MotoGP 2012: Estoril - Portugal

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Kul att 200cc har gjort klassen öppnare.
Känns som om pressen ligger på Jorge som senaste åren har platserna 2 1 1 1. Casey har som bäst en 2:a plats 2009 tror jag.

Estoril har väl årets långsammaste bana där 4 kurvor tas på lägsta växeln och chicanen i knappt 60km/h.
Tror vi för i år får en ny vinnare på Estoril.
Är det så mycket öppnare? Tycker det är samma toppnamn/team som förra året. Och i så fall vad är det man kan härleda till de extra 200cc? Tech3 är ju en glad överraskning, men det är ju inte så konstigt att satelitteamen är rätt nära fabrikarna precis i början av en säsong där det är nya tekniska förutsättningar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lite siffror från www.motogp.com

44 – On the first day of practice at Estoril it will be exactly 44 years ago to the day that Salvador Canellas won the 125cc race at the Spanish GP in 1968 at Montjuich Park in Barcelona – this was the first GP win by a Spanish rider and the first victory in the 125cc class for Bultaco.

28 years – Cal Crutchlow set the fastest lap of the MotoGP race at Jerez. This is the first time in 28 years that a British rider has set the fastest lap in a premier-class Grand Prix – since Barry Sheene riding a Suzuki at the South African GP at Kyalami, which was the opening race of the 1984 season.

25 – Jorge Lorenzo celebrates his 25th birthday on the first day of practice at the Portuguese Grand Prix.

14 – The Portuguese Grand Prix has been held on fourteen previous occasions. The first two Portuguese Grand Prix were actually held in Spain. The first in 1987 was at Jarama and the 1988 event was held at Jerez. Following an eleven year break the Portuguese Grand Prix returned in 2000 to the Estoril circuit, where it has been held every year since.

10 – The qualifying day at Estoril will be the tenth anniversary of Jorge Lorenzo making his GP debut in the 125cc race at the Spanish Grand Prix at Jerez in 2002, just one day after celebrating his 15th birthday.

7 - Miguel Oliveira’s 7th place finish in the 125cc race last year is the best ever result at the Portuguese Grand Prix by a home rider.

5 - Valentino Rossi is the rider with most victories at Estoril, having won the premier-class race on five occasions. The next most successful are Toni Elias, Jorge Lorenzo and Alvaro Bautista who have all had three GP wins at Estoril.

5 - Honda and Yamaha have each had five four-stroke MotoGP victories at the Estoril circuit.

4 - Estoril is one of just four circuits on this year’s calendar where Ducati have not had a MotoGP win. The others are Indianapolis, Le Mans and Silverstone.

2.465 seconds – The time covering the top four finishers in the MotoGP race at Jerez. This is the closest top four in the MotoGP class since the opening race of 2010 at Qatar when 1.876 seconds separated the winner Valentino Rossi from fourth place finisher Nicky Hayden.

1 – Following his first ever MotoGP victory at Jerez, Estoril is now the only current circuit where Casey Stoner has not had a victory in the MotoGP class.

0.002 seconds - Toni Elias’ MotoGP victory in 2006 came after he had qualified down in eleventh place on the grid. His winning margin of 0.002 seconds equalled the closest ever-recorded finish in the premier-class since the introduction of electronic timing, which was also the margin of victory for Alex Criville over Mick Doohan at Brno in 1996.
Är det så mycket öppnare? Tycker det är samma toppnamn/team som förra året. Och i så fall vad är det man kan härleda till de extra 200cc? Tech3 är ju en glad överraskning, men det är ju inte så konstigt att satelitteamen är rätt nära fabrikarna precis i början av en säsong där det är nya tekniska förutsättningar.
Jag är böjd att hålla med. Det har varit tightare i toppen men inte särskilt mycket omkörningar efter en fyra-fem varv. Vi får väl som det blir skillnad i helgen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag håller inte heller med om att det är öppnare i år. Tvärtom skulle jag vilja påstå.

Stoner och Lorenzo är i en klass för sig ovanför Pedrosa. Sen kommer ett gäng som kan hota om en tredje plats.

Funderade i morse på om vi ens kommer att få se någon annan vinnare än Casey eller Jorge den här säsongen (om de inte är skadade eller får tekniska problem så klart). Känns inte så just nu men jag har gärna fel.
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Det är ju inte "kul" att tippa Stoner, Lorre och Peddo på pallen. Men det är ju högst troligt att det blir så.
Jag tror inte det är 200cc som gjort racen mer sevärda (även om toppen är samma) utan däcken.

Skrällpallen:
1. Spies
2. Dovi
3. Rossi
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
*trumvirvel* här kommer min kryssruta!

1, Stoner the boner, fullkommliiiiigt oschtoppbar!
2, Pedrosa, tar starten med 350m och är lite smidigare i kurvorna än LorenSSo
3, Lorenzo, får inte till det riktigt idag utan hamnar bakom dwarfy.
4, Cal Crutchy, "Catch the mouse"
5, Bradl, nu jävlar börjar pöjken bygga självförtroende.
6, Dino Velvet
 

MC Doktorn

Guest
Är det så mycket öppnare? Tycker det är samma toppnamn/team som förra året. Och i så fall vad är det man kan härleda till de extra 200cc? Tech3 är ju en glad överraskning, men det är ju inte så konstigt att satelitteamen är rätt nära fabrikarna precis i början av en säsong där det är nya tekniska förutsättningar.

Jerez 2012 MotoGP.
3 olika märken i topp efter QP, topp 4 inom 2,5 sekund.
Tyder inte det på en öppning?

Signifikant eller slump ? Den som lever får se:)

Men läst från flera håll att man tror årets säsong kommer bli tightare än någonsin och det verkare inte osannolikt.

Körstilen med det extra momentet och kraften hp ger en större frihet för olika spårval genom kurvorna.
Jorge uttrycker det
" they are more powerful, harder on the tires, but it should be a better spectacle because there will be more overtaking."

*trumvirvel* här kommer min kryssruta!

1, Stoner the boner, fullkommliiiiigt oschtoppbar!
2, Pedrosa, tar starten med 350m och är lite smidigare i kurvorna än LorenSSo
3, Lorenzo, får inte till det riktigt idag utan hamnar bakom dwarfy.
4, Cal Crutchy, "Catch the mouse"
5, Bradl, nu jävlar börjar pöjken bygga självförtroende.
6, Dino Velvet

Ja man undrar om han kvalar skit på Jerez å ändå vinner, hur blir det inte om han får ordning på sakerna innan race.
Skulle vara kul om inte Casey inte tog död på spänningen.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jerez 2012 MotoGP.
3 olika märken i topp efter QP, topp 4 inom 2,5 sekund.
Tyder inte det på en öppning?
Det beror ju så klart på vad man menar. Hur de kvalar är iaf för mig helt irrelevant när det gäller om klassen blivit öppnare eller inte. Jag ser enbart till resultaten i racen och så länge vi har tre, kanske fyra, namn som står på pallen nio gånger av tio är det inte "öppet". Men jag håller tummarna för att det blir öppnare resten av säsongen :)

Pedrosa och Crutchlows fajt i söndags tycker jag bevisar motsatsen till det du skriver om olika spårval i kurvorna. Det verkar fortfarande bara finnas ett spår och ligger någon där är det bara vackert att vänta tills han gör ett misstag. De kör så sjukt exakt varv efter varv allihop, de är mer eller mindre som robotar men det kanske också ändras under säsongen när de börjar vänja sig med 1000-kubikarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Körstilen med det extra momentet och kraften hp ger en större frihet för olika spårval genom kurvorna.
Jorge uttrycker det
" they are more powerful, harder on the tires, but it should be a better spectacle because there will be more overtaking."
FAst det där sa Lorenzo under testerna och innan de hade kört några race. visst har det varit tightare och lite mer racing i början av racen men ingen extremt stor skillnad, tycker jag.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Jerez 2012 MotoGP.
3 olika märken i topp efter QP, topp 4 inom 2,5 sekund.
Tyder inte det på en öppning?

Signifikant eller slump ? Den som lever får se:)

Men läst från flera håll att man tror årets säsong kommer bli tightare än någonsin och det verkare inte osannolikt.

Körstilen med det extra momentet och kraften hp ger en större frihet för olika spårval genom kurvorna.
Jorge uttrycker det
" they are more powerful, harder on the tires, but it should be a better spectacle because there will be more overtaking."

Ja man undrar om han kvalar skit på Jerez å ändå vinner, hur blir det inte om han får ordning på sakerna innan race.
Skulle vara kul om inte Casey inte tog död på spänningen.
Just Jerez racet sist var ju rätt speciellt med inledande blött då många inte körde fullt i början bl a Pedrosa och därigenom höll ihop fältet i början. Jag tror hellre det mindre avståndet mellan hojarna beror på däcken som någon annan skrev.

Det här argumentet med att mer effekt tillåter fler spårval tycker jag låter väldigt konstigt. På rookienivå kan jag köpa det kanske, men i VM finns det ett idealspår som går allra snabbast, att kunna åka så annorlunda spårval just pga av det extra vridet låter i mina amatöröron välidgt konstigt, känns mer som någon floskel.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det här argumentet med att mer effekt tillåter fler spårval tycker jag låter väldigt konstigt. På rookienivå kan jag köpa det kanske, men i VM finns det ett idealspår som går allra snabbast, att kunna åka så annorlunda spårval just pga av det extra vridet låter i mina amatöröron välidgt konstigt, känns mer som någon floskel.
Speciellt när de har så avancerad och finjusterad elektronik.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Tycker fortfarande MotoGP är tråkigaste serien att glo på av nästan alla val av de mer kända. Händelselöst och pisstrist.

Tror GP-cirkusen ska lära sig lite av Formel 1, där är det underhållning. När F1-bilar kör mer olika spår än MotoGP-förarna är något Knas<tm>.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror GP-cirkusen ska lära sig lite av Formel 1, där är det underhållning. När F1-bilar kör mer olika spår än MotoGP-förarna är något Knas<tm>.
Du menar klassen där de måste lägga in 3-4 depåstopp för att få spänning i racen? :hihi

Stoner har uttalat sig om ryktena att han skulle lägga av snart. Det verkar som att han kommer att köra ett år i taget tills det inte är roligt längre och jag måste ge honom kred för det här uttalandet:

"I am actually going to stick to my word, I'm going to retire when I stop enjoying racing. There's so many people that say that but you see them retire a lot later and you know they haven't been enjoying racing for a while. The money keeps people here, they're making money, they've got the lifestyle, but I'm not in it for the money, I'm not in it for the lifestyle, I'm in it for racing. When I do stop enjoying it, I will hang up the leathers and go home."

Och när han svarade den spanska journalisten som frågade var ryktena om att han ska sluta kommer ifrån, att "han inte skulle läsa det han själv publicerade" så var han riktigt vass :D
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
hemma med opererad hand, finns det stream? (gärna sbk också)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vilken rolig träning...

Däckbegränsningen tar verkligen ut sin rätt i de här förhållandena. Flera förare åker inte ut för att de inte vill slösa på däck. CRT-hojarna får bra reklam iaf.

Härligt med engelska kommentatorer på Viaplay :)

50:- för en biljett på huvudläktaren och 200:- för alla tre dagarna :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Otroligt vad breda FTRs Kawasaki och Honda CRT hojar är. Ser sjukt klumpiga ut och man förstår också hur smäckra och välbyggda M1:eek:rna är, enda andra radfyran i fältet.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top