Yamaha däremot, vad har de gjort under vintern? Tagit fram ett nytt "aeropack", men inget mer?
Kan förstå Quartoraros frustration, varför har Yamaha inte bemödat sig att locka fram fler hästar, när Suzuki kan?
Det gäller hitta rätt underleverantörer av motordelar.
Vars prylar håller i motorn.
Går inte alltid välja lägsta pris.
Och samma leverantör som förra året.
Nu är det väl knappast så att någon MotoGP-tillverkare
- har skyldighet att i media redovisa vad man gjort under vintern
- har skyldighet att för lättflyktiga förare redovisa vad man gjort under vintern
- bara jobbar under vintern
- eller väljer komponenter och underleverantörer efter bästa pris.
Ingen sätter sig ner efter sista GP't i Valencia för att börja fundera på och rita på nya saker som ska användas under nästa säsong...Alla har naturligtvis en fortlöpande analys av sin prestanda och en betydligt mer långsiktig plan för de större stegen i utvecklingen. Kostruktions- och testarbetet kring vissa nya koncept kan pågå många månader såväl som år före en introduktion.
Och som vanligt kan till synes uppenbara beslut som fattats för flera säsonger sedan bita tillbaka flera säsonger senare, och då är det inte väldigt lätt att vända skutan över en natt.
Och som vanligt kan organisationens iver att introducera ännu fler GP'n på bekostnad av tillåten testtid bita tillbaka, med råge och dessutom rejält mot tidigare framgångsrika tillverkare. Men det är ju tydligen det åskådarna vill ha, enligt vissa inom organisationen.