Jag är inte riktigt säker på vad du menar med ”förslavade” av fabriken eller fabriksteamet...?
Den tid när ett satellitteam själva drev utvecklingen är sedan länge över och någorlunda modern historia - om man tittar fem, tio eller femton år bakåt - visar att de satellitteam som stått under hårdast kontroll av respektive fabrik också är de som lyckats bäst.
Sedan ett flertal år styrs utvecklingen i satellitteamen av fabrikens egna ingenjörer. En chefsmekaniker anställd av satellitteamet kan möjligtvis ha ett visst inflytande över däckval och små setupdetaljer, men han gör inget utan fabrikens ingenjörers vetskap och han har definitivt inget inflytande över hårdvara som motor, ram, svingarm och fjädring.
Oavsett om satellitteamet heter Petronas Yamaha, Pramac Ducati eller LCR Honda så tillhandahåller fabriken minst en chassieingenjör och minst en motoringenjör per förare. Alltså ingen större skillnad mot de rena fabriksteamen. Dessa håller dessutom tät kontakt med varandra och timslånga avstämningsmöten direkt efter varje träning är mer regel än undantag.
Att fabriksteamen på något sätt skulle bromsa eller motarbeta satellitteamen är en skröna utan substans.