för de innom en hyfsat snar framtid.! Så hade det varit kul med ett team ifrån norden som deltog iaf.
hoppas att stigefeldt hittar lite justa sponsorer, å startar upp en sattsning snart igen fast i gp vm denna gången :) ingen som sitter inne på lite miljoner (läs många) som dom vill bli av med? :) kontakta isf johan å vi har lite svenskt att heja på om inte nästa år så iaf till 2013 :)

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Suter har nått på G iaf..

"Swiss chassis manufacturer Suter closed two days of a Test of its developing 2012 MotoGP machine at the Estoril circuit on Wednesday, in a continuation of its preparations for entry into next season’s premier class World Championship."
http://www.motogp.com/en/news/2011/Suter+MotoGP+test+Estoril

Då verkar det jag hörde igår stämma då att den förmodligen kommer vara med i motogp och att dom kommit lite längre än bara stoppat i en bmw s1000rr motor i suter chassit, försökte lägga upp bild på den hojen igår.
Nu har axxexs lärt mig hur man gör så jag lägger upp den och lite fler nu när jag kan:D

Inte en rykande färsk nyhet kanske då dom har testat länge med den suter hojen med bmw motor men nu verkar bitarna börja falla på plats.
Rykten av suter går att soppamängden inte är ett problem heller så motorn verkar dom ha kommit en bit med.

bilden från igår
290847937.jpg

Bilder från testet från http://www.motogp.com/en/photos/2011/Suter+Estoril+Test+1 :

suter01_slideshow_169.jpg

suter02_slideshow_169.jpg

suter04_slideshow_169.jpg

Cool hoj! Hoppas dom får ordning på den (och att den kommer med) och en bra förare så det blir ett kompetativt paket.

Man kan ju tänka sig att suzuki kommer att köra med 2 st förare nästa år också, iaf om dom har tänkt att bli mer konkurans kraftiga.
Du kan man ju undra om hopkins har den styrningen, eller om dom tar in någon yngre och lovande? :)

Suzuki har ju redan Bautista som jag tror kan göra bra ifrån sig om dom får fram en bättre cykel.
Hoppas verkligen att sukka satsar ordentligt på materialet och 2 förare tills nästa år när dom får ha mer cc och får fram en bra cykel..

Hopkins skulle vara kul att se i suzuki igen också, även om han har haft lite tveksamma resultat dom senaste åren så tror jag att han kan vara en bra tillgång för suzuki för att utveckla deras nya hoj.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Om möjligheten finns för Suzuki att lämna MotoGP utan att bryta några kostsamma avtal skulle jag inte bli ett dugg förvånad om 2011 är sista året vi ser dem på ett bra tag.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Om möjligheten finns för Suzuki att lämna MotoGP utan att bryta några kostsamma avtal skulle jag inte bli ett dugg förvånad om 2011 är sista året vi ser dem på ett bra tag.

Suzuki har väl lovat att återkomma med fler cyklar till nästa år? Det var väl anledningen till att Dorna gick med på bara en cykel i år?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras