MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

P€RRA;5893034 skrev:
Pedrosa vann en jäkla massa race förra året så att vara liten är knappast någon nackdel men visst lär det finnas en nedre gräns där också.

Elias vann ett MotoGP-race 2006.

EDIT: Intressant om Hayden i artikeln du länkade till:

Nicky Hayden related that while he was at Honda, his was forced to run a much leaner setup than his erstwhile teammate, Dani Pedrosa.

Men det var väl bara en bortförklaring från Hayden och han borde ha bantat...

Har du blivit Hayden fan också. :tummenupp

Visst är artikeln intressant. :)
Artikeln visar att det inte finns några som helst bevis att vikten har en betydelse för slutresultatet som du hävdar.
Men du valde att blunda för faktumet som artikeln ville visa, att talangen inte vikten avgör. :hihi

JL som väger 14 kg mer än DP men vann titeln 2012.
Den överviktige Valentino Rossi som väger 2 kg mer än Jorge Lorenzo blir regelbundet ifrånåkt av honom.
MM väger 8 kg mer än DP men leder över honom i år osv, det finns inga evidens för att vikten spelar någon roll.

Jag tror du fattar men känner dig generad av att din "vikt teori" inte håller.:rolleyes:

Stenmarks citatet börjar kännas väldigt passande här.
 
Vad återstår egentligen att hitta ?

Sannolikt faktumet att han inte är bättre än det vi har sett, konstanta 4e platser efter att blivit duktigt ifrånåkt i vanlig ordning av sin teamkollega.
En fd champ som förtvivlat söker bortförklaring på varför han inte få vara med på pallen längre.
Jag trodde han skulle svara upp lite bättre då allt var bäddat för pallen igår men suck...

Men bortförklaringarna börjar kännas som han försöker förklara att jag vill inte acceptera detta men innerst inne tror jag han vet att hans bästa dagar är över.
Det känns som det är början på slutet.
Lindhamre,

0.5s per varv är ca 0.54% skillnad, då kan vi förmoda att vikt- och längdskillnader på flera procent faktiskt har en inverkan med tanke på de små marginaler vi faktiskt talar om, liksom talang, läggning, sensibilitet, förmåga, kondition etc...

Det framgår hur tydligt som helst vad Du personligen tror, tycker och anser om Rossi och hans förmåga, kapacitet och chanser och det är helt okey:) Men avstå gärna från att predika faktum som att "talang är det enda som räknas", "längd, vikt, däck, teknikbegränsningar (slaglängd, TC) etc saknar betydelse", Du har en hel drös ingenjörer och tekniker på plats och i fabrikerna som bevisar motsatsen. Se Redding som ett exempel, att ekipagevikt infördes var en viktig förutsättning för att han skulle kunna göra sig gällande i Moto2.

Så framför gärna tyckande och egna åsikter, men ta det kanske lite piano med alla "faktum", racing är komplext och särskilt fysik/dynamik kring tvåhjulingar. Klart är att marginalerna är så pass små att möjligheten att förutspå framtiden genom att bara se på historiken och förlänga den framåt inte fungerar, tekniska landvinningar och regeländringar påverkar för mycket.

Med det lämnar jag debatten om Rossi för denna gång, med tillägget att jag fortfarande gillar inslaget av generationerna kamp i toppen av MotoGP :)
 
Last edited:
Har du blivit Hayden fan också. :tummenupp

Visst är artikeln intressant. :)
Artikeln visar att det inte finns några som helst bevis att vikten har en betydelse för slutresultatet som du hävdar. Men du valde att blunda för faktumet som artikeln ville visa, att talangen inte vikten avgör. :hihi
Jag noterade att Hayden hade samma problem som Rossi har i dag: De får åka med lägre effekt än sin teamkompisar för att de är större. Simoncelli hade samma problem.

Artikeln är väldigt förenklad vilket blir tydligt när man läser kommentarerna. Jag har aldrig påstått att talangen inte har betydelse. Du vinner inte MotoGP-race utan talang men ju närmare toppen du kommer ju större skillnad gör små detaljer.

Som Roffe nämner är Scott Reddings resultat i Moto2 i år väldigt talande för att ekipagevikten har stor betydelse.
 
P€RRA;5893131 skrev:
Jag noterade att Hayden hade samma problem som Rossi har i dag: De får åka med lägre effekt än sin teamkompisar för att de är större. Simoncelli hade samma problem.


Inför bränslemängd per kilo ekipagevikt isf ekipagevikt med fast bränslemängd, fast tror ärligt talat inte att Rossi skulle hänga med Jorge ändå (Tyvärr).
 
Inför bränslemängd per kilo ekipagevikt isf ekipagevikt med fast bränslemängd, fast tror ärligt talat inte att Rossi skulle hänga med Jorge ändå (Tyvärr).
Det bästa för själva racingen vore att ta bort begränsningen av bränsle helt och hållet. Det skulle dessutom öppna upp för andra tillverkare än Ducati, Honda och Yamaha.
 
P€RRA;5893217 skrev:
Det bästa för själva racingen vore att ta bort begränsningen av bränsle helt och hållet. Det skulle dessutom öppna upp för andra tillverkare än Ducati, Honda och Yamaha.


Absolut, dock gynnar det inte oss konsumenter i större grad iom du får man inte ner förbrukningen på gata.
 
P€RRA;5893217 skrev:
Det bästa för själva racingen vore att ta bort begränsningen av bränsle helt och hållet. Det skulle dessutom öppna upp för andra tillverkare än Ducati, Honda och Yamaha.

Jag tror mer på fast bränsle/energimängd, men fri motorstorlek/teknik. Tror du att det optimala är en v-twin på 3,4L - go ahead. Kan man dessutom översätta det till batteri/väte/diesel/whatever så kan det bli ordentligt med innovation.


Men det är kanske omöjligt, vad vet jag?
 
Jag tror mer på fast bränsle/energimängd, men fri motorstorlek/teknik. Tror du att det optimala är en v-twin på 3,4L - go ahead. Kan man dessutom översätta det till batteri/väte/diesel/whatever så kan det bli ordentligt med innovation. Men det är kanske omöjligt, vad vet jag?
Inget är väl omöjligt men med tanke på hur mycket fabrikerna har att säga till om när det gäller reglerna lär vi inte få se det inom överskådlig framtid. Sen tror jag att vi kan hamna i en situation där ett team blir för överlägsna under en säsong för att de kommit på något bra vilket inte är så kul att titta på.

Däremot skulle jag gärna se en annan klass som var helt fri sånär som på ett krav om 2 hjul :)
 
Cardion AB Motoracing will give World Supersport race winner Luca Scassa his MotoGP debut at the upcoming Aragon Grand Prix.
 
Lindhamre,

0.5s per varv är ca 0.54% skillnad, då kan vi förmoda att vikt- och längdskillnader på flera procent faktiskt har en inverkan med tanke på de små marginaler vi faktiskt talar om, liksom talang, läggning, sensibilitet, förmåga, kondition etc...

Det framgår hur tydligt som helst vad Du personligen tror, tycker och anser om Rossi och hans förmåga, kapacitet och chanser och det är helt okey:) Men avstå gärna från att predika faktum som att "talang är det enda som räknas", "längd, vikt, däck, teknikbegränsningar (slaglängd, TC) etc saknar betydelse", Du har en hel drös ingenjörer och tekniker på plats och i fabrikerna som bevisar motsatsen. Se Redding som ett exempel, att ekipagevikt infördes var en viktig förutsättning för att han skulle kunna göra sig gällande i Moto2.

Så framför gärna tyckande och egna åsikter, men ta det kanske lite piano med alla "faktum", racing är komplext och särskilt fysik/dynamik kring tvåhjulingar. Klart är att marginalerna är så pass små att möjligheten att förutspå framtiden genom att bara se på historiken och förlänga den framåt inte fungerar, tekniska landvinningar och regeländringar påverkar för mycket.

Med det lämnar jag debatten om Rossi för denna gång, med tillägget att jag fortfarande gillar inslaget av generationerna kamp i toppen av MotoGP :)

Hejsan Roffe!

Jag brukar se på resultaten, sen vad som är politiskt korrekt är en annan sak.
Men vi befinner oss på ett diskussions forum, fast oftast påminner det om en sandlåda.
 
Ärligt talat så har ju den här tråden hållit ovanligt hög nivå ovanligt länge för att vara en tråd om MotoGP här.
 
P€RRA;5901874 skrev:
På tal om vikt inom motorsport så pågår det en debatt inom F1 där tex Hülkenberg med sin 74 Kg kanske missar ett kontrakt med McLaren.

"- Jag har inte ätit på fem år. Jag har vägt för lite i åratal. Den perfekta förarvikten är bara 60-65 kg, skrev Webber på Twitter häromdagen."

http://www.eurosport.se/formel-1/f1-forarna-pressas-till-att-ga-ned-i-vikt_sto3948908/story.shtml

"Force India-föraren Nico Hülkenbergs" :hihi

Han måste ha tagit fel bil i söndags...
 
På tal om vikt inom motorsport så pågår det en debatt inom F1 där tex Hülkenberg med sin 74 Kg kanske missar ett kontrakt med McLaren.

"- Jag har inte ätit på fem år. Jag har vägt för lite i åratal. Den perfekta förarvikten är bara 60-65 kg, skrev Webber på Twitter häromdagen."

http://www.eurosport.se/formel-1/f1-forarna-pressas-till-att-ga-ned-i-vikt_sto3948908/story.shtml
Mmm, att min ekipagevikt är så lågt satt att den diskvalificerar normalbyggda förare är verkligen inte bra:näsblod

Jag har en teori kring Pedrosa och de problem med edge grip som han upplevt - han tangerar möjligen någon form av mimimilängd och -vikt där nackdelarna med mindre möjlighet att hänga ger problem? Till syvende och sist är det nog så att ekipagevikt vore det bästa och mest rättvisa även i MotoGP på lång sikt...
 
P€RRA;5902061 skrev:
"Journalisten" googlade väl bara "Hulkenberg" och tog en bra länk :D

Men visst är det lite sjukt att folk som väger lite över 70 Kg är för tunga för F1 där de har 700-800 Hk (eller är det mer?)?

Det som jag tycker är intressant är att det i F1 skulle ge upp till 0,2 sek per varv och 5kg viktskillnad medans skillnaden i motoGP inte verkar vara lika stor. Det är fascinerande att så lite vikt skulle kunna göra så stor skillnad i ett fordon som har så mycket effekt, aerodynamisk vikt på över ett ton och så mycket mer kontaktyta från sina däck. Dessutom är ju förarvikten hyfsat bra placerad mellan hjulaxlarna även om de sitter rätt högt, de balanserar ju även det rätt tunga motorpaketet som sitter längre bak.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top