MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

P€RRA;5892545 skrev:
Men faktum kvarstår, Rossi gör av med mer bensin än Lorenzo på ett race och får som på Silverstone parkera hojen efter målgång. I min värld innebär det inte att de tävlar på lika villkor.
Jag kan slå vad om att denna skillnad mer relaterar till körstil än de 2-3 kilo som det skiljer mellan dessa två herrar. JL's körstil med mjukare inbromsning, högre kurvhastighet och därmed också mindre acceleration ur böj jämfört med VR's bromsa hårt&sent, stanna upp och skjuta på fullt ur böj med mer acceleration som följd. JL = Ecodriver snarare än lättad.
P€RRA;5892545 skrev:
Lorenzo sa ungefär samma sak när han kom till MotoGP. Sen flög han som en vante ett antal gånger 2008 :crash
Word!
 
P€RRA;5892545 skrev:
Talang utöver det vanliga har alla som tillhör topp 10 i MotoGP. Men om två förare skulle råka ha exakt samma mängd talang kommer det fortfarande att gå åt mer bränsle för att förflytta den tyngre av dem.

Hur du kommer fram till att Lorenzo är en större talang än Rossi förstår jag inte riktigt. Hur mäter du det?

Det är mycket enkelt, JL är konstant före VR när villkoren är lika.
Det är det som är poängen med att tävla, att komma före sin motståndare.

JL var över 0,5 sek snabbare per varv än VR på sista racet = utklassning. ;)
 
Jag kan slå vad om att denna skillnad mer relaterar till körstil än de 2-3 kilo som det skiljer mellan dessa två herrar. JL's körstil med mjukare inbromsning, högre kurvhastighet och därmed också mindre acceleration ur böj jämfört med VR's bromsa hårt&sent, stanna upp och skjuta på fullt ur böj med mer acceleration som följd. JL = Ecodriver snarare än lättad.
Word!

Det låter som mer trovärdig förklaring än att den stackars överviktige VR får köra på Eco mode. :hihi

Kan för övrigt inte förstå att man tror att några kg övervikt skulle ge 0,5s långsammare varvtider.
 
Hur stor är skillnaden i snittfart på en halv sekund?

Hur stor är sannolikheten att effektförlusten pga snålare mapp räcker för att ge denna lägre snittfart?

Bara undrar, vet inte ens hur mycket fortare man måste köra för en halv sekunds försprång men skulle gissa under en km/h.
 
Ändå försöker föraren lägga mer vikt på framhjulet för att öka greppet in i böj och undvika en lowsider.

Vikt och grepp som du lånat från bakhjulet, ja.

Fast Bearing har heller inte helt rätt i att greppet är oberoende av vikt om man ska leka messerschmitt. I allmänhet, ju mer vikt som läggs på ett däck desto sämre blir friktionskoefficienten. (Load Sensitivity kallas det för i simulationer iaf.). Det är en stor faktor till att lättare hojar kan ha högre kurvhastigheter. Gäller även bilar, f.ö..

Också för övrigt, så beklagade Rob McElney i dokumentären "The Unrideables" nyligen sin grova fysik jämfört med McKenzie, Rainey, Spencer och de andra... Så inget nytt under solen. :)

Men jag håller med P€RRA, förstår inte heller varför vi inte har ekipagevikter...
 
En sak jag har undrat, sist Rossi körde M1:an - hade han bättre varvtider då än de varvtiderna/racetiderna han lägger nu?

Givetvis är det kanske en dum jämförelse då M1:an rimligtvis bör ha blivit en bättre hoj och därmed snabbare några år efter - men det kan vara kul att veta.

Är Rossi möjligtvis lika "bra" som innan, med skillnaden att konkurrensen är mycket hårdare nu med förare som utvecklats mer och blivit bättre än Rossi?
 
2008 och 2009 vann Rossi titeln på Yamaha med lika mycket bränsle som nu (21 liter). Men nu som klagar Rossi över att bensinen inte räcker därför att han är tyngre än Lorenzo. Hmmm...

:fakta

...och sedan dess har de ökat den tillåtna slagvolymen med 25%.

:fakta



Sen om det har nån större inverkan låter jag vara osagt.
 
Vet vi det?
Hur påverkar skillnaden i så fall antalet hästkrafter?
Är det en signifikant skillnad?
Vi, dvs utomstående, kan aldrig veta det helt säkert men om vi utgår ifrån att Rossi talar sanning och verkligen har sagt nedanstående så kan vi säga att vi vet:

"Another factor in Rossi’s inability to run his rivals’ pace throughout the race could be his size. “I suffer very much when we are at the limit with fuel [at tracks where Rossi’s M1 needs more than the 21 litres allowed to complete the race at horsepower]. I am heavier than the other guys, so we need to take out a lot of power to finish the race."
 
Det är mycket enkelt, JL är konstant före VR när villkoren är lika.
Det är det som är poängen med att tävla, att komma före sin motståndare. JL var över 0,5 sek snabbare per varv än VR på sista racet = utklassning. ;)
Utan att försöka vara dryg eller otrevlig så skulle det där resonemanget kunna användas för att hävda att Bradley Smith är en större talang än Mick Doohan. Sätt dem på varsin hoj i dag och Smith vinner.

Sen handlar ju hela den här diskussionen om att villkoren kanske inte alls är så lika som vi tror.

Tyvärr så lär vi aldrig få veta hur mycket effekt JL och VR tar ut och exakt hur mycket bränsle de gör av med och vad det beror på.
 
Ägnar sig Rossi åt ecodriving på kvalen också eftersom han även där hamnar efter Lorenzo allt som oftast?
 
Och nu väntar vi bara på en referens till Stenmark och att det är omöjligt att förklara saker för oss som inte förstår.
Förstår inte, menar du att man alltid måste jamsatramsa med folk som uppenbarligen saknar faktabakgrund, relevant teoretiskt/praktiskt kunnande och/eller mentala hästkrafter?
 
Varför jämföra Dohohan och Smith, dom tävlar inte ens mot varandra till skillnad från VR och JL. 2 olika jämförelser.
Talang beskriver en förmåga eller fallenhet att klara något. Det är väl ganska tydligt att VR inte hänger med och inte har samma förmåga eller fallenhet som JL att köra dagens Yamaha M1.

VR 182cm/67kg vs JL 172cm/65kg.

VR extra 2 kg skulle ge honom ett handikapp i form av extra bränsleåtgång som skulle motsvara 0,5 s sämre varvtid än JL. :rolleyes:

Hittade till slut en artikel från motomatters som just beskriver att talangen är den avgörande faktorn inte vikten. Det finns inga som helst evidens att vikten spelar roll bland toppförarna/aliens.:fakta

http://motomatters.com/analysis/2011...factor_is.html.
 
Last edited:
Man kan fråga sig om inte för lite vikt kan vara negativt vilket förstås inte finns några bevis för heller, men DP klagar konstant på bristen på edge grip.
Tony Elias var en annan "småväxt" kille som inte kom underfund Bridgestone däcken.
 
Varför jämföra Dohohan och Smith, dom tävlar inte ens mot varandra till skillnad från VR och JL. 2 olika jämförelser. Talang beskriver en förmåga eller fallenhet att klara något. Det är väl ganska tydligt att VR inte hänger med och inte har samma förmåga eller fallenhet som JL att köra dagens Yamaha M1.
För att visa att den jämförelse du försökte göra är helt felaktig om man vill använda ordet talang.

Hade Muhammad Ali talang för boxning? Ja!
Skulle jag knocka honom i dag? Ja!
Har jag mer talang för boxning än Ali? Nej!

Som du förstår så överdriver jag resonemanget eftersom det blir lite absurt att säga att någon som vunnit 500/MotoGP-titeln 7 gånger har mindre talang än någon som gjort det två gånger bara för att den senare råkar vara snabbare för tillfället.
 
Last edited:
Man kan fråga sig om inte för lite vikt kan vara negativt vilket förstås inte finns några bevis för heller, men DP klagar konstant på bristen på edge grip.
Tony Elias var en annan "småväxt" kille som inte kom underfund Bridgestone däcken.
Pedrosa vann en jäkla massa race förra året så att vara liten är knappast någon nackdel men visst lär det finnas en nedre gräns där också.

Elias vann ett MotoGP-race 2006.

EDIT: Intressant om Hayden i artikeln du länkade till:

Nicky Hayden related that while he was at Honda, his was forced to run a much leaner setup than his erstwhile teammate, Dani Pedrosa.

Men det var väl bara en bortförklaring från Hayden och han borde ha bantat...
 
Last edited:
För att visa att den jämförelse du försökte göra är helt felaktig om man vill använda ordet talang.

Hade Muhammad Ali talang för boxning? Ja!
Skulle jag knocka honom i dag? Ja!
Har jag mer talang för boxning än Ali? Nej!

Som du förstår så överdriver jag resonemanget eftersom det blir lite absurt att säga att någon som vunnit 500/MotoGP-titeln 7 gånger har mindre talang än någon som gjort det två gånger bara för att den senare råkar vara snabbar för tillfället.

Det jag menar att den är en färskvara, inget varar för evigt.

Men jag förstår ditt resonemang.
Ingen tvekar på att han hade en förmåga som extraordinär, men den räcker inte idag för regelbundna vinster och pole även om den fortfarande håller en mycket hög klass.

Därför känns det mer naturligt att tro att han inte räcker till när DP och JL kör ifrån honom som han tidigare körde ifrån.
Alla storheter inom all idrott hade en kulmen som nåddes av nederlag, Muhammad Ali, Stenmark, Borg, Augostini ... Rossi är inte undantagen.

Jag tror han är där nu, han saknar det sista viktiga att offra det sista kraften eller förmågan som vi såg JL gjorde mot MM på Silverstone eller som MM regelbundet visar mot DP.

Vinnarinstinkten som är skillnaden mellan att komma 1:a eller 4:a :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top