MotoGP 2012 - Red Bull Indianapolis Grand Prix

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Finns det NÅGON situation där det är ok att bära en kraschad RR-förare på det viset?
Ja, om föraren bara måste bort från banan fort (inte så vanligt).

Vad jag menar är att om det efter Barberas krasch hade visat sig att ha tappat luften och stukat lillfingret hade ingen sagt något. Nu visade röntgen att han hade problem med minst 1 ryggkota (de första rapporterna om 3 st har av vissa korrigerats till 1 men jag låter det vara osagt vad som är rätt) och då blir det ett herrans liv.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kan Pedrosa behålla sin fart till racet hinner nog Puig stoppa om honom och läsa en godnattsaga innan tvåan går i mål :hihi

Jäklar vad den lille mannen kör :yoparty

Hahaha klockrent! Detta inlägg var sjukt roligt och precis min tanke! Haha
+20 gilla på denna!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Från Twitter:
Barbera had a comfortable night, and hopes to fly home today. Has a small fracture in D6 vertebra, Brno almost impossible to race.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja, om föraren bara måste bort från banan fort (inte så vanligt).

Vad jag menar är att om det efter Barberas krasch hade visat sig att ha tappat luften och stukat lillfingret hade ingen sagt något. Nu visade röntgen att han hade problem med minst 1 ryggkota (de första rapporterna om 3 st har av vissa korrigerats till 1 men jag låter det vara osagt vad som är rätt) och då blir det ett herrans liv.

Hmmmmm.... blir det inte rödflagg då? OM en förare vurpar så illa att den blir kvar på banan och ligger still, blir det inte rödflagg då. Ganska direkt? Det borde bli det iaf...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grymt kört av Bradl! :tummenupp
Jorge och Vale verkar börja trivas bredvid varandra bara 0.009 skiljer. :fyllisar

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Ganska intensivt i Moto3 nu, 3 pers nere inom 2 minuter varav ett eventuellt knäckt nyckelben...

MC Doktorn

Guest
Det där är inget annat än skrämmande, tänk om han haft en allvarligare skada och de gjort honom till invalid på grund av det lyftet?
Fan, vi i Sydskanes Emse är utbildade på att, ihop med läkare och ambulans-sjukvårdare, lägga våra bandags-deltagare på spine board och fixera dem om de ens andas "lite ont i ryggen" när läkaren frågar. Att bli behandlad sådär i MotoGP är inget annat än skandal.

Med facit i hand är det nog så.

I verkligheten är det oerhört svårt att avgöra om man har en allvarlig nackskada, speciellt när föraren har ett adrenalin påslag som heter duga.

I trafiken ska alla som utsätts för högenergi skada placeras med på en transferbräda och halskrage fixerad.

På RR banan är alla utsatta för en sån skada och det blir nog en väldigt subjektiv bedömning speciellt om föraren är vaken och ger svar som inte överensstämmer med verkligheten.

Föraren låg ner och verkade inte så pigg.
TL avgör vilken insats som krävs i Sverige, vet inte hur det funkar i GP världen.

I Sverige på en större tävling som stcc hade nog både med Medrescue car med Dr och ambulans kommit ut ganska snabbt och gul/röd flaggan hade kommit ut.

Men jag tycker i GP racingen är man väldigt snabb på att rensa bort både förare och hoj så det verkar inte vara så noga med den saken.

Men Faubels monster highside i Moto3 visar väl att dom även fattar bra beslut.

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
I verkligheten är det oerhört svårt att avgöra om man har en allvarlig nackskada, speciellt när föraren har ett adrenalin påslag som heter duga.

Fast inte när föraren ligger kvar på backen!! Då SKALL man som banpersonal veta att invänta RÄTT utrustning före transport påbörjas!

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jäklar vad de highsidar i mototre!! Spännande curb i sista kurvan med. Den vill man inte hamna utanför...

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Stoner gjorde just en riktigt highside och ville bli avburen med bår och tog sig åt högerbenet!

Edit: Vänster fotled var det tydligen!

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Fyfan vilken äcklig highside av Stoner. Såg inte bra ut när han försökte stå på benet..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Antalet highsides på Indianapolis måste vara 4 ggr högre än på andra banor. Helt sjukt!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Värsta highsider jag sett, han spann ju runt som det där JAS-planet för några år sen. :crash
Hoppas han inte är skadad allvarligt utan kan köra.

MC Doktorn

Guest
Fast inte när föraren ligger kvar på backen!! Då SKALL man som banpersonal veta att invänta RÄTT utrustning före transport påbörjas!

Det är precis det jag sa.

Elak highsider av Stoner, tror han inte kommer tillbaks till detta race.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tur att motogp.com säljer video-pass för halva priset...
..för jag klarar faan inte av dom här Viasat-clownerna längre! :huvet

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...