MotoGP: 2016 HJC Helmets Grand Prix Brno

Lillmark

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
-07 Aprilia sxv
Visst ducati får skylla sig själva, de skulle ha kört mer smart som Marc. Men att fortfarande vara på hjulen och komma sjua med det framdäcket är riktigt imponerande. Borde inte vara möjligt att köra snabbare än gångfart med det däcket :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Fan vet, det var fortfarande hyfsat vått när Dovis däck desintegrerade. Det är ju dessutom inte helt omöjligt att tänka sig att våtdäck kommer köras i upptorkande så att ursäkta sig med att våtdäck ramlar i bitar för att det fanns lite torra fläckar på banan är jävligt billigt.

Känns som att iallafall en del av problemet ligger hos Ducati, det har väl hänt tidigare under säsongen att just Ducati har mördat sina däck?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jo, men även om det var för torrt eller om Ducati har en jobbig hoj så borde väl däcken nötas ner innan dom separerar kan man tycka?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Känns som att iallafall en del av problemet ligger hos Ducati, det har väl hänt tidigare under säsongen att just Ducati har mördat sina däck?

I det här fallet var ju Yamaha med bland de som råkade ut för däck som ramlar i bitar. Och Bridgestone hade ju inte sådana problem, förutom när Phillip Island var nyasfalterad och åt däck med god aptit.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Varför gick det så dåligt för dovi på intermediate? Kändes som att det va bra förhållanden för dom däcken
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Gillade Lorenos kommentar idag i alla fall (inte ofta jag gör det).
Grymt av Marques med soft soft som sagts. Det var Rossis tur att ha lite flyt denna gång faktiskt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Gillade Lorenos kommentar idag i alla fall (inte ofta jag gör det).
Grymt av Marques med soft soft som sagts. Det var Rossis tur att ha lite flyt denna gång faktiskt.

Vad sa Lorenzo?

Jag läste för övrigt Yamaha MotoGP på facebook.
Sorgligt vilken dålig ton folk har.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo, men även om det var för torrt eller om Ducati har en jobbig hoj så borde väl däcken nötas ner innan dom separerar kan man tycka?
Mmm, MotoGPmatters.com har (som vanligt) en hyfsat balanserat artikel i ämnet. Kort sagt:
- Våta förhållanden, konstant tillförsel av vatten: Mjuka regndäck. Klarar mycket väta och är oerhört mjukt och klibbigt.
- Upptorkande och tidvis lokala torrspår: Hårda regndäck
- Fuktiga fläckar på annars torr bana: Intermediate

Problemet är nog att de flesta med mjuk däckkombination chansat på att banan skulle torka snabbare och att det skulle bli ett hojbyte efter ca 10 varv. MM är fullt öppen med att så var fallet i sina intervjuer.

Vidare spekuleras i vingarnas inverkan, författaren menar att trycket på framhjulet ökar med upp till 10% med de nuvarande stora vingarna, fem av sex maskiner som slet sönder framdäcken körde för övrigt med stora vingar. Undantaget var Vinales, men då körde han tydligen riktigt aggressivt precis innan däcket gav upp. JLo satte för övrigt racets näst snabbaste varv innan han gick in i depå för det första hojbytet.

Ytterligare en intressant kommentar i sammanhanget från MM93 är att han och hans team inte tänker Intermediate, de menar att de kommer att gå från regndäck direkt till (mjuka) slicks i det fall banan torkar upp under pågående race.

Så de mjuka regndäcken användes med stor sannolikhet utanför de förhållanden de designats för. Frågan är väl om det ska finnas två regndäck? Det har ju funnits tillfällen då race stoppats på grund av stående vatten på banorna och Michelin anser sig väl behöva ett separat däck för dessa extremt svåra förhållanden. Med enbart ett regndäck lär det ju bli mer åt det hårdare hållet och därmed inte funka lika bra under de värsta väderförhållandena...?
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Har Pedro helt förlorat gnistan?

Känns lite som att han inte har gnistan längre. Köper inte riktigt att alla hans problem har att göra med att han är för lätt för att få rätt värme i bakdäcket, MM är ju tex inte så väldigt mycket tyngre. DP:s prestationer i år är ju också rätt medelmåttiga (för att vara på en Repsol Honda) oavsett väder och däcksval.

Hade hellre sett någon av de andra Hondaförarna få chansen på en fabrikare och att DP fick en liknande roll som Stoner har i Ducati.
 

Smagatusk

Guest
Känns lite som att han inte har gnistan längre. Köper inte riktigt att alla hans problem har att göra med att han är för lätt för att få rätt värme i bakdäcket, MM är ju tex inte så väldigt mycket tyngre. DP:s prestationer i år är ju också rätt medelmåttiga (för att vara på en Repsol Honda) oavsett väder och däcksval.

Hade hellre sett någon av de andra Hondaförarna få chansen på en fabrikare och att DP fick en liknande roll som Stoner har i Ducati.

Ledsen att detta drabbar dig, men nu måste jag fan fråga...

Alla tjatar om hur många varv det kan ta att få upp rätt temp i däcken; är det inte bara att skruva upp värmen på däckvärmarna?

Edit: för att förtydliga... jag vet att däckstemperaturen sjunker några grader innan start men ska det ta 5 varv att få upp rätt temp igen?
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
”As far as I’m concerned they’re all wimps – I don’t know why you’d chose one [hard] and not the other.”

Rättså unikt uttalande både av någon som just har vunnit ett race och för någon överhuvudtaget.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Eller så har han en bra relation till Rossi och vill pika sin kompis som han vann över.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror nog snarare det är hans typiska humor som fick ett litet utlopp.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top