MotoGP 2012 - diskussioner

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Alvaro är helt klart en av mina favoriter...Bradl kommer att göra de största framstegen...
Håller med. Båda ser mycket lovande ut.

Det är verkligen på tiden att vi får se några positiva överraskningar!
När skrällde någon rejält senast?! Abe 1994? Biaggi 1998? Fjorton (14) år sedan...

Bifogat

• 111381_biaggi+1998-1280x960-may7.jpg
    111381_biaggi+1998-1280x960-may7.jpg
    96 KB · Visningar: 86
  • 122_0802_01_z+norifumi_abe+red_honda_nsr500.jpg
    122_0802_01_z+norifumi_abe+red_honda_nsr500.jpg
    95.9 KB · Visningar: 89

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Tror på Alvaro!
Körde ju bra på Suzukin redan förra året.

Har undrat länge vad han kan göra med bra matrial.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
1STONER C.Repsol Honda Team1:38.780
2LORENZO J.Yamaha Factory Racing+0.173
3PEDROSA D.Repsol Honda Team+0.377
4SPIES B.Yamaha Factory Racing+0.715
5CRUTCHLOW C.Monster Yamaha Tech 3+0.805
6ROSSI V.Ducati Team+0.953
7DOVIZIOSO A.Monster Yamaha Tech 3+1.080
8HAYDEN N.Ducati Team+1.139
9BAUTISTA A.San Carlo Honda Gresini+1.237
10BRADL S.LCR Honda+1.318
11BARBERA H.Pramac Racing Team+1.507
12ABRAHAM K.Cardion AB Motoracing+1.799
13PUNIET R.Power Electronics Aspar+1.821
14ESPARGARO A.Power Electronics Aspar+2.865
15PETRUCCI D.Came Iodaracing Project+3.146
16BATTAINI F.Ducati Team+3.277
17EDWARDS C.NGM Mobile Forward Racing+3.293
18PASINI M.Speed Master+3.404
19PIRRO M.San Carlo Honda Gresini+3.432
20ELLISON J.Paul Bird Motorsport+3.657
21SILVA I.Avintia Racing MotoGP+3.666
22HERNANDEZ Y.Avintia Racing MotoGP+4.126

Tycker att Rossi börjar gnälla lite för mycket över Ducatin 0.9 sek bakom Stoner nu och nästan ikapp Spies!
Nja nu är det inte såååååå stort fel på Ducatin :)

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
1STONER C.Repsol Honda Team1:38.780
2LORENZO J.Yamaha Factory Racing+0.173
3PEDROSA D.Repsol Honda Team+0.377
4SPIES B.Yamaha Factory Racing+0.715
5CRUTCHLOW C.Monster Yamaha Tech 3+0.805
6ROSSI V.Ducati Team+0.953
Oväntat lite efter. Men i praktiken är han 15-20 sekunder efter tätklungan på sista varvet. Alltså helt körd.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Båda Suzuki var före näst bästa Ducati 2007 så Bridgestondäcken verkar ju ha funkat rätt hyggligt där med...
Ja, det var ju därför fler och fler gick över till Bridgestone. Men du tror väl inte på allvar att det under pågående däckkrig var så att Ducati och Suzuki hade identiska däck?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, Rossi har ju en vinnarskalle som få, bara under förra säsongen fanns det ett antal tillfällen där han på racedagen överträffade sina tränings- och kvalprestationer. Skulle han hamna i en sits där avståndet till täten stabiliseras inom en sekund skulle jag tro att han kör för podieplaceringar under racen.

Men ska vi prata gissningar inför säsongen kan nog Lorenzo bli en hård nöt att knäcka för alla i år, han imponerar som vanligt när det gäller att mata snabba, jämna varv och ligger ju rätt nära Stoners bästatider.

EDIT - på crash.net fanns ju simuleringsvarven angivna för toppförarna. Rossi inom sekunden från Lorenzo, men Stoners "simulering" var ju - eh, något alldeles extra måste man väl säga...

Oväntat lite efter. Men i praktiken är han 15-20 sekunder efter tätklungan på sista varvet. Alltså helt körd.

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Ptjaa, Rossi har ju en vinnarskalle som få...
Vinnarskalle. Ett ord som har använts så slarvigt så länge att dess betydelse har devalverats till nära nog noll. Har jag fel eller är en ”vinnarskalle” någon som kämpar och inte ger upp trots mycket svåra förutsättningar? Är det Rossi? Är inte Rossi grabben som har glidit genom MotoGP på en räkmacka sedan sin första dag på jobbet? Han har alltid haft de bästa av förutsättningar. Talang? Som nästan ingen annan! Men han har aldrig kämpat i motvind (som så många andra gör säsong efter säsong) – förrän nu. Och då går det inte så bra.

Skulle han hamna i en sits där avståndet till täten stabiliseras inom en sekund skulle jag tro att han kör för podieplaceringar under racen
Avståndet till täten är en sekund – per varv! Hur får du det till podieplaceringar?

:confused:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Avståndet till täten är en sekund – per varv! Hur får du det till podieplaceringar?
Man hinner oftast ta igen sånt om det är en klunga utav förare som slåss om placeringen. Jagar man en ensam person blir det lite svårare.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, nu förenklar Du väl mot bättre vetande - Rossis insats för Yamaha var väl inte riktigt vad jag skulle beteckna som en "räkmacka", den där första säsongen? Med beaktande av att varken Du eller jag eller för den skull någon av oss på sh.com haft tillgång till inside info från motoGP:s största depåer under hela killens karriär vågar jag påstå att en man som lyckats hålla sig på toppen i cirkusen under så många år med största säkerhet haft sin beskärda del av motgångar och utmaningar. Jag tror inte att endast talang räcker till för den prestationen, hela startfältet är fullt av talangfulla förare - förr som nu. Det är hur man orkar tillvarata, utveckla och komplettera sin talang och kompetens som jag tror sållar "dagssländorna" från de riktigt stora GP-förarna.

Bara att inte ge upp, att tro på sig själv och att våga anta utmaningen hos Ducati trots dagens mördande konkurrens håller jag som bevis för en oerhörd envishet, en grundmurad tro på sig själv och sin förmåga och - en "vinnarskalle", helt enkelt:)

Vinnarskalle. Ett ord som har använts så slarvigt så länge att dess betydelse har devalverats till nära nog noll. Har jag fel eller är en ”vinnarskalle” någon som kämpar och inte ger upp trots mycket svåra förutsättningar? Är det Rossi? Är inte Rossi grabben som har glidit genom MotoGP på en räkmacka sedan sin första dag på jobbet? Han har alltid haft de bästa av förutsättningar. Talang? Som nästan ingen annan! Men han har aldrig kämpat i motvind (som så många andra gör säsong efter säsong) – förrän nu. Och då går det inte så bra.

Genom att beakta Rossis tendens ifjol - att trots taskiga träningar, kval och startpositioner ändå hänga med skapligt på tävlingsdagen. Kom ihåg att han ofta förbättrade sin kvalposition med 4-5 placeringar under racen, jag minns ett antal tillfällen då han kvalade uppåt 1.5s efter ledaren men lyckades komma i mål 15-20s efter loppets segrare. Visst kan det ha sin betydelse att ledaren kanske bevakat sin position i loppens slutskede men "bäst när det gäller" - det är en egenskap som "vinnarskallar" har, i a f i min ordbok.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Avståndet till täten är en sekund – per varv! Hur får du det till podieplaceringar? :confused:
På Le Mans 2011 kvalade Rossi nästan exakt en sekund efter Stoner som tog pole.
I mål var han 3:a, 14 sekunder bakom Stoner och 3/10 efter Dovi.
Racet på 28 varv kördes precis som kvalet i torrt.

Verkligheten är lite mer komplicerade än dina förenklingar.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja, det var ju därför fler och fler gick över till Bridgestone. Men du tror väl inte på allvar att det under pågående däckkrig var så att Ducati och Suzuki hade identiska däck?
Nej men Capirossi hade rimligtvis tillgång till identiska däck och det hjälpte ju inte ett dugg vilket(som vanligt)visar vilken betydelse föraren har.Precis som när Ducati plötsligt fick väldigt mediokra resultat till 2011 alltså.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Håller med. Båda ser mycket lovande ut.

Det är verkligen på tiden att vi får se några positiva överraskningar!
När skrällde någon rejält senast?! Abe 1994? Biaggi 1998? Fjorton (14) år sedan...
Garry McCoy 2000 tyckte jag var en positiv överraskning. Inte direkt väntad.
Stoner's dominas 2007 är en annan jag tänker mig "skrällde".

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nej men Capirossi hade rimligtvis tillgång till identiska däck och det hjälpte ju inte ett dugg vilket(som vanligt)visar vilken betydelse föraren har.Precis som när Ducati plötsligt fick väldigt mediokra resultat till 2011 alltså.
I din iver att hugga tror jag du missar poängen.

Mitt resonemang bygger på att Stoner 2007 hade helt andra förutsättningar än vad Rossi hade 2011. Då var 800:a helt nytt, GP7:an var överlägsen de andra hojarna rakt fram (minns Qatar 2007), Bridgestone gjorde specialdäck till Ducati. Efter 2007 gick det sämre och sämre för Stoner och Ducati.

Stoner lämnade ju Ducati för att han var less på att de inte kunde få till en vinnarhoj (sett över en hel säsong måste väl tilläggas) och inte lyssnade på honom.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
I din iver att hugga tror jag du missar poängen.

Mitt resonemang bygger på att Stoner 2007 hade helt andra förutsättningar än vad Rossi hade 2011. Då var 800:a helt nytt, GP7:an var överlägsen de andra hojarna rakt fram (minns Qatar 2007), Bridgestone gjorde specialdäck till Ducati. Efter 2007 gick det sämre och sämre för Stoner och Ducati.

Stoner lämnade ju Ducati för att han var less på att de inte kunde få till en vinnarhoj (sett över en hel säsong måste väl tilläggas) och inte lyssnade på honom.

Ja, och kanske inte minst Laguna Seca där Stoner kom på yttern in i kurva ett varje varv! Japp, det gick sämre och sämre. Cykeln blev sämre, som du säger, och när den var som sämst lämnade han dom, och Rossi tog vid. Men det går ju inte att förneka att även sista året på Ducce så var Stoner mycket bättre med än vad Rossi var ifjol.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Men det går ju inte att förneka att även sista året på Ducce så var Stoner mycket bättre med än vad Rossi var ifjol.
Nej, det går inte att förneka och det är det nog ingen som gör.

Att jämföra är kul men då ska det vara en relevant jämförelse, inte olika hojar olika år.

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85

Jag håller med dig om mycket, däribland att Rossi haft det relativt enkelt att komma in i GP. Mycket enklare än tex Casey. Däremot tycker jag att det Rossi gjorde på Laguna Seca 2007 var rätt typiskt för en "vinnarskalle", i alla fall typiskt för det jag lägger in i begreppet. Att vara hästlängder efter på kvalet men att ändå ha en strategi när starten går och dessutom lyckas med det inte många trodde skulle varar möjligt. Om jag minns rätt, så fick Rossi i en intervju innan det racet frågan hur han skulle kunna slå Stoner, och han svarade att han behövde en pistol, eller få starta 30 sekunder innan. Men, visst, man får väl ändå anse att de som tar sig till MotoGP är vinnarskallar hela högen, jämfört med gemene man.

Att han ofta presterar bättre på race än kval och träningar torde inte ha undgått någon som följer GP.

MC Doktorn

Guest
Men det går ju inte att förneka att även sista året på Ducce så var Stoner mycket bättre med än vad Rossi var ifjol.

Svårt att bortse detta faktum, samt att Stoner presterade mycket bättre på materialet som Rossi inte kunnat behärska.

Detta är så uppenbart att alla med andra påståenden är mera av politiskt karaktär.
Diskussionen känns något uttjatad.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Svårt att bortse detta faktum, samt att Stoner presterade mycket bättre på materialet som Rossi inte kunnat behärska.
Skillnaden mellan en 4:e och 7:e plats i totalen, två olika år på två olika hojar, är verkligen astronomisk och ett solklart bevis för att den ene är bättre än den andre...

Stoner-fansen börjar likna Göteborgare, ett konstant mindervärdeskomplex.

Rossi 7
Stoner 2

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln