MotoGP 2022 #14: Gran Premio Gryfyn di San Marino e della Riviera di Rimini

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Japp, årets längst race-namn är på gång till helgen. :)
Det börjar ju så smått dra ihop sig även om jag tror Alien-Quarten blir svårslagen.

Tider för söndag 26/6:
Moto3 Race 11:00
Moto2 Race 12:20
MotoGP Race 14:00
MotoE kör lördag kl 16:25 och södag kl 15:30

Alla helgens tider från DjDiff här:

För er som har ett MotoGP-fantasy-lag kan ni gå med i League "Sporhoj.com".

Och här kan man gissa pole och vinna en Tissot-klocka.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Blir intressant att se publiksmässigt hur mycket folk som kommer vara på Misano nu med tanke på Rossis frånvaro.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Blir intressant att se publiksmässigt hur mycket folk som kommer vara på Misano nu med tanke på Rossis frånvaro.
Går vi efter hur intresset svalnat här på SportHoj så kommer ungefär en fjärdedel... ;)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nåt fel är det. Jag har börjat fundera på att inte köpa videopass de senaste åren. Moto3 är alltid kul, Moto2 är lite av ett sömnpiller och MotoGP är bara kul ibland. Lite för mycket vingar och shapeshiftertrams.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Går vi efter hur intresset svalnat här på SportHoj så kommer ungefär en fjärdedel... ;)
Idolskap är verkligen viktigt. Jag kollar numera oftast med förhoppningen att Miller och Morbidelli kommer på pallen. Och lite MotoE.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Mitt intresse för MotoGP har svalnat rejält senaste åren, vet inte om det är för att Rossis framgång dalat rejält senaste åren, eller om det är för att jag själv börjat köra bana och jag tidigare på något sett levde ut min dröm om RR genom att kolla på MotoGP.

Som 35 åring är det svårt att ha någon som idol och att se upp till någon som är 10-15 år yngre. Det är nog även ännu svårare att få nya idoler när man är vuxen än när man är barn. Man kan heja på någon men det blir inte att man ser upp till någon eller idoliserar någon som man gjorde som barn.

Det behövs nya stjärnor i MotoGP som barnen kan se upp till, på samma sätt som man kanske sett upp till giganter som Rossi, Stoner, Lorenzo osv. Idag är det få förare som får samma status som förare tidigare får.

Miljö och lågkonjunktur kanske också bidrar till att färre barn i framtiden kommer in på motorsport/RR.

Hur som, så hoppas jag verkligen att Marquez kommer tillbaka och vinner igen, han behövs.

Edit: Hade gärna sett att alla vingar försvinner, tror och hoppas att det kommer i framtiden och att det skulle innebära tätare racing med fler omkörningar.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nåt fel är det. Jag har börjat fundera på att inte köpa videopass de senaste åren. Moto3 är alltid kul, Moto2 är lite av ett sömnpiller och MotoGP är bara kul ibland. Lite för mycket vingar och shapeshiftertrams.
Håller inte med. Moto3 är ett sömnpiller fram till sista 2 varven. Moto2 lite sömnigare men MotoGP, kungaklassen levererar oftast. =)

Jag splittar mitt pass med en polare. Kan rek.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Försöker alltid se alla MotoGP "live" och ser bara Moto2 och Moto3 ibland om jag inte har annat för mig.
Kan tycka att årets säsong inte riktigt når upp till de två föregående.
Dessutom saknar jag min favorit så jag förstår alla Rossi-fans.
MM ger för mig en krydda i anrättningen men han är inte hela rätten sas.
Ett spännande race där pulsen höjs är min "kick" sedan får vem som helst korsa linjen först. :)
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Fortsatt OT: ;) men personligen känner jag att mitt intresset är på topp. Kanske beror på att man sypatiserar med flera av de förare som går bra just nu och att det inte bara är spanjorer i topp.
Har annars haft två svackor i mitt MotoGp intresse, det först runt 96-97 när Doohan (the GOAT) var ensam superstjärna kvar emot tre klasser sämre förare som bröderna Aoki och Okada. Den andra svackan var när MM började dominera, kunde inte med hans personlighet från Moto2-dagarna. Nu ser jag fram emot varje race och lyssnar igenom alla poddar av värde röranade MotoGp.
Helgens tips: Bastia före Bagnaia
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Kan i och för sig hålla med ovanstående om att den riktiga hettan kanske saknas. Skulle nog behövas lite av typen Verstappen-Hamilton eller Rossi-Marquez.
Tror det kan lösa sig nästa säsong genom den interna konkurensen i Honda och Ducati. Mir-Marquez och Bastia-Bagnaia kan nog i båda fallen tända till lite.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nästa säsong kommer att bli riktigt spännande med alla förare som bytt team och förhoppningsvis en stark Marquez tillbaka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bagnaia skuggas av Qvarten. Det räcker ju för att Qvarten ska ta hem VM.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fortsatt OT: ;) men personligen känner jag att mitt intresset är på topp. Kanske beror på att man sypatiserar med flera av de förare som går bra just nu och att det inte bara är spanjorer i topp.
Har annars haft två svackor i mitt MotoGp intresse, det först runt 96-97 när Doohan (the GOAT) var ensam superstjärna kvar emot tre klasser sämre förare som bröderna Aoki och Okada. Den andra svackan var när MM började dominera, kunde inte med hans personlighet från Moto2-dagarna. Nu ser jag fram emot varje race och lyssnar igenom alla poddar av värde röranade MotoGp.
Helgens tips: Bastia före Bagnaia
Håller med. Tycker typ alla race är svinfeta nu, vingar eller ej, just för att det inte är så självklart vem som kommer ta hem det. Men jag gillar ju också det oväntade, vill man ha mer förutsägbart med bara en eller två möjliga vinnare så kanske man tycker annorlunda än vad du och jag verkar göra.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Går vi efter hur intresset svalnat här på SportHoj så kommer ungefär en fjärdedel... ;)
Du har nog tyvärr rätt, många av oss är nog fortfarande med - även i dessa trådar - men skriver inte lika frekvent längre. Personligen gissar jag att den jämnare toppen gör att det inte utkristalliserar sig en till tre superstjärnor, numera kan ju halva fältet vinna. Dessutom är det kanske bra för Ducati men knappast serien att halva fältet sitter på deras maskineri. Suzukis avhopp, Hondas kräftgång och Marquez arm förbättrar heller inte situationen.

Men förtvivla icke - jag tror många sitter framför skärmen när flaggan faller, skillnaden är kanske att det är lite svalare just nu bara?

Så fortsätt trådarna bara, det lär nog hetta till så småningom?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har nog tyvärr rätt, många av oss är nog fortfarande med - även i dessa trådar - men skriver inte lika frekvent längre. Personligen gissar jag att den jämnare toppen gör att det inte utkristalliserar sig en till tre superstjärnor, numera kan ju halva fältet vinna. Dessutom är det kanske bra för Ducati men knappast serien att halva fältet sitter på deras maskineri. Suzukis avhopp, Hondas kräftgång och Marquez arm förbättrar heller inte situationen.

Men förtvivla icke - jag tror många sitter framför skärmen när flaggan faller, skillnaden är kanske att det är lite svalare just nu bara?

Så fortsätt trådarna bara, det lär nog hetta till så småningom?
Jag tror vi är i de där mellanåren när det inte finns något unikum som Marquez, Rossi, Doohan och Agostini. Det verkar ju vara vanligt att det blir några år mellan sådana särtalanger där lite vem som helst kan vinna.
Att det sedan saknas personligheter helt nuförtiden hjälper ju inte. Alla är så mediatränade att de lika gärna kunde vara samma person. Det behövs lite personligheter som säger lite obekväma saker, som de brukade göra förr.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror vi är i de där mellanåren när det inte finns något unikum som Marquez, Rossi, Doohan och Agostini. Det verkar ju vara vanligt att det blir några år mellan sådana särtalanger där lite vem som helst kan vinna.
Att det sedan saknas personligheter helt nuförtiden hjälper ju inte. Alla är så mediatränade att de lika gärna kunde vara samma person. Det behövs lite personligheter som säger lite obekväma saker, som de brukade göra förr.
Vi får se vad Miller kommer ha för media tränat omdöme om KTM'n... ;)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror vi är i de där mellanåren när det inte finns något unikum som Marquez, Rossi, Doohan och Agostini. Det verkar ju vara vanligt att det blir några år mellan sådana särtalanger där lite vem som helst kan vinna.
Att det sedan saknas personligheter helt nuförtiden hjälper ju inte. Alla är så mediatränade att de lika gärna kunde vara samma person. Det behövs lite personligheter som säger lite obekväma saker, som de brukade göra förr.
Är alla verkligen så mediatränade? Tycker varken Aleix eller Miller är så väldigt finkänsliga tex. Känns mer som att den goda stämningen mellan förarna är för att de faktiskt har kul tillsammans samtidigt som kämpar järnet för att vinna över varandra.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag följer lika slaviskt som innan men det finns inte mycket att snacka om, inte för att det är mindre action på banan men det rörs inte upp känslor utanför längre, får hoppas det kommer vakna till när MM är tillbaka för oavsett vad jag tyckt om hans agerande på banan tidigare så ÄR han en av de största och ska verkligen vara med.

Jag skyller på reglementet, det är för likartat material som sväljer olikheter hos förarna och utjämnar de skillnader som finns, tät racing blir det men likartat, same shit-different name på både förarmaterial och hoj.

FQ är den som sticker ut, och MM när han är med, kom tillbaka MM!

Hörde något om att 600 var de som var närmast en GP-hoj för ett gäng år sen, är det därför MM testar på en sådan?
Känns ju mer sannolikt än att effekten skulle bli jobbig..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då får vi väl prata om varför Bagnia försöker få AMar att crasha! ??
Nåja, men lite klantigt av en som förare var det.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top