MotoGP 2022 #1: Grand Prix of Qatar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad var det som hände?
Ja det undrar jag med ?
2021 var det sex Ducati i Grand prix of Qatar. Sex kom i mål. Två Honda bröt.
2022 var det åtta Ducati i Grand prix of Qatar. Fyra kom i mål. Fyra Ducati och en Honda bröt.
Om jag räknade rätt.
Har Ducati med skidspråk vallat fel i Qatar 2022 ?
Fel "valla" för hela säsongen ?
Tydligen enligt inlägg strul med Elektroniken........kul när den funkar..... strul när den inte funkar...

Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Inte första gången det hänt Ducati. Hayden råkade ut för samma sak på Estoril 2012.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Personligen tycker jag att det är lite tjurbajs att de konfigurerar mjukvaran för specifika inställningar för varje del av banan.
Kan hålla med. Samtidigt erbjuder redan Aprilia detta till kund på RSV4 där alla inställningar kan anpassas "kurva till kurva" i deras app.

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Multistrada 950s
Ja det undrar jag med ?
2021 var det sex Ducati i Grand prix of Qatar. Sex kom i mål. Två Honda bröt.
2022 var det åtta Ducati i Grand prix of Qatar. Fyra kom i mål. Fyra Ducati och en Honda bröt.
Om jag räknade rätt.
Har Ducati med skidspråk vallat fel i Qatar 2022 ?
Fel "valla" för hela säsongen ?
Tydligen enligt inlägg strul med Elektroniken........kul när den funkar..... strul när den inte funkar...

Det är väl lite starkt att dra sådana slutsatser när det gäller Ducati efter 1 race? :krama
Om man bortser från dålig start från de flesta Ducce-förarna så var det väl inte så illa? Att Pecco tog med sig Martin ska väl inte skyllas på Ducati. Tekniskt fel var det bara på millers hoj?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Kan hålla med. Samtidigt erbjuder redan Aprilia detta till kund på RSV4 där alla inställningar kan anpassas "kurva till kurva" i deras app.
Jag hoppas de inte använder GPS för att veta var hojen är på banan.
För GPS är mycket lätt att störa ut.
Har själv en utmärkt GPS störare i form av en gammal bärbar dator HP compaq nw8000
vars processor jobbar på 1700 MHz.

Ett rejält skutt över den högsta GPS frekvensen på 1575 MHz.
Trots det så med datorn igång så visade GPS mottagaren i en bil fel på upp till 500 meter.

Och här hemma,
om jag frågar var jag är på en mobiltelefon med GPS
så får jag med den gamla datorn avstängd en adress inom 50 meter från där jag bor. BRA !

om jag frågar var jag är på en mobiltelefon med GPS
så får jag med den gamla datorn idrift en adress flera 100 meter från där jag bor. Inte fullt så bra.

Den gamla datorn är från 2004, Windows XP. Men den startar fortfarande med nätadapter !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är väl lite starkt att dra sådana slutsatser när det gäller Ducati efter 1 race? :krama
Om man bortser från dålig start från de flesta Ducce-förarna så var det väl inte så illa? Att Pecco tog med sig Martin ska väl inte skyllas på Ducati. Tekniskt fel var det bara på millers hoj?
Du har rätt.
Men jag tyckte det var en anmärkningsvärd skillnad 0 av 6 bröt 2021, 4 av 8 bröt 2022.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Personligen tycker jag att det är lite tjurbajs att de konfigurerar mjukvaran för specifika inställningar för varje del av banan.
Absolut. Hade hellre sett en inställning för hela varvet. Hade nog kunnat få se lite olika typer av körning och ev. andra omkörningsmöjligheter om någon satsat mer på ena delen av banan etc., hade varit intressant att se skillnaden!

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Detta är emot reglerna sen flera år tillbaka vad jag förstår, så skulle tro att de använder tidtagningssystemet/positionstrackern för grafiken för att navigera banan.

EDIT: Du kanske menar Aprilias mjukvara, isf kan du bortse från detta!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Detta är emot reglerna sen flera år tillbaka vad jag förstår, så skulle tro att de använder tidtagningssystemet/positionstrackern för grafiken för att navigera banan.
Högst troligt lär de ju kunna använda telemetrin också, tillsammans med transpondern. Typ, full gas i ett visst antal sekunder=start och mål-rakan, mjuk inbromsning i z sekunder med x graders lutning = kurva y etc

Skurken

Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Högst troligt lär de ju kunna använda telemetrin också, tillsammans med transpondern. Typ, full gas i ett visst antal sekunder=start och mål-rakan, mjuk inbromsning i z sekunder med x graders lutning = kurva y etc
Låter pålitligare!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Känns inte likt Marquez att säga att race där han slutar femma var ett ”bra race” eller att han inte bemästrar hojen fullt ut.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Copy and paste från reglementet:

2.4.3.5 Electronics

1. GPS

In the MotoGP class, satellite Global Positioning Systems (GPS and
similar) are not permitted, except those GPS units supplied by the
Organisers and used for their media and promotional purposes. No GPS
or similar system may be connected (wired or wireless) to any part of
the machine, other than as directed by the Championship Organiser
(hereinafter “Organiser”).

Specifically it is prohibited to control any
aspect of engine or motorcycle performance using the GPS signal.

All positionsbestämning sker alltså utan GPS. Sektortider och varvtider har en stor del i detta, men även vanliga dataloggningssensorer för gas, broms, hjulhastighet och fjädringsrörelser kan användas för att mycket träffsäkert positionera hojen längs en given bana.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Tack! :tummenupp
Jag satt just och letade.
Jag kom ihåg att det hänt och att det var länge sedan, första ggn jag hörde om det, men kom inte ihåg vem och var.
Har hänt flera ggr, men Hayden var den jag mindes på rak arm. Crutchlow råkade också ut för det 2016:

Jag vill minnas att Edwards också råkat ut för det, men jag kan ha förväxlat det med gången då de råkade köra med regninställningar fast det var torrt.
Vill också minnas att det också skett vid en av de banor som tillåter en "genväg" till pit lane. Då vid träning/kval och Hayden vid det tillfället också.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Känns inte likt Marquez att säga att race där han slutar femma var ett ”bra race” eller att han inte bemästrar hojen fullt ut.

Marquez är väldigt ödmjuk inför sina begränsningar och har inga problem att rosa sin teamkamrat. Något de borde lära sig i Yamahastallet.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vad sur Fabio är efter rejset. Inte kul att missa podiet men fan vad dryg han är mot Yamaha i sitt sätt mot media.
Typ: Jag är bäst men hojen räcker inte och bla bla bla. Nä, heja på teamet för fan även när det går dåligt!

Lär av Brad Binder för fan!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Fan vad sur Fabio är efter rejset. Inte kul att missa podiet men fan vad dryg han är mot Yamaha i sitt sätt mot media.
Typ: Jag är bäst men hojen räcker inte och bla bla bla. Nä, heja på teamet för fan även när det går dåligt!

Lär av Brad Binder för fan!
Det är frusterande när Yamaha gång på gång har svagaste motorn t.ex.

Tror att det brister lite när alla tillverkare gjort ett enormt steg på rakorna och hänger med i kurvorna. Yamaha verkar just nu vara sämsta hojen. Det är befogat, speciellt med tanke på att han är regerande mästare. Han är the shit egentligen som lyckades vinna på Yamaha förra året.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Den enda som gjorde bra ifrån sig på Yamaha var Binder på 16:e plats. Från att ha varit toksist i alla sessioner till att så när ta poäng.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Den enda som gjorde bra ifrån sig på Yamaha var Binder på 16:e plats. Från att ha varit toksist i alla sessioner till att så när ta poäng.
Darryn körde riktigt slarvigt enligt Remy Gardner som tog femtonde plats dock. För mycket Moto3-körning, på gränsen till farligt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC