Vet vi det?P€RRA;5892545 skrev:Rossi gör av med mer bensin än Lorenzo...
Hur påverkar skillnaden i så fall antalet hästkrafter?
Är det en signifikant skillnad?
Vet vi det?P€RRA;5892545 skrev:Rossi gör av med mer bensin än Lorenzo...
Jag kan slå vad om att denna skillnad mer relaterar till körstil än de 2-3 kilo som det skiljer mellan dessa två herrar. JL's körstil med mjukare inbromsning, högre kurvhastighet och därmed också mindre acceleration ur böj jämfört med VR's bromsa hårt&sent, stanna upp och skjuta på fullt ur böj med mer acceleration som följd. JL = Ecodriver snarare än lättad.P€RRA;5892545 skrev:Men faktum kvarstår, Rossi gör av med mer bensin än Lorenzo på ett race och får som på Silverstone parkera hojen efter målgång. I min värld innebär det inte att de tävlar på lika villkor.
Word!P€RRA;5892545 skrev:Lorenzo sa ungefär samma sak när han kom till MotoGP. Sen flög han som en vante ett antal gånger 2008
P€RRA;5892545 skrev:Talang utöver det vanliga har alla som tillhör topp 10 i MotoGP. Men om två förare skulle råka ha exakt samma mängd talang kommer det fortfarande att gå åt mer bränsle för att förflytta den tyngre av dem.
Hur du kommer fram till att Lorenzo är en större talang än Rossi förstår jag inte riktigt. Hur mäter du det?
Jag kan slå vad om att denna skillnad mer relaterar till körstil än de 2-3 kilo som det skiljer mellan dessa två herrar. JL's körstil med mjukare inbromsning, högre kurvhastighet och därmed också mindre acceleration ur böj jämfört med VR's bromsa hårt&sent, stanna upp och skjuta på fullt ur böj med mer acceleration som följd. JL = Ecodriver snarare än lättad.
Word!
Ändå försöker föraren lägga mer vikt på framhjulet för att öka greppet in i böj och undvika en lowsider.
2008 och 2009 vann Rossi titeln på Yamaha med lika mycket bränsle som nu (21 liter). Men nu som klagar Rossi över att bensinen inte räcker därför att han är tyngre än Lorenzo. Hmmm...
Vi, dvs utomstående, kan aldrig veta det helt säkert men om vi utgår ifrån att Rossi talar sanning och verkligen har sagt nedanstående så kan vi säga att vi vet:Vet vi det?
Hur påverkar skillnaden i så fall antalet hästkrafter?
Är det en signifikant skillnad?
Utan att försöka vara dryg eller otrevlig så skulle det där resonemanget kunna användas för att hävda att Bradley Smith är en större talang än Mick Doohan. Sätt dem på varsin hoj i dag och Smith vinner.Det är mycket enkelt, JL är konstant före VR när villkoren är lika.
Det är det som är poängen med att tävla, att komma före sin motståndare. JL var över 0,5 sek snabbare per varv än VR på sista racet = utklassning.
Som DjDiff mycket riktigt påpekar skiljer det 200 cc (och nu är hojarna dessutom tyngre) mellan 2010 och 2013.En sak jag har undrat, sist Rossi körde M1:an - hade han bättre varvtider då än de varvtiderna/racetiderna han lägger nu?
Det är och har aldrig varit lika i GP-racing, Rossi har ju haft en stor del av den beskärda fördelskakan i sin karriär.Sen handlar ju hela den här diskussionen om att villkoren kanske inte alls är så lika som vi tror.
Förstår inte, menar du att man alltid måste jamsatramsa med folk som uppenbarligen saknar faktabakgrund, relevant teoretiskt/praktiskt kunnande och/eller mentala hästkrafter?Och nu väntar vi bara på en referens till Stenmark och att det är omöjligt att förklara saker för oss som inte förstår.
Nej, jag menar att citatet från Stenmark ofta tas fram när argumenten eller förmågan att förklara saknas.Förstår inte, menar du att man alltid måste jamsatramsa med folk som uppenbarligen saknar faktabakgrund, relevant teoretiskt/praktiskt kunnande och/eller mentala hästkrafter?
För att visa att den jämförelse du försökte göra är helt felaktig om man vill använda ordet talang.Varför jämföra Dohohan och Smith, dom tävlar inte ens mot varandra till skillnad från VR och JL. 2 olika jämförelser. Talang beskriver en förmåga eller fallenhet att klara något. Det är väl ganska tydligt att VR inte hänger med och inte har samma förmåga eller fallenhet som JL att köra dagens Yamaha M1.
Pedrosa vann en jäkla massa race förra året så att vara liten är knappast någon nackdel men visst lär det finnas en nedre gräns där också.Man kan fråga sig om inte för lite vikt kan vara negativt vilket förstås inte finns några bevis för heller, men DP klagar konstant på bristen på edge grip.
Tony Elias var en annan "småväxt" kille som inte kom underfund Bridgestone däcken.
För att visa att den jämförelse du försökte göra är helt felaktig om man vill använda ordet talang.
Hade Muhammad Ali talang för boxning? Ja!
Skulle jag knocka honom i dag? Ja!
Har jag mer talang för boxning än Ali? Nej!
Som du förstår så överdriver jag resonemanget eftersom det blir lite absurt att säga att någon som vunnit 500/MotoGP-titeln 7 gånger har mindre talang än någon som gjort det två gånger bara för att den senare råkar vara snabbar för tillfället.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |