MotoGP 2012 - diskussioner

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Stämmer det som TS skrev? Att det kommer tillkännages under Le-Mans rejset? Det är snart isåfall.

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
Ja dom skulle väl gå ut med vilka team som sökt under nästa helg iaf. Men dom släpper nog inte vilka team som är helt klara innan i juni. Så fattade jag de iaf

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Ja dom skulle väl gå ut med vilka team som sökt under nästa helg iaf. Men dom släpper nog inte vilka team som är helt klara innan i juni. Så fattade jag de iaf

Vad jag förstått så är det 14 team som kommit förbi den första gallringen, och under nästa helg (eller när det nu var) ska dom som gått vidare betala deposition/anm avg. för att få/kunna fortsätta testa och det är dom som tillkännages vilka det är.

Men är alla dessa nya bara CR team eller blir det någon ny fabrikare också?

Har också hört att motogp vill ha max 24 och vissa 20 hojar som ett max för att få kvalité istället för kvantitet. Men som nu när det bara är 15-16? förare tycker jag inte är ok när alla som startar får poäng oavsett i den högsta serien.

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jeremy Burgess garvar åt frågan om 2012 års hojar med motorer från BMW S 1000 RR kommer vara konkurrenskraftiga:

”No, not at all. It's sort of a harebrained scheme to try and put more bikes on the grid. I can't see anyone wanting to spend anywhere near that sort of money to finish sixteenth.”

(harebrained = snurrig, tanklös)

www.superbikeplanet.com

Bifogat

• bmw_s_1000_rr_21_opt.jpg
    bmw_s_1000_rr_21_opt.jpg
    75.3 KB · Visningar: 148
  • 919634762_8647523198.jpg
    919634762_8647523198.jpg
    81.9 KB · Visningar: 136

Smagatusk

Guest
Jeremy Burgess garvar åt frågan om 2012 års hojar med motorer från BMW S 1000 RR kommer vara konkurrenskraftiga:

”No, not at all. It's sort of a harebrained scheme to try and put more bikes on the grid. I can't see anyone wanting to spend anywhere near that sort of money to finish sixteenth.”

www.superbikeplanet.com

Han har kanske hjärtat hos nåt annat märke än BMW? Är väl inte så ovanligt med smutskastning i dem kretsarna han huserar i?

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter

www.superbikeplanet.com

De stämmer ju de han säger med att de aldrig går att vinna ett mästerskap med undermåligt material, men de vet ju de teamen som ger sig in i det redan om! De handlar ju inte om de, så jag tycker att de är ett konstigt uttalande. Jag menar, de finns väl inget nytt team som tror när dom går in i ett nytt mästerskap att dom ska vinna direkt. Man måste ju börja nånstans.
De handlar ju om (tycker iaf jag) att inte alla som ställer upp i ett motogp race ska ta poäng. Jag tycker att det är självklart att de ska vara konkurans inte bara om topp 3 platserna utan också om sista pinnen.
Om man tänker som han då kan man ju lika gärna ta bort alla team utom Yamaha Honda ducati.

Eller har jag fel?

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(

www.superbikeplanet.com

Med tanke på att de snabbaste WSBK-varvtiderna låg runt 3-4s (2008) från de snabbaste MotoGP-tiderna på banor de hade gemensamma, så tror jag att om man skulle kasta in CRT-teamen i mixen idag, så skulle de inte göra bort sig helt. Elias skulle få problem, om inte annat.

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Med tanke på att de snabbaste WSBK-varvtiderna låg runt 3-4s (2008) från de snabbaste MotoGP-tiderna på banor de hade gemensamma, så tror jag att om man skulle kasta in CRT-teamen i mixen idag, så skulle de inte göra bort sig helt. Elias skulle få problem, om inte annat.

Det skiljer inte ens så mycket. Har för mig att på någon bana förra året, så körde WSBK så pass snabbt, att de hade varit typ 7-8a i MotoGp....
kommer dock inte ihåg vilken bana det var tyvärr...

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Det skiljer inte ens så mycket. Har för mig att på någon bana förra året, så körde WSBK så pass snabbt, att de hade varit typ 7-8a i MotoGp....
kommer dock inte ihåg vilken bana det var tyvärr...

Var det inte phillip island? Försökte hitta info om det, men det jag postade var det enda jag hittade. Vet att det var nånstans som suzukis WSBK-hojar körde snabbare än MGP-dito.

Tydligen så skulle Checa kvalat på tredje plats på förra årets MGP-grid på PI med årets WSBK-kvaltid.

http://www.motomatters.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1262#p28978

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Kvaldäck stavas det. Mycket intressantare med racetider.

Absolut är det så, men hur förhåller sig pirellis däck till bridgestones vad gäller prestanda?

Sen kommer ju CRT-hojarna förhoppningsvis vara bättre än SBK-hojarna då de inte är begränsade av SBK-reglementet vad gäller motortrimning, samt mer eller mindre fri ramanpassning. Dessutom, hur pass stor skillnad är det i minimiviktkraven? Är det runt 10kg det skiljer?

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Kvaldäck stavas det. Mycket intressantare med racetider.

Jag kollade inte Superpole nä, för där är det just som du nämner
kvaldäck. Men jag kollade träningarna.
Hittar inte tiderna från racet på WorldSBKs hemsida nu, då den
inte funkar på min datorn.
Men tiderna på Assen, träningar, så skiljer det mindre än 2 sek..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
CRT hojarna kommer aldrig att tillåtas bli lika snabba som fabrikshojarna. De är enbart till som utfyllnad och MSMA kommer effektivt sätta stopp för CRT hojar som blir snabbare, de har ju makten att säga ifrån och hota med att de skiter i GP tex.
Suzuki ryktas ju redan nu ha bestämt sig för att lägga ner sin GP satsning.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Så varför tror du att Burgess säger som han gör?

För det är vad han tror? Visst att han har betydligt mer erfarenhet än många andra, men det gör det inte till en absolut sanning.

Jag har svårt att tänka mig att CRT-maskinerna kommer prestera sämre än WSBK-maskinerna. De kommer ju inte ha samma begränsningar varken vad gäller motortrimning eller chassi. Och om snabbaste WSBK-hoj ligger runt 3-4s från snabbaste MGP-hoj, så hamnar man i Elias territorium.

Ja, en CRT-hoj kommer förmodligen komma sist, men jag tror ändå att de bästa CRT-förarna åtminstonde kan kämpa med de "sämsta" MGP-förarna. Därav tror jag att de inte kommer göra bort sig helt.

Facit kommer nästa år, både för oss och för JB.

Fint också att du tog citatet ur sitt sammanhang så det fick en lite annorlunda innebörd. Här, jag fixar det åt dig:
...så tror jag att om man skulle kasta in CRT-teamen i mixen idag, så skulle de inte göra bort sig helt.
Med andra ord - jag tror det, jag påstår inte att det är så.

Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Var det inte phillip island? Försökte hitta info om det, men det jag postade var det enda jag hittade. Vet att det var nånstans som suzukis WSBK-hojar körde snabbare än MGP-dito.

Tydligen så skulle Checa kvalat på tredje plats på förra årets MGP-grid på PI med årets WSBK-kvaltid.

Det var väl på PI Australiensarna körde snabbare på Gsxr 1000 kubikarna än vad Capirossi gjorde på MGP-hojen? Kan ha varit Laguna med..

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Tja, visst pissar många på WSB och TV-sändningen ser ut att komma från östeuropa anno 1980. Toppa det med Eurosport URUSLA sändning/produktion.

Men visst är WSB mer räjs, vilken jäkla skillnad.

Lite OT, men ändå... :)

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
CRT hojarna kommer aldrig att tillåtas bli lika snabba som fabrikshojarna. De är enbart till som utfyllnad och MSMA kommer effektivt sätta stopp för CRT hojar som blir snabbare, de har ju makten att säga ifrån och hota med att de skiter i GP tex.
Suzuki ryktas ju redan nu ha bestämt sig för att lägga ner sin GP satsning.

Tyvärr tror jag du får rätt i det här. Det kommer se till att de är lagom konkurrenskraftiga genom olika restriktioner.

Jag har också kollat lite såna här jämförelser innan mellan klasserna.
Vill minnas att Crutchlow satte en ruggig tid i WSBK förra året på ngn bana. Minns fan inte var. Han skulle startat på övre halvan i GP. Men då måste man tänka på att det blir 1000 cc i MotoGP nu, och tiderna vi jämför nu är ju WSBK mot 800 cc MotoGP.

Kommer nog hålla isär tiderna lite mer.

Mvh

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...