Ramen får inte vara från en produktionshoj om jag inte är helt dum i huvudet.För en som inte orkar läsa reglementet, vad hindrar CRT-teamen att köra med en ren WSBK-hoj?
Ramen får inte vara från en produktionshoj om jag inte är helt dum i huvudet.
Extremt tramsig regel. Jag fattar varför "standard-racing" inte får ha specialbyggda prototyper, men varför prototyp-racing inte får använda standardkomponenter känns helt tokigt. Om man inte kan uppfinna något bättre än en M-gänga och vinna tid på banan så använd då M-gänga och sök andra ställen för att finna framsteg.Ramen får inte vara från en produktionshoj om jag inte är helt dum i huvudet.
Extremt tramsig regel. Jag fattar varför "standard-racing" inte får ha specialbyggda prototyper, men varför prototyp-racing inte får använda standardkomponenter känns helt tokigt. Om man inte kan uppfinna något bättre än en M-gänga och vinna tid på banan så använd då M-gänga och sök andra ställen för att finna framsteg.
I en perfekt värld vore det så men ju mer pengar som satsas av tillverkarna ju färre kommer till start och detta vill MSMA och Dorna ändra på utan att trampa Infront på fötterna för mycket och utan att låta CR-teamen ha en chans att vinna.Är väl bara för att det inte skall bli för lika mellan mgp och wsbk. Men som sagt prototypracing borde ju bara ha ett enda syfta använda vilka jävla bitar du vill för att ta dig runt banan snabbast av alla...
Det har hänt lite sen 70- och 80-talet när "vem som helst" kunde vara med och köra i GP.
Den lilla italienaren är ju just i England och letar prototypbyggd aluram just nu...sant, följde inte racing på den tiden men nu är det ju ingen lekstuga att driva ett GP team. Gillar tanken med lite mer oberoende team som arbetar med teknik kring sina maskiner istället för stora tillverkare som utvecklar för löjliga summor. Men då stålarna kommer från de två stora japanerna och den lilla italjenaren vill de ju inte bli omkörda av en garagefirma som trimmat sönder en bmw![]()
Hur har vi det nu då?? Silly season på "gubbarna" är ju igång oxså..
Cappirossi slutar
Edwards skulle väl köra i något av CRT-Teamen
....
....
....
...
Mapfre Ducati (glömt vad de heter egentligen)
- Barbera
...
Du är inte helt dum i huvudet.Ramen får inte vara från en produktionshoj om jag inte är helt dum i huvudet.
Aspar tänker du på.
Bradl är det snack om att han fortsätter i samma team men dom bygger en CRT med Kalex eller Suter-ram med en BMW motor.
Luthi är det samma att han fortsätter i samma team men dom bygger också en CRT på en BMW.
BMW motor i suter ram gick tydligen inget vidare enl BBC, men vi får se. Honda ska tydligen kapa kostnader med 30%, ingen vet riktigt hur många Hondor det blir nästa år.
Jag tror att produktionsvolymen måste vara betydligt större än tre enheter för att kostnaden för utveckling ska kunna anses vara försumbar. Bygga kopior är avsevärt billigare, och Dovi själv är säkert avsevärt billigare i drift än hans teamkamrater.I och med att det är 3 repsol hondor nu med Stoner, Pedrosa och Dovi och att Dovi med största sannolikhet inte kommer att vara kvar nästa år så har väl Honda då kapat ca 30% av kostnaderna redan där(om man bara tittar på repsol hondorna).
Suzuki körde inte ett år extra med tvåtakt när man gick över till MotoGp 2002. Det var framförallt satellit-teamen som körde tvåtakt. Suzuki hade sin nya GSV-R klar och Akira Ryo kom två på Suzuka i första racet bla.Ja, verkligen surt m Suzuki. 800 cc. Känns ju som att dom e efter direkt. Samma när de gick över till fyrtakt. Då körde de ett år extra m tvåtakt. Bautista har ju varit med rätt bra nu annars.
BMW motor i suter ram gick tydligen inget vidare enl BBC, men vi får se.
Jag tror att produktionsvolymen måste vara betydligt större än tre enheter för att kostnaden för utveckling ska kunna anses vara försumbar. Bygga kopior är avsevärt billigare, och Dovi själv är säkert avsevärt billigare i drift än hans teamkamrater.
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |