Misstänker att de olika ramarna har närmat identiska mekaniska egenskaper.
Hm om de har i det närmaste identiska egenskaper så borde tillverkana välja den typen som är billigast att tillverka.
Av Al-profiler respektive fackrörsbyggen
och slutsatsen blir att
KTM när de beslöt göra en egen ram valde och valde fackverkstypen, den dyrare att tillverka, så var det för "vi har råd".
Något stämmer inte, inget företag väljer den dyrare medtoden jämfört med en billigare.
Min slutsats blir att KTM hoppades de skulle med fackverk kunna åstadkomma
samma elasticitet
samma vridstyvhet
samma dämpning
med fackverk till en lägre kostnad
än man kan få genom att CNC fräsa ut ramen ur ett massivt block aluminium, KALEX metod.
Det stora kruxet med svetsade fackverk är att det är svårt få exakt samma elasticitet , vridstyvhet och dämpning i ram efter ram eftersom egenskaperna påverkas av svetsningen som är svårt få helt identisk.
Och kanske också tillverkningstoleranser på stålrören.
Hur mycket får väggtjockleken variera 1%, 2 %, 3% innan egenskaperna ändras för mycket.