Jo, men även om det var för torrt eller om Ducati har en jobbig hoj så borde väl däcken nötas ner innan dom separerar kan man tycka?
Mmm, MotoGPmatters.com har (som vanligt) en hyfsat balanserat artikel i ämnet. Kort sagt:
- Våta förhållanden, konstant tillförsel av vatten: Mjuka regndäck. Klarar mycket väta och är oerhört mjukt och klibbigt.
- Upptorkande och tidvis lokala torrspår: Hårda regndäck
- Fuktiga fläckar på annars torr bana: Intermediate
Problemet är nog att de flesta med mjuk däckkombination chansat på att banan skulle torka snabbare och att det skulle bli ett hojbyte efter ca 10 varv. MM är fullt öppen med att så var fallet i sina intervjuer.
Vidare spekuleras i vingarnas inverkan, författaren menar att trycket på framhjulet ökar med upp till 10% med de nuvarande stora vingarna, fem av sex maskiner som slet sönder framdäcken körde för övrigt med stora vingar. Undantaget var Vinales, men då körde han tydligen riktigt aggressivt precis innan däcket gav upp. JLo satte för övrigt racets näst snabbaste varv innan han gick in i depå för det första hojbytet.
Ytterligare en intressant kommentar i sammanhanget från MM93 är att han och hans team inte tänker Intermediate, de menar att de kommer att gå från regndäck direkt till (mjuka) slicks i det fall banan torkar upp under pågående race.
Så de mjuka regndäcken användes med stor sannolikhet utanför de förhållanden de designats för. Frågan är väl om det ska finnas två regndäck? Det har ju funnits tillfällen då race stoppats på grund av stående vatten på banorna och Michelin anser sig väl behöva ett separat däck för dessa extremt svåra förhållanden. Med enbart ett regndäck lär det ju bli mer åt det hårdare hållet och därmed inte funka lika bra under de värsta väderförhållandena...?