MotoGP 2012 - diskussioner

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
MMM Fröken Paris Hillton blev väl grymt besviken då det visade sig att det satt bara småpojkar på hojarna och inte riktiga män med hår på bröstet.. Hahaha :=)
Tror hon blev mest besviken på att hon sponsrade ett team i en serie för mopeder, hon trodde det hade att göra med riktiga motorcyklar, inte "knallerts"... :tungan ;)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Tror hon blev mest besviken på att hon sponsrade ett team i en serie för mopeder, hon trodde det hade att göra med riktiga motorcyklar, inte "knallerts"... :tungan ;)
Kanske var hon mest besviken för att hon åkte till folksamlingar där majoriteten av folksamling/pressuppbåd inte brydde sig om henne....

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Intervju med Stoner om 2012 års säsong, om att bli pappa och lite till. Jag visste inte att han bodde i Schweiz... Motorsport är väl förbjudet där? Känns som att det är få som kommer rå på honom även i år, men man kan aldrig veta i förhand. Jag hoppas såklart på ännu en titel från hans sida.

http://www.motogp.com/en/news/2012/one+on+one+with+casey+stoner

Vad jag har förstått så är det absoluta förbudet avseende motorsport avskaffat i Schweiz nu men miljölagstiftningen gör det svårt att anordna tävlingar.http://www.f1fanatic.co.uk/2007/06/06/switzerland-ends-52-year-motor-sport-ban/

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Vad jag har förstått så är det absoluta förbudet avseende motorsport avskaffat i Schweiz nu men miljölagstiftningen gör det svårt att anordna tävlingar.http://www.f1fanatic.co.uk/2007/06/06/switzerland-ends-52-year-motor-sport-ban/
Ja, på Wikipedia stod det att det röstades fram 2007 men drogs sen tillbaka 2009, så det verkar fortfarande vara helt förbjudet. Dock så ska backtävlingar tydligen vara tillåtet i vissa former. Antagligen gillar Stoner att ta helt avstånd från all motorsport på sin lediga tid, behövs egentligen ingen bättre förklaring.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Därför att hon inte är en trovärdig ambassadör för racing.

Så det är bara "trovärdiga ambassadörer för racing" som får sponsra ett team nu för tiden?

Jag tror nog att man får vara så tacksam för dom pengar som går att få in till ett roadracingteam i dagens läge. Och det faktum att PH faktiskt är en rätt så känd människa utanför motorsportvärlden (tycka vad man vill om henne) har ju bevisligen gjort att sporten uppmärksammats på flera ställen utanför våran lilla värld, än den gjorts innan... Därför tycker jag att det är en rätt lyckad kombination... Pengar in, och mediatid ut... Win-win

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Så det är bara "trovärdiga ambassadörer för racing" som får sponsra ett team nu för tiden?

Jag tror nog att man får vara så tacksam för dom pengar som går att få in till ett roadracingteam i dagens läge. Och det faktum att PH faktiskt är en rätt så känd människa utanför motorsportvärlden (tycka vad man vill om henne) har ju bevisligen gjort att sporten uppmärksammats på flera ställen utanför våran lilla värld, än den gjorts innan... Därför tycker jag att det är en rätt lyckad kombination... Pengar in, och mediatid ut... Win-win
En lyckad kombination? Men de avbryter ju samarbetet för att de inte är nöjda med henne. På goda grunder, som sagt...

http://youtu.be/H2r8qCvkwuU

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag gillar teknisk utveckling men frågan är om inte MotoGP har närmat sig en gräns för vad som är acceptabelt. Jag inser att det fortfarande bara är en handfull förare som kan vinna, med eller utan hjälpmedel, men deras prestation blir lite avslagen när man vet att det viktigaste arbetet görs av välbetalda programmerare.

Nej, in med en enhets-ECU så fort som möjligt!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag gillar teknisk utveckling men frågan är om inte MotoGP har närmat sig en gräns för vad som är acceptabelt. Jag inser att det fortfarande bara är en handfull förare som kan vinna, med eller utan hjälpmedel, men deras prestation blir lite avslagen när man vet att det viktigaste arbetet görs av välbetalda programmerare.

Trodde att det var mkt elektronik i MGP men inte så mkt...
Där försvann lite känslor för dagen topp racing!

Skulle kunna likna det med en tennisspelare som har en racket som automatiskt ställer in hårdhet och vinkel så spelaren kan löpa till bollen och måtta slaget...
Krävs fortfarande spelförståelse, rätt träning och rörelsemönster men lite mindre bollkänsla!

Börjar nästan förstå varför det är så många stjärnor som skadar sig när de kör cross då det är enda chansen att få köra helt själv!

Finner det lite lustigt att Stoner bor i ett land där motorsport är föbjudet! Ungefär som att skidåkare skulle bo i Egypten...

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R

Är bered att hålla med.
Att motogp var komplext tror jag de flesta vet men så här pass?
Det är dags att försöka ge lite av tillbaka kontrollen till förarna.

Tror inte att begränsandet av elektroniken skulle påverka slutresultatet på pallen nämvärt men det hade nog varit roligare att se dem ta sig dit!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Körde inte 100% av startfältet 2011 på samma ECU (Magneti Marelli Marvel 4)?

Är i år som en stackare kommer försöka börja köra med ett Bosch. :)

Anledningen till att Honda körde med detta systemet är för att man förbjöd GPS. Det trodde man skulle göra det billigare så dom "fattigare" teamen kunde hänga med bättre. Men istället tog dom stora teamen och gör en mera avancerad och dyrare lösning för att komma runt regeln. Så kommer det bli hur dom än gör eftersom någon är smartare än dom som skriver reglerna. Billigaste är om dom någon gång kan låta bli att ändra regler för att göra det "billigare".

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja, på Wikipedia stod det att det röstades fram 2007 men drogs sen tillbaka 2009, så det verkar fortfarande vara helt förbjudet. Dock så ska backtävlingar tydligen vara tillåtet i vissa former. Antagligen gillar Stoner att ta helt avstånd från all motorsport på sin lediga tid, behövs egentligen ingen bättre förklaring.
Det är så klart flera anledningar till varför han bor där men att det skulle pga förbjudet mot motorsport är nog ganska befängt. Förmånligt ur skattehänseende, centralt i Europa, bra kommunikationer, vacker miljö lär ju komma betydligt högre upp på skalan...

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Som ju har snö uppe i bergen väldigt nära till skidliftar. Dessutom halvdags körning till flertalet stora skidorterna.

Jo men det är nog några timmars körning för att ta sig dit iaf. Man tar sig ju till Tyskland, Italien, Frankrike eller Österrike på liknande tid från Schweiz.
Sen vet jag inte om även träning av motorsporter är olagligt i Schweiz? Borde väl vara som boxning i Sverige tycker man, man får träna men inte ta betalt för att tävla.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jo men det är nog några timmars körning för att ta sig dit iaf. Man tar sig ju till Tyskland, Italien, Frankrike eller Österrike på liknande tid från Schweiz.
Sen vet jag inte om även träning av motorsporter är olagligt i Schweiz? Borde väl vara som boxning i Sverige tycker man, man får träna men inte ta betalt för att tävla.
Det är 1,5 timmes bilfärd upp till nationalparken ovanför Monaco. Man ser skidorten bra under inflygningen till Nice. Det är väl inte så anmärkningsvärt med 1,5 timme till liften, jag har kollegor som pendlar längre än så varje dag till jobbet. Det är mindre än 4 timmars bilkörning till närmsta World Cup-ort.

Vad gäller träning för motorsport i ett land där tävlingar är förbjudet så gissar jag att de inte investerat särskilt tungt i träningsanläggningar.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning