Bearing
Gudomlig sporthojare
Vad är för/nackdel med denna?
Det jag läst om Hossack-gaffeln är att det går att ställa in hjulupphängningen så att framänden inte niger/trycks ihop när man bromsar. Det gör att man kan använda mjukare fjädrar, och därmed få bättre grepp under inbromsning, utan att gaffeln bottnar. Försprånget blir även relativt konstant, vilket gör att man kan ställa in lågt försprång och därmed få en kvickstyrd hoj, som trots detta inte blir orolig under inbromsning. Omdömen är att framänden känns stabil, och att det är enklare att bromsa hårdare och djupare i kurvorna.
Nackdelar kan vara att det behövs ett par kulleder eller liknande mellan styret och gaffeln, vilket kanske tar bort känsla från framhjulet. Sen är det möjligt att förare av VM-kaliber inte får samma fördelar som mindre erfarna förare, eftersom att VM-förarna lyckas utnyttja den konventionella framgaffeln så bra. D.v.s de bromsar så nära gränsen, trots den konventionella gaffelns nackdelar, att det inte finns så mycket att vinna med en Hossack-gaffel. VM-förarna kanske t.o.m drar nytta av ett varierande försprång, som gör att hojen är kvickstyrd i ingång, och stadig i utgång.
Last edited: