MotoGP 2012 - diskussioner

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
http://superbikeplanet.com/2012/Mar/120328rydernotes.htm

För er som inte är där inne och läser, lite spekulationer från Julian Ryder

Intressant vad som skrivs om däcken. Men om förmågan att kunna köra "konserverande" för däcken blir en avgörande faktor känns det som om underhållningsvärdet kommer påverkas negativt. Som visades ovan kan ju t.ex. Lorenzo köra galet konsekvent. Hans team kan säkerligen instruera honom om ett tempo som gör att han når guldstriden först på näst sista varvet och sedan är pigg nog att köra en Jeronimo på sista varvet. Och ibland lyckas.

Klart, det öppnar ju för Hayden (eller andra) att göra en "Hayden" igen och ta stabilitetsvinst genom att låta andra krascha ut sig. Jag gillar i.o.f.s Hayden men tyckte det var ett riktigt tråkigt sätt att vinna titeln på.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Intressant vad som skrivs om däcken. Men om förmågan att kunna köra "konserverande" för däcken blir en avgörande faktor känns det som om underhållningsvärdet kommer påverkas negativt.

Så tror jag inte alls det behöver vara (dåligt underhållsvärde dvs), kanske t.o.m tvärtom. I motogp och säkert de flesta andra stora klasser så har däckskonservering alltid varit viktigt. Det är snarare de senaste årens bridgestonemonopol som är undantaget, med däck som nästan undantagslöst håller alla racedistanser ut trots full spätta från start till mål. Race kan bli mer dynamiska och spännande hela vägen igenom om däcken inte alltid håller för konstant fullt ös.

Ta t.ex ett av de mest spännande racen förra året då Lorenzo körde ikapp och förbi Stoner mot slutet. I just det racet hade Stoner problem att få däcken att hålla (tror de körde med fel däckstryck?) men som åskådare upplevde man en kamp mellan giganter där Lorenzo gick segrande ur striden med en Davids glans.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
...Ta t.ex ett av de mest spännande racen förra året då Lorenzo körde ikapp och förbi Stoner mot slutet. I just det racet hade Stoner problem att få däcken att hålla (tror de körde med fel däckstryck?) men som åskådare upplevde man en kamp mellan giganter där Lorenzo gick segrande ur striden med en Davids glans.

Tror jag kommer ihåg vilket race du menar och jo, jag tyckte la i.o.f.s också att det racet var spännande ... fast det är inget jag har sett i repris och absolut inget som (jag tycker) kan jämföras med gladiatorspelen RvsS@Laguna Seca eller RvsL@Katalonien 8)

I artikeln nämns också att vi kanske kommer få se racing där, att vinna optimalspåret inte betyder allt. Om däcken kommer hålla för sådan körning kommer det nog bli underhållning värre.

Snart är det dags i.a.f ... vi kan la återkomma till ämnet efter ett par race?

\m/

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln