MotoGP 2021 #9: Motul TT Assen

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Han är väl undantaget som bekräftar regeln, sen är han ju Portugis jag tänker mer på förare från andra delar av världen...
Att det är för många Spanjorer o Italienare i högsta klassen känns rätt uppenbart. ingen från Storbritannien eller USA, när var en jänkare ens med senast?
Nicky Hayden? RIP...
Möcket braaa!
MotoGP är tyvärr för många spanjacker och och italianos som får styrningar i bara pga deras nationalitet.
Jag tror att upplägget som gäller med insteg i Moto3 för att nå en styrning i högsta klassen är fel, det exkluderar i princip alla jänkare då de är för gamla när de är färdiga med highscool typ...
Det blir som att börja om för då har de ju redan börjat köra i respektive superbikeklasser.
Gör dom som Miller kan det ju gå vägen men den satsningen som hans familj har gjort på hans karriär är det få som varken kan eller vågar. Nu vet jag inte exakt hur gammal han var när han debuterade i Moto3 men han hoppade ju över Moto2
Enligt din teori borde ju då Amerikanare ha en fördel i WSBK men är representerade av endast en förare, Gerloff Garrett. Vore intressant om du kan nämna några namn som du tror hade kunnat armbåga sig fram i MotoGP .

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är det inte så enkelt att italienare och spanjorer ofta är dvärgväxta jämfört med folk som är uppfödda på friterad potatis? Det går ju inte att ha fullstora människor som extra ballast när det ska gå fort.

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Är det inte så enkelt att italienare och spanjorer ofta är dvärgväxta jämfört med folk som är uppfödda på friterad potatis? Det går ju inte att ha fullstora människor som extra ballast när det ska gå fort.
Javisst, en stor del av befolkningen är småväxt vilket skapar ett bredare urval. Det som talar emot är att Spanien är duktiga i handboll, basket, vattenpolo mm Italien dessutom i volleyboll. Sporter som regioner med en storväxt befolkning (Balkan exempelvis) har en fördel av.
Jag tror det till största del handlar om kultur, tradition och förebilder. Efter att Björn Borg la racketen på hyllan kom en hel generation duktiga spelare, Wilander, Järryd, Edberg mfl. Likaså efter Stenmark blev det samma fenomen .
Faktum är att Spanien är och har grymt duktiga utövare i många sporter.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Enligt din teori borde ju då Amerikanare ha en fördel i WSBK men är representerade av endast en förare, Gerloff Garrett. Vore intressant om du kan nämna några namn som du tror hade kunnat armbåga sig fram i MotoGP .
Nu väljer du att missförstå…
Gerloff är ende jänkaren i WSBK han fick göra ett inhopp, tror det var förra året eller året innan, jag skulle säga att det han gjorde då var helt makalöst.
Den prestationen borde renderat i en MotoGP styrning omedelbart till säsongen efter.
Istället fyllde man på med Rossis halvbror och Savadori som fick styrningen hos Aprilia för att de ville ha en Italienare i stallet och hur går det för honom ?… Lecona är en annan, innan det hade vi Rabat som faktiskt har en titel i Moto3 men det året måste startfältet varit exceptionellt svagt…
Jag är fan inte ute o cyklar här.
WSBK fullt av Britter som absolut skulle kunna plocka poäng i MotoGP
Rea såklart men det finns fler.
Jänkarna tycks fastna i sin egen serie och inte komma vidare det är väl som i MX de bästa kör inte VM för pengarna är på hemmaplan…

Min pall i helgen:
1 Qvarten
2.Miller
3.MM

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Gerloff är ende jänkaren i WSBK han fick göra ett inhopp, tror det var förra året eller året innan, jag skulle säga att det han gjorde då var helt makalöst.
Den prestationen borde renderat i en MotoGP styrning omedelbart till säsongen efter.
Istället fyllde man på med Rossis halvbror och Savadori som fick styrningen hos Aprilia för att de ville ha en Italienare i stallet och hur går det för honom ?… Lecona är en annan, innan det hade vi Rabat som faktiskt har en titel i Moto3 men det året måste startfältet varit exceptionellt svagt…
Jänkarna tycks fastna i sin egen serie och inte komma vidare det är väl som i MX de bästa kör inte VM för pengarna är på hemmaplan…

Min pall i helgen:
1 Qvarten
2.Miller
3.MM
Rabat vann Moto 2 2014.
Att han sedan kunde harva kvar i botten av motogp så länge som han gjorde berodde nog mest på att han kunde betala bra för sin styrning i ett ekonomiskt svagt team, likt Abraham.
Tycker nog att de flesta fabrikat skulle vilja ha en jänkare då det är en stor marknad där det säljs mycket hojar?
Kan Gerloff vara en kandidat att ta Rossis plats 22?

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj

Min pall i helgen:
1 Qvarten
2.Miller
3.MM
Kollar man hur det ser ut i WSBK just nu så ligger britten Scott Redding trea i tabellen -Han körde MotoGP 2014 - 2018 med slutplacering 12-13-15-14 samt 21.
Alex Lowes ligger fyra just nu har gjort något inhopp i MotoGP med plac. 13 som bäst.
Amerikanen Garett Gerloff ligger sexa just nu gjorde ett inhopp i FP1 och FP2 i Valencia ifjol istället för VR46 med placering 19 och kommer att köra i helgen istället för Morbideli.
Britten Cal Crutchlow är väl den det har gått bäst för de senaste åren i MotoGP.
Jonathan Rea är överlägsen i WSBK och hade troligen presterat även i MotoGP men i övrigt så är utövare i denna racingserie nivån under MotoGP.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kollar man hur det ser ut i WSBK just nu så ligger britten Scott Redding trea i tabellen -Han körde MotoGP 2014 - 2018 med slutplacering 12-13-15-14 samt 21.
Alex Lowes ligger fyra just nu har gjort något inhopp i MotoGP med plac. 13 som bäst.
Amerikanen Garett Gerloff ligger sexa just nu gjorde ett inhopp i FP1 och FP2 i Valencia ifjol istället för VR46 med placering 19 och kommer att köra i helgen istället för Morbideli.
Britten Cal Crutchlow är väl den det har gått bäst för de senaste åren i MotoGP.
Jonathan Rea är överlägsen i WSBK och hade troligen presterat även i MotoGP men i övrigt så är utövare i denna racingserie nivån under MotoGP.
Rea körde Stoners Honda två ggr. 8e och 7e plats. Ganska jäkla bra med tanke på att han bara blev inkastad

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Rea körde Stoners Honda två ggr. 8e och 7e plats. Ganska jäkla bra med tanke på att han bara blev inkastad
Absolut! Hade varit kul att se honom köra hela serien för i WSBK dominerar han. Hoppades att Bautista skulle röra om i grytan men Rea är för bra.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Enligt Tobias och Andreas på Viasat är det möjligt att Gerloff får en plats i Petronas nästa år. Vad jag förstår utan att det har blivit sagt, så lär inte Rossi köra där nästa år för hur skulle det se ut? Viniales går nog till historien som den mest ojämna föraren någonsin

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
"Wecome to MotoGP, Gerloff!" sa kommentatorerna efter att Quarten kört om på insidan och gett honom en lätt bredsida. :hihi

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Försöker intressera mig för Moto3, vad heter den där ”nye” som är ett extra stort fenomen?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Viñales slutar aldrig förvåna... Undrar om han kör med nästan exakt samma inställningar som FQ..?
Synd om Marc :eek:
Oliveira förvånande mig från FP1 till FP2. Trodde inte han skulle få till det men kanske var pga tiderna som var högre i FP2..?
Pol verkar ju gilla Marques inställningar, om han nu faktiskt kör med de!

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja, Viñales är ett stort mysterium. Att han skulle toppa FP1 & FP2 efter de senaste helgerna var nog det sista jag hade trott.
Han borde ta hjälp av en idrottspsykolog innan han sumpar karriären helt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning