Varning för
Tänkte sammanfatta lite efter första gången på MotoGP om någon annan funderar på att åka till Qatar för MotoGP.
Flyg
Pegasus Air kostade 7000 för 2 personer.
Då var det mellanlandning i Istanbul och dåliga tider allmänt, direktflyg +7000.
Flög ut 14:30 framme på Hotellet i Doha ca 02:00 lokal tid.
Lämnade hotellet i Doha 01:00 lokaltid och framme på Arlanda 14:15.
Det är både dåligt och bra med mellanlandningar. Skönt att sträcka på benen efter 3-4 timmar men tar mer tid totalt. Vi tyckte inte direktflyg var värt dubbla priset den här gången.
Hotell
Vi bodde på
Grand Regal Doha i åtta nätter för ca 6000 inkl frukost.
Hotellet har 5 stjärnor och ligger ganska central med när till strandpromenaden och Souq Waqif.
Rummet var stort med trevliga möbler och skön säng. Det finns inga speciella rum för ickerökare så det luktade lite rök.
Frukosten var helt OK med varmt och kallt och intogs, med en fantastisk utsikt över Doha, på 12'te våningen.
Det fanns en bar men som sagt en öl = 150 pix...
Kan hända om vi åker igen att vi lägger till för ett strandhotell (men denna gång så var vädret iaf inte strandvänligt).
Taxi
Är sjukt billigt!
ca 40-45 minuters tur till banan kostade 150 pix med officiell Taxi.
Det finns alltid svart-taxi som man kan förhandla pris med men de börjar alltid på dubbla så vi åkte de gröna officiella taxibilarna med taxameter.
Även till de olika köpcentren tog vi taxi. 30-40 minuter strax över 100 pix.
Mat
Finns i alla prislägen och smaker.
Indiskt, asiatiskt, arabiskt, franskt, italienskt osv osv.
Vi åt från 50 kr för två till 700 kr på YumYum som var rate'ad 20 av 800 i Doha.
På ingen av de restauranger vi var på fanns alkohol att få.
Det hade varit nice med en öl eller ett glas vin till maten men vatten funkar tydligen också. Who knew?
Dyrast och sämst var Shake Shak och Cheescake Factory på köpcentren Qatar och Villagio.
Shopping
Souq Waqif är ganska nybyggd men i gammal stil.
Täta gränder med kryddor, kläder, husdjur och krims-krams.
Här ligger även "guld-souq'en" som kan vara kul att besöka (även om den i Dubai eller Sharjah var mycket mer imponerande).
Mycket restauranger och caféer med priser lite över de kringliggande gatorna.
Villagio Mall är ett enormt lyxigt komplex med massor av butiker och matställen. Det finns ett speciellt område med lyxmärken som Bulgari, Luis Vuitton, Chanel, Dior osv.
Mall Of Qatar Var ännu större och nyare men en riktigt häftig food court.
Ungefär samma märken som Villagio till samma priser. Det finns verkligen allt man kan tänka sig. Bilden är på knappt halva food courten.
Sevärdheter
Är till stor del hopfogat med shopping.
Köpcentren eller Souq'erna är liksom sevärdheter i sig.
Det finns lite Fort och museum att åka till men inget vi gjorde nu.
Allmänt
Det byggs ÖVERALLT, framför allt inför Fotbolls VM 2022.
Vägar, hus, metro, broar osv osv.
Vill man dricka alkohol finns andra tävlingar som är bättre att åka till.
Många skriver att de känner sig uttittade som västerlänningar men det var inget vi reagerade på och då gick vi ändå i ganska shady kvarter.
Vi kände oss inte osäkra eller okomfortabla någon gång eller någon stans.
Försäljare eller inkastare till restauranger är inte särskilt påflugna utan tar ett nej med ett "Have a nice day.".
Trafiken kan kännas hysterisk men flyter på rätt bra. Det tutas friskt men man släpper ändå ut och hjälper varnadra. Taxibilarna var alla ganska nya och förarna körde bra. Ingen av förarna vi åkte med visste var banan Losail låg så ta med en karta.
Vill man till ett lite annorlunda resmål och inte har något emot nya kulturer så är Doha klart värt ett besök.
MotoGP
Var på alla sätt behållningen för mig och är nästan ett måste om man har möjlighet och gillar racing!
Otroligt häftig att se LIVE för farten går verkligen inte fram genom rutan.
Själva souvenir-stället var ganska litet med ett tämligen begränsat utbud.
75% var nog VR46 grejer och det speglar nog publiken ganska väl.
Sjukt avundsjuk på Alatalo som får åka runt på alla arenor!
Tom frun som aldrig sett ett race tyckte det var kul att se live.
Jag kommer definitivt åka på MotoGP igen, kanske Doha kanske något Europa-race men PI är nog drömmen.
Trist på racet var en "utställning" med livrädda lokala djur som ökenräv, Onyx, rovfåglar osv.
Trist också att höra burop när namnen presenteras inför race. Lite för MM och mycket för JLo.
De här förarna riskerar livet för vår underhållning och förtjänar INGA BUROP NÅGONSIN! PuNCKt!!11!!!
Jag och frun var totalt väldigt nöjda trots vädret.
Den här bilden vill jag se live igen.
Nästa gång jag åker så startar jag en tråd under "resor" så ni slipper OT.
Det kanske skulle finnas en som heter typ "Vi som är på MotoGP XXX" där alla som är där kan lägga ut bilder?