MotoGP 2017: #6 Gran Premio d'Italia Oakley

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Rabat!!!
Sexa på tredje FP!!!
Vad hände??
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Riktigt underhållande FP3.
Top 10 inom sekunden.
Positiva överraskningar: Rossi, Lorre, Rabat, Pirro
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tusan! VR räknas nog ändå med om pallen i morgon! Ser ju onekligen bättre o bättre ut. Orkar han ? ?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kul med Rossi och Dovi! Hoppas det går vägen för bägge under racet!

Riktigt underhållande FP3.
Top 10 inom sekunden.
Positiva överraskningar: Rossi, Lorre, Rabat, Pirro

Alltså, inte riktat specifikt mot dig, men förstår inte denna ständigt återkommande kommentar om att "top XX inom y sekund". I ett race är två tiondelar per varv en evighet, och har en förare ett sånt övertag har han lämnat konkurrenterna ur sikte rätt snabbt. 1 sek är ju såklart en ännu större evighet, och dessutom händer det ju nästan varje race att topp 10 har den spridningen, så ser inte det speciella i det?
 

Smagatusk

Guest
Kul med Rossi och Dovi! Hoppas det går vägen för bägge under racet!



Alltså, inte riktat specifikt mot dig, men förstår inte denna ständigt återkommande kommentar om att "top XX inom y sekund". I ett race är två tiondelar per varv en evighet, och har en förare ett sånt övertag har han lämnat konkurrenterna ur sikte rätt snabbt. 1 sek är ju såklart en ännu större evighet, och dessutom händer det ju nästan varje race att topp 10 har den spridningen, så ser inte det speciella i det?

Håller med. Det är ju inte så att 10:an är och nosar 1:an i röven direkt.

Kommentatorerna på Viasat är glada i dylika kommentarer.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Tack för att ni förklarar tidsdifferanser för mig. :hihi
Ni tycker inte att det är intressant att förarna lätt kan slipstreama ifatt 2 tiondelar på rakan och på så vis ta igen förlorad tid? Tänk därtill en slipstreamande Ducce....
Jag tycker att tidsskillnaderna är intressanta på just denna banan med tanke på start/mål-sträckan.

Men vad vet jag... :dummer
 

Smagatusk

Guest
Tack för att ni förklarar tidsdifferanser för mig. :hihi
Ni tycker inte att det är intressant att förarna lätt kan slipstreama ifatt 2 tiondelar på rakan och på så vis ta igen förlorad tid? Tänk därtill en slipstreamande Ducce....
Jag tycker att tidsskillnaderna är intressanta på just denna banan med tanke på start/mål-sträckan.

Men vad vet jag... :dummer

Har aldrig påstått att du är en dummer.

Man varför blanda in vilka som är inom en sekund från pole? De slipstreamar kanske nån tiondel. En sekund efter per varv innebär att folk på plats har börjat röra sig mot parkeringen innan den som släpar en sekund ens har nått start-mål-rakan vid målgång.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Full gas med dunka dunka, tiotalet motorsågsmotorer och i alla fall en tre-fyra gathojar på varvstoppet. 06.30 en söndag morgon. Som någon sa härom året - nobody sleeps in Mugello...
 

Bifogat

  • IMG_9520.JPG
    IMG_9520.JPG
    382.9 KB · Visningar: 97

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tack för att ni förklarar tidsdifferanser för mig. :hihi
Ni tycker inte att det är intressant att förarna lätt kan slipstreama ifatt 2 tiondelar på rakan och på så vis ta igen förlorad tid? Tänk därtill en slipstreamande Ducce...

Helt rätt. Ett ställe som Mugello med kilometerlång raka gör att både Moto2 och MotoGP fungerar lite eller mycket mer som Moto3. En förare som är långsammare runt resten av banan kan slipstreama ifatt upp till en halv sekund enbart på den långa raksträckan. Kolla till exempel på Morbidellis pole-varv i Moto2. Tre tiondelar efter vid sista sektortiden, några hundradelar före vid mållinjen på grund av perfekt tajmad slipstream.

På grund av detta faktum kan däckvalet för en del förare i Moto2 och MotoGP se lite märkligt ut, men de väljer just dessa däck för att de får upp temperaturen i dessa däck lite snabbare och då kan de hänga med "klungan" under längre tid och på så sätt hitta slipstream på rakan och köra ikapp det de förlorar under resten av varvet.

När avståndet till "klungan" blir för stort så tappar de slipstreamen och möjligheten att köra ikapp förlorad tid. Därför vill ingen starta racet på däck som tar längre tid att komma igång.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Man kan bara älska Moto3.
Nästan fler omkörningar på ett varv än en hel säsong i Formel 1.

Verkligen, vilket tätt race, bulega gick från första plats till trettonde på 6-700 meter, sjukt jämnt, könns som att vem som helst kan vinna idag:yoparty
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Utsikt rakt in i yamahaboxen...
f1a8bdd31a9f5670138924b65af85094.jpg
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top