MotoGP 2021 #13: Gran Premio TISSOT de Aragón

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
John McPhee, föraren som får Randy ”Crash” De Puniet att verka ”Solid as a rock” hohohoh

Fan vad man saknar Rrrrandy nu. Sån himla go karaktär! När han slajdade av sig halva röven i FP1 och ändå körde rejset! Fan, den mannen tog mycket stryk! Hahah

En fin dam hade karln med.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Är det bara jag eller är det lite övertydligt hur brittiska förare premieras?

Det är väl ett affärsmässigt beslut?
Om Dorna, teamen och cirkusen tjänar mer pengar på att ha en britt mot en, säg schweizisk förare, där båda presterar likvärdigt, då är det nog britten som får styrningen...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det är samma som 2020 behövs 6 concession poäng för att förlora statusen.
3 för vinst, 2 för andra och 1 för tredje.
Då får Apriliaförarna och teamet ligga i och jobba på det ett tag till ! Innan det inte längre är fria motorer.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Om Dorna, teamen och cirkusen tjänar mer pengar på att ha en britt mot en, säg schweizisk förare, där båda presterar likvärdigt, då är det nog britten som får styrningen...
Instämmer. Antalet landsmän / TV-tittare har förståss betydelse.
När man väljer / stöttar förare.
En trevlig förare som talar utmärkt engelska når dessutom fram till alla som talar engelska.
Typ Australier, Nordamerikaner osv.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Självklart är det ett affärsmässigt beslut.
Det jag menade var väl att en bunt med britter som presterat sådär tenderar att få bra styrningar jämfört vad konkurrenter av samma kaliber får.
Sen är väl jag av uppfattningen att om du inte lyckats i en klass efter två år med hyggligt material så kommer du inte bli något.
Hårt men sant.
McPhee har kört moto3 i åtta år och har tre vinster....

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Självklart är det ett affärsmässigt beslut.
Det jag menade var väl att en bunt med britter som presterat sådär tenderar att få bra styrningar jämfört vad konkurrenter av samma kaliber får.
Sen är väl jag av uppfattningen att om du inte lyckats i en klass efter två år med hyggligt material så kommer du inte bli något.
Hårt men sant.
McPhee har kört moto3 i åtta år och har tre vinster....
Quartararo hade bara en vinst innan MotoGP.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Quartararo hade bara en vinst innan MotoGP.
Undrade om det skulle komma upp....

Qvarten började med att som rookie vinna CEV moto3 två år i rad vilket nog kan ses som en ganska god bekräftelse på talang.
Under sina fyra år i Moto3/2 körde han för 4st tillverkare dessutom vann han i Moto2 på speed up vilket endast två förare har klarat innan(Ianonne och Lowes). Mhphee har kört Honda alla säsonger utom 2.
Ganska olika förutsättningar.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Undrade om det skulle komma upp....

Qvarten började med att som rookie vinna CEV moto3 två år i rad vilket nog kan ses som en ganska god bekräftelse på talang.
Under sina fyra år i Moto3/2 körde han för 4st tillverkare dessutom vann han i Moto2 på speed up vilket endast två förare har klarat innan(Ianonne och Lowes). Mhphee har kört Honda alla säsonger utom 2.
Ganska olika förutsättningar.
Kan börja med att i sak håller jag med dig. Vissa förare kliver fram före andra antingen pga nationalitet och/eller pga sponsorskap eller liknande.

Däremot så måste jag säga att du flyttar på målstolparna. Om det är resultaten i MotoGP-cirkusen som vi bedömer på ("McPhee har kört Moto3 i åtta år och har tre vinster") så är det det vi bedömer på. Med det sagt så tycker jag att det finns lika mycket grund för att McPhee får kliva upp som att Quartararo fick det. Till syvende och sist är det personer som avgör var de vill satsa sina resurser och inte resultat.
McPhee har visat sin talang tycker jag då han ofta är uppe i ledarklungan och slåss, men att omvandla den fighten till en vinst eller pallplats är inte det allra lättaste i Moto3 och snudd på likvärdigt med att kasta tärning. Sen är det upp till teamen/sponsorerna att avgöra om han är en person att satsa på.

Sen finns det väl en diskussion att ha kring det här att vissa nationaliteter premieras - hittills i år har 10 spanjorer, 8 italienare, 6 japaner, 1 sydafrikan, 1 argentinare, 1 turk, 1 britt, 1 tjeck, 1 schweizare, 1 österrikare, 1 indones, 1 fransman, och 1 australier deltagit i Moto3.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan börja med att i sak håller jag med dig. Vissa förare kliver fram före andra antingen pga nationalitet och/eller pga sponsorskap eller liknande.

Däremot så måste jag säga att du flyttar på målstolparna. Om det är resultaten i MotoGP-cirkusen som vi bedömer på ("McPhee har kört Moto3 i åtta år och har tre vinster") så är det det vi bedömer på. Med det sagt så tycker jag att det finns lika mycket grund för att McPhee får kliva upp som att Quartararo fick det. Till syvende och sist är det personer som avgör var de vill satsa sina resurser och inte resultat.
McPhee har visat sin talang tycker jag då han ofta är uppe i ledarklungan och slåss, men att omvandla den fighten till en vinst eller pallplats är inte det allra lättaste i Moto3 och snudd på likvärdigt med att kasta tärning. Sen är det upp till teamen/sponsorerna att avgöra om han är en person att satsa på.

Sen finns det väl en diskussion att ha kring det här att vissa nationaliteter premieras - hittills i år har 10 spanjorer, 8 italienare, 6 japaner, 1 sydafrikan, 1 argentinare, 1 turk, 1 britt, 1 tjeck, 1 schweizare, 1 österrikare, 1 indones, 1 fransman, och 1 australier deltagit i Moto3.
Att vissa nationaliteter premieras är väl hela diskussionen men nu är vi inne på vilka meriter de kommer in med.
Jag tror att både du och jag kan medge att den bästa serien att rekrytera till moto3 från är cev och FQ vann i sin rookie säsong samt demolerade motståndet säsong 2. Jag kommer ihåg hur man pratade om hans bedrifter när han kom till moto3. Att sen byta fabrikat varje år sina första år kan inte vara lätt istället för att köra på samma. Att han fick komma upp till moto2 berodde nog säkert även på hans cev meriter och jag tror att man kan titta ganska ordentligt på att vinna på Speed up då ingen klarat det sen han gjorde det.
Sen kommer vi aldrig runt faktumet att det är egenintressen som styr tillsättningarna av förare så spanjorer, italienare, britter, japaner och amerikaner kommer alltid vara prioriterade.

McPhee får sin chans och det vore väl kul om han gör det bra men jag tror inte det blir så.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kryckan för Quarten. :)
Svider nog lite i unge Fabio.
Marcs värsta problem verkar vara Marc snarare än skadan.
Klart onödig krasch i FP2.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ser lite tungt ut för Vinalez, tror han hade velat vara mer i toppen om han kunde. (Eeeh no shit)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ser lite tungt ut för Vinalez, tror han hade velat vara mer i toppen om han kunde. (Eeeh no shit)
Han är, på sin första tävlingshelg, knappt en sekund efter Aleix.
Det måste ju räknas som rätt OK.
Sen tror jag också han skulle vilja vara närmare toppen.
Men det vill ju alla dom här vinstskallarna hela tiden. :hihi

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är nog bara Aprilia som har lite mer koll på hur man sätter varvstoppet i den Italienska(?) elektroniken. :tummenupp
Eller har Vinales precis upptäckt att Aleix Espargaro är värd varenda € dom betalar honom för köra Aprilia.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
@Comeback Efter han såg Aleis lönespec så fick han göra nytt uttalande i stil med ”Money dont mather as long as i am happy” Dock har han ju helt rätt och jag hade gjort samma sak.

Om jag hade varit lika snabb som Vinalez alltså… då måste man köra snabbare än 1:48 på Torpet… hahahahaha

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Dom här "Q0-kvalen" i slutet på FP3 blir allt mer spännande. :)

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Miller tillbringade hela fp3-4 med att testa olika däck för att han redan kände att han hade tiden till q2. Han kan bli mycket intressant i racet. MM verkar inte kunna ta steget att pressa hojen som bara han kan göra utan att gå omkull.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin