MotoGP 2012 - Gran Premio Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini - Misano

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Jag anser att motoGP behöver FLER konkurenskraftiga fabrikat. Hoppas även att BMW, Suzuki & Kawa kommer tillbaka/in med prototyp cyklar som oxå är snabba/funkar bra. Blir roligare race då anser jag. CRT hör inte riktigt hemma i MotoGP tycker jag...

:tummenupp tveklöst på det! :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Känns knappast som att han har svansen mellan benen och det ska ha han fan inte ha heller. Från att ha legat på toppen sedan hans debut i 125 klassen tills två år tillbaka till att ligga nu innan Misano på plats 8 i poäng säger väl än hel del. Han må ha vart lite kaxig genom åren men tycker det är tragiskt att se hur många som snackar så mycket skit så fort det gick nedåt efter Ducati flytten. Jag som många andra hoppas på att han kommer tillbaka 2013 och trycker upp sitt arlse i alla Rossi haters ansikten.
Jag gillar Rossi, men han och hans ingenjör lämnar definitivt Ducati Corse med slokande svansar.
Ser man inte det är man nog en väldigt enögd Rossi fanboy.

Vad betyder "kommer tillbaka"? Han kommer att få pisk av den andra fabriks-Yamahan den här gången också, om du frågar mig.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Att han löste Ducati problemet är nog lite tidigt att säga. 1 andra plats i torrt efter att ha testa MKT på misano. Cykeln såg stabilare ut än någonsin skulle jag vilja påstå. Men jag hade nog väntat några race innan jag sagt att problemet va löst. Hoppas det är det. /tm

Rossi löste sitt ducatiproblem när han skrev på för yamaha! :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Caseys karriär hos Ducati började på topp (med hjälp av ett nytt reglemente och Bridgestone-däck) och pekade sedan stadigt nedåt och till slut fick han nog av Ducatis oförmåga att ta fram en konkurrenskraftig hoj som han vill ha den.

Det där är väl knappast rättvist alls. Stoner lämnade för att hojen var skit med hans mått mätt, han kände säkert att han inte kunde ta en till titel på den men han vann likt förbannat tre av de sista rejsen han körde på den innan han lämnade över den till Rossi som inte presterade något alls. Hade Stoner kört lika ruttet som Rossi hade han fått sparken.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Cardion Racing trötta på att få skulden för kaoset på Misano... :D

DÄ VAAANTE VÅÅRAT FEEL!


http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...812-karel-abrahams-squad-explain-start-drama/

Känns väldigt osannolikt med tre fel som inte hade något alls med dem själva att göra...

Intressant dock att de var så öppna med detaljerna. Hade varit kul om Repsol HRC hade förklarat tydligt vad som låste deras framhjul. Jag tyckte det såg ut som att däckvärmaren helt enkelt korvade sig under framskärmen vilket hänt precis alla som rullat av en värmare. I stället pratade de om att "bromsen låste sig". Hur det går till förstår jag inte men inte heller hur man kan skicka ut någon på banan efter det "rättade till sig själv när vi rullat hojen av griden". :va
 

MC Doktorn

Guest
Väldigt enkelt. Rossi/Ducati hade mer torrtid än något annat team på Misano. De har testat nya delar i ett och ett halvt år men först nu börjar det lossna. Svårare än så har jag svårt att se att det skulle vara.

Endast mer torrtid?
Man testade nya chassie komponenter och kom sannolikt fram till en bättre setup. Om tiden enbart vore det viktigaste borde det väl inte tagit 2 år för att komma närmare täten.

Rossi och Burgess är i allra högsta grad inblandad i utvecklingen, precis som de varit i snart 2 år. Men, de utvecklar GP12:an, den som Rossi och Hayden kör nu, inte GP13. Med andra ord är det JB/VRs input som lett fram till de delar som används nu och kommer att användas resten av säsongen.

Med facit i handen en kastastrofal utveckling under 2 år som lett till att man inte lyckats vinna en enda gång vilket ur VR mått mätt är skit rent ut sagt.

Vad är det som säger att inte förändringarna i GP12 kommer tillgodo i GP13 utveckling och att VR/JB roll i dagsläget inte är lika betydande för framtiden.


Jag har aldrig påstått att framgången i helgen skulle bero enbart på Rossi. Utan Ducatis utvecklingsavdelning kan han inte göra någonting. Vad jag har sagt är att Ducatin inte var bra när Rossi tog över den vilket övriga förares problem med samma hoj har visat. Undantaget är Casey som är den ende som kunnat köra Ducatin som den behöver köras vilket inte är samma sak som att hojen är bra. Caseys karriär hos Ducati började på topp (med hjälp av ett nytt reglemente och Bridgestone-däck) och pekade sedan stadigt nedåt och till slut fick han nog av Ducatis oförmåga att ta fram en konkurrenskraftig hoj som han vill ha den.

Du säger att hojen inte är bra för att Rossi inte kunde prestera på den och därför har du vid flertal tillfällen ansett att Ducati är problemet och inte Rossi.
Rossi är tydligen inte lika anpassningsbar så att han blir tvungen att få en skräddarsydd hoj för att kunna prestera precis som du nämnde att Stoner gynnades av.

Detta är iof inget märkligt i sig utan är nog en förutsättning för att kunna vinna VM.

Personligen tycker jag det var riktigt kul att Rossi fick till det så pass bra i helgen och visade att han definitivt inte är slut.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Känns väldigt osannolikt med tre fel som inte hade något alls med dem själva att göra...

Intressant dock att de var så öppna med detaljerna. Hade varit kul om Repsol HRC hade förklarat tydligt vad som låste deras framhjul. Jag tyckte det såg ut som att däckvärmaren helt enkelt korvade sig under framskärmen vilket hänt precis alla som rullat av en värmare. I stället pratade de om att "bromsen låste sig". Hur det går till förstår jag inte men inte heller hur man kan skicka ut någon på banan efter det "rättade till sig själv när vi rullat hojen av griden". :va

Också tänkt på det ologiska i deras resonemang. Pedrosa såg klart oroad ut på warm up varvet dock.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Gällande Ducatis/Rossis framgång i racet, nya delar och sånt - kanske är så att Ducati äntligen fått fram delar efter att de fått grönt ljus att lägga pengar på R&D i och med att Audis köp gått igenom.
Finns ju teorier att anledningen till att Ducati inte gått så fort framåt i år berodde på att Audi ville ha en inventering inför köpet av Ducati och därmed frystes (nästan) alla utgifter för att genomföra den.

http://manziana.motocorse.com/blog/32844_Closed_for_inventory_ENG_VERS.php
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det där är väl knappast rättvist alls. Stoner lämnade för att hojen var skit med hans mått mätt, han kände säkert att han inte kunde ta en till titel på den men han vann likt förbannat tre av de sista rejsen han körde på den innan han lämnade över den till Rossi som inte presterade något alls. Hade Stoner kört lika ruttet som Rossi hade han fått sparken.
Nej, det var kanske inte rättvist men det jag ville får fram var att Casey inte heller var nöjd med hojen och Ducatis förmåga att utveckla den. Han fick ju köra den så extremt hårt att han gick i backen titt som tätt och vem skulle inte tröttna på det efter ett tag.

Rossi har ju stadigt varit bättre än Hayden men den sistnämnde får väl vara kvar för att han har rätt pass.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det hade varit kul om Repsol HRC hade förklarat tydligt vad som låste deras framhjul. Jag tyckte det såg ut som att däckvärmaren helt enkelt korvade sig under framskärmen vilket hänt precis alla som rullat av en värmare. I stället pratade de om att "bromsen låste sig". Hur det går till förstår jag inte men inte heller hur man kan skicka ut någon på banan efter det "rättade till sig själv när vi rullat hojen av griden". :va

Jag läste "hydraulic error" nånstans... Vad det nu betyder...
Ska försöka hitta det igen...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Innan man skenar iväg allt för långt med Ducatis framgång på Misano, och att problemen nu äntligen är över, så ska man kanske ha i åtankte att dom hade testat i två dagar på just Misano precis tävlingshelgen och att övriga startfältet inte hade någon torr bantid alls innan kvalet drog igång. Så självklart hade Ducati fördel av att ligga långt före i arbetet med att hitta en bra torrsetup på hojarna.

Dessutom saknades ju både Repsolhojarna, som med allra största säkerhet hade hamnat före Rossi i resultatlistan, vilket i så fall skulle betytt en 4:e plats för Rossi. Fortfarande ett stort kliv frammåt från att ligga kring 6:e plats, men kanske inte så enormt som man kan lockas att tro av resultatlistan.

Jag tror vi får vänta ett par race innan vi kan se om det är några revolutionerande förbättringar på Ducatin....

Men helt klart så tror jag att det fanns ganska många som drog en liten lättnadens suck efter målgången i söndags... Självklart hela Ducati teamet, och organisationen bakom... Men jag tror även det pustades ut lite bland några förare... Typ Ianonne, Dovi, och Speeez kanske... Kanske dom inte gjort bort sig fullständigt ändå.. :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vore kul och se Rossi sluta på topp med fortsatta pallplaceringar. Tyckte han såg stabilare ut än någonsin! Känns udda ibland att man då byter team, men det beslutet gjordes ju för länge sen om man pratar i racetermer.
 

Smagatusk

Guest
Innan man skenar iväg allt för långt med Ducatis framgång på Misano, och att problemen nu äntligen är över, så ska man kanske ha i åtankte att dom hade testat i två dagar på just Misano precis tävlingshelgen och att övriga startfältet inte hade någon torr bantid alls innan kvalet drog igång. Så självklart hade Ducati fördel av att ligga långt före i arbetet med att hitta en bra torrsetup på hojarna.

Dessutom saknades ju både Repsolhojarna, som med allra största säkerhet hade hamnat före Rossi i resultatlistan, vilket i så fall skulle betytt en 4:e plats för Rossi. Fortfarande ett stort kliv frammåt från att ligga kring 6:e plats, men kanske inte så enormt som man kan lockas att tro av resultatlistan.

Ungefär så jag tänkte med mitt tidigare inlägg.

Men allt detta VET ju Rossi-teamet. All denna glädje som visades, var det ett PR-trick från deras sida? En andraplats är väl inget att jubla åt om de hade alla fördelar? Ungefär som alla dopade i friidrotts-vm som jublar efter vinst fastän de vet att de har övertaget redan från början.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top