MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5892545 skrev:
Men faktum kvarstår, Rossi gör av med mer bensin än Lorenzo på ett race och får som på Silverstone parkera hojen efter målgång. I min värld innebär det inte att de tävlar på lika villkor.
Jag kan slå vad om att denna skillnad mer relaterar till körstil än de 2-3 kilo som det skiljer mellan dessa två herrar. JL's körstil med mjukare inbromsning, högre kurvhastighet och därmed också mindre acceleration ur böj jämfört med VR's bromsa hårt&sent, stanna upp och skjuta på fullt ur böj med mer acceleration som följd. JL = Ecodriver snarare än lättad.
P€RRA;5892545 skrev:
Lorenzo sa ungefär samma sak när han kom till MotoGP. Sen flög han som en vante ett antal gånger 2008 :crash
Word!
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5892545 skrev:
Talang utöver det vanliga har alla som tillhör topp 10 i MotoGP. Men om två förare skulle råka ha exakt samma mängd talang kommer det fortfarande att gå åt mer bränsle för att förflytta den tyngre av dem.

Hur du kommer fram till att Lorenzo är en större talang än Rossi förstår jag inte riktigt. Hur mäter du det?

Det är mycket enkelt, JL är konstant före VR när villkoren är lika.
Det är det som är poängen med att tävla, att komma före sin motståndare.

JL var över 0,5 sek snabbare per varv än VR på sista racet = utklassning. ;)
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jag kan slå vad om att denna skillnad mer relaterar till körstil än de 2-3 kilo som det skiljer mellan dessa två herrar. JL's körstil med mjukare inbromsning, högre kurvhastighet och därmed också mindre acceleration ur böj jämfört med VR's bromsa hårt&sent, stanna upp och skjuta på fullt ur böj med mer acceleration som följd. JL = Ecodriver snarare än lättad.
Word!

Det låter som mer trovärdig förklaring än att den stackars överviktige VR får köra på Eco mode. :hihi

Kan för övrigt inte förstå att man tror att några kg övervikt skulle ge 0,5s långsammare varvtider.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur stor är skillnaden i snittfart på en halv sekund?

Hur stor är sannolikheten att effektförlusten pga snålare mapp räcker för att ge denna lägre snittfart?

Bara undrar, vet inte ens hur mycket fortare man måste köra för en halv sekunds försprång men skulle gissa under en km/h.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ändå försöker föraren lägga mer vikt på framhjulet för att öka greppet in i böj och undvika en lowsider.

Vikt och grepp som du lånat från bakhjulet, ja.

Fast Bearing har heller inte helt rätt i att greppet är oberoende av vikt om man ska leka messerschmitt. I allmänhet, ju mer vikt som läggs på ett däck desto sämre blir friktionskoefficienten. (Load Sensitivity kallas det för i simulationer iaf.). Det är en stor faktor till att lättare hojar kan ha högre kurvhastigheter. Gäller även bilar, f.ö..

Också för övrigt, så beklagade Rob McElney i dokumentären "The Unrideables" nyligen sin grova fysik jämfört med McKenzie, Rainey, Spencer och de andra... Så inget nytt under solen. :)

Men jag håller med P€RRA, förstår inte heller varför vi inte har ekipagevikter...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
En sak jag har undrat, sist Rossi körde M1:an - hade han bättre varvtider då än de varvtiderna/racetiderna han lägger nu?

Givetvis är det kanske en dum jämförelse då M1:an rimligtvis bör ha blivit en bättre hoj och därmed snabbare några år efter - men det kan vara kul att veta.

Är Rossi möjligtvis lika "bra" som innan, med skillnaden att konkurrensen är mycket hårdare nu med förare som utvecklats mer och blivit bättre än Rossi?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
2008 och 2009 vann Rossi titeln på Yamaha med lika mycket bränsle som nu (21 liter). Men nu som klagar Rossi över att bensinen inte räcker därför att han är tyngre än Lorenzo. Hmmm...

:fakta

...och sedan dess har de ökat den tillåtna slagvolymen med 25%.

:fakta



Sen om det har nån större inverkan låter jag vara osagt.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vet vi det?
Hur påverkar skillnaden i så fall antalet hästkrafter?
Är det en signifikant skillnad?
Vi, dvs utomstående, kan aldrig veta det helt säkert men om vi utgår ifrån att Rossi talar sanning och verkligen har sagt nedanstående så kan vi säga att vi vet:

"Another factor in Rossi’s inability to run his rivals’ pace throughout the race could be his size. “I suffer very much when we are at the limit with fuel [at tracks where Rossi’s M1 needs more than the 21 litres allowed to complete the race at horsepower]. I am heavier than the other guys, so we need to take out a lot of power to finish the race."
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är mycket enkelt, JL är konstant före VR när villkoren är lika.
Det är det som är poängen med att tävla, att komma före sin motståndare. JL var över 0,5 sek snabbare per varv än VR på sista racet = utklassning. ;)
Utan att försöka vara dryg eller otrevlig så skulle det där resonemanget kunna användas för att hävda att Bradley Smith är en större talang än Mick Doohan. Sätt dem på varsin hoj i dag och Smith vinner.

Sen handlar ju hela den här diskussionen om att villkoren kanske inte alls är så lika som vi tror.

Tyvärr så lär vi aldrig få veta hur mycket effekt JL och VR tar ut och exakt hur mycket bränsle de gör av med och vad det beror på.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ägnar sig Rossi åt ecodriving på kvalen också eftersom han även där hamnar efter Lorenzo allt som oftast?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Och nu väntar vi bara på en referens till Stenmark och att det är omöjligt att förklara saker för oss som inte förstår.
Förstår inte, menar du att man alltid måste jamsatramsa med folk som uppenbarligen saknar faktabakgrund, relevant teoretiskt/praktiskt kunnande och/eller mentala hästkrafter?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Förstår inte, menar du att man alltid måste jamsatramsa med folk som uppenbarligen saknar faktabakgrund, relevant teoretiskt/praktiskt kunnande och/eller mentala hästkrafter?
Nej, jag menar att citatet från Stenmark ofta tas fram när argumenten eller förmågan att förklara saknas.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Varför jämföra Dohohan och Smith, dom tävlar inte ens mot varandra till skillnad från VR och JL. 2 olika jämförelser.
Talang beskriver en förmåga eller fallenhet att klara något. Det är väl ganska tydligt att VR inte hänger med och inte har samma förmåga eller fallenhet som JL att köra dagens Yamaha M1.

VR 182cm/67kg vs JL 172cm/65kg.

VR extra 2 kg skulle ge honom ett handikapp i form av extra bränsleåtgång som skulle motsvara 0,5 s sämre varvtid än JL. :rolleyes:

Hittade till slut en artikel från motomatters som just beskriver att talangen är den avgörande faktorn inte vikten. Det finns inga som helst evidens att vikten spelar roll bland toppförarna/aliens.:fakta

http://motomatters.com/analysis/2011...factor_is.html.
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Man kan fråga sig om inte för lite vikt kan vara negativt vilket förstås inte finns några bevis för heller, men DP klagar konstant på bristen på edge grip.
Tony Elias var en annan "småväxt" kille som inte kom underfund Bridgestone däcken.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Varför jämföra Dohohan och Smith, dom tävlar inte ens mot varandra till skillnad från VR och JL. 2 olika jämförelser. Talang beskriver en förmåga eller fallenhet att klara något. Det är väl ganska tydligt att VR inte hänger med och inte har samma förmåga eller fallenhet som JL att köra dagens Yamaha M1.
För att visa att den jämförelse du försökte göra är helt felaktig om man vill använda ordet talang.

Hade Muhammad Ali talang för boxning? Ja!
Skulle jag knocka honom i dag? Ja!
Har jag mer talang för boxning än Ali? Nej!

Som du förstår så överdriver jag resonemanget eftersom det blir lite absurt att säga att någon som vunnit 500/MotoGP-titeln 7 gånger har mindre talang än någon som gjort det två gånger bara för att den senare råkar vara snabbare för tillfället.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Man kan fråga sig om inte för lite vikt kan vara negativt vilket förstås inte finns några bevis för heller, men DP klagar konstant på bristen på edge grip.
Tony Elias var en annan "småväxt" kille som inte kom underfund Bridgestone däcken.
Pedrosa vann en jäkla massa race förra året så att vara liten är knappast någon nackdel men visst lär det finnas en nedre gräns där också.

Elias vann ett MotoGP-race 2006.

EDIT: Intressant om Hayden i artikeln du länkade till:

Nicky Hayden related that while he was at Honda, his was forced to run a much leaner setup than his erstwhile teammate, Dani Pedrosa.

Men det var väl bara en bortförklaring från Hayden och han borde ha bantat...
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
För att visa att den jämförelse du försökte göra är helt felaktig om man vill använda ordet talang.

Hade Muhammad Ali talang för boxning? Ja!
Skulle jag knocka honom i dag? Ja!
Har jag mer talang för boxning än Ali? Nej!

Som du förstår så överdriver jag resonemanget eftersom det blir lite absurt att säga att någon som vunnit 500/MotoGP-titeln 7 gånger har mindre talang än någon som gjort det två gånger bara för att den senare råkar vara snabbar för tillfället.

Det jag menar att den är en färskvara, inget varar för evigt.

Men jag förstår ditt resonemang.
Ingen tvekar på att han hade en förmåga som extraordinär, men den räcker inte idag för regelbundna vinster och pole även om den fortfarande håller en mycket hög klass.

Därför känns det mer naturligt att tro att han inte räcker till när DP och JL kör ifrån honom som han tidigare körde ifrån.
Alla storheter inom all idrott hade en kulmen som nåddes av nederlag, Muhammad Ali, Stenmark, Borg, Augostini ... Rossi är inte undantagen.

Jag tror han är där nu, han saknar det sista viktiga att offra det sista kraften eller förmågan som vi såg JL gjorde mot MM på Silverstone eller som MM regelbundet visar mot DP.

Vinnarinstinkten som är skillnaden mellan att komma 1:a eller 4:a :)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top