MotoGP 2023 Test #2: Portimao 11/3 - 12/3

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
11 Mars, bland de 6 snabbaste 3 Ducati och 3 Aprilia. Aprilias "nya" förare i RNF MotoGP Team trivs.
1678612260351.png
Hoppas jag fått MC rätt, annars rätta mig !

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Aleix klagade på armpump och skadade sig lätt i foten vid sin vurpa igår, så han avslutade tidigt och körde inga mjuka däck. Annars hade vi nog sett även honom högre upp.
Fattade jag rätt att Aprilia fortfarande inte fått den nya motorn?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
12 Mars. Tio i topp, 7 Ducati, 1 Yamaha Qvarten, 1 KTM Brad B., 1 Aprilia Aleix
1678645475771.png

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hoppas Qvarten kan ge duccarna en riktig omgång denna säsong också. Känns som yamma rebell bland alla starship ducce troopers! :)

Just nu ser Bagnaia ut att gestalta Lord Vader. Kraftfull, oslagbar men ändå hårt arbetande för sin sak!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
11 Mars, bland de 6 snabbaste 3 Ducati och 3 Aprilia. Aprilias "nya" förare i RNF MotoGP Team trivs.
View attachment 481798
Hoppas jag fått MC rätt, annars rätta mig !
Intressant att Marc inte är snabbaste Honda. Förvisso inte så stora skillnader mellan honom, Joan och Rins, men brukar ju vara ett eller par snäpp snabbare än sina märkeskollegor.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En osthyvel.

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Nu kan vi konstatera att hojarna i GP absolut har gått ifrån att vara plattformarna som nästa generation gathojar baseras på.
Ingen vill köpa ett piggsin med pergolatak på kutsen

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Nu kan vi konstatera att hojarna i GP absolut har gått ifrån att vara plattformarna som nästa generation gathojar baseras på.
Ingen vill köpa ett piggsin med pergolatak på kutsen
Säg inte det. Det var ingen som ville ha framvingar heller. Nu sitter dom på alla produktionshojar. ?

Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
När vi nu läser listan. Mycket Ducce. Knappt en japan. Är Ducces övertag motorrelaterat?
Här kommer funderingen. Har japanerna mer framtidsspan. Det här med förbränningsmotor är ju lite på utdöende. Ser man ingen framtid i det och man lägger mindre på utveckling av just dessa. Ni får hålla till godo med vad ni har säger cheferna. De ser inte att de får tillbaka investeringen. Men Ducce kör hårt på att utveckla förbränningsmotorer fortsatt?
Visst Ducce har väl varit rätt mycket i framkant med påklistarde osthyvlar med. Så det spelar väl också in?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Intressant att Marc inte är snabbaste Honda. Förvisso inte så stora skillnader mellan honom, Joan och Rins, men brukar ju vara ett eller par snäpp snabbare än sina märkeskollegor.
Tänkte samma.
Svider nog lite...

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
När vi nu läser listan. Mycket Ducce. Knappt en japan. Är Ducces övertag motorrelaterat?
Här kommer funderingen. Har japanerna mer framtidsspan. Det här med förbränningsmotor är ju lite på utdöende. Ser man ingen framtid i det och man lägger mindre på utveckling av just dessa. Ni får hålla till godo med vad ni har säger cheferna. De ser inte att de får tillbaka investeringen. Men Ducce kör hårt på att utveckla förbränningsmotorer fortsatt?
Visst Ducce har väl varit rätt mycket i framkant med påklistarde osthyvlar med. Så det spelar väl också in?
Gissar på en kombinarion av motoreffekt och aero. Med en kralligare motor har man ju råd att köra mer downforce utan att tappa toppfart på rakorna.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Inte skrivit här på ett bra tag....

Försökt hängt med lite i media osv.
Intrycket just nu av det jag läst är:
Effekt är inget problem förutom för yamaha. KTM har problem att få ner effekten till bakhjulet och Honda att motorn är lika aggressiv som en 20-åring på steroider. Ducati har antagligen mest hk MEN har tillslut fattat att dom måste komma med ett lämpligt paket.
Aprilian är smooth för att vara V4 och kommer bli farlig.
Yamahas bakvinge gjorde som tur var ingen skillnad då varken fans eller dom egna mekanikerna ville se den på hojen...Motorn verkar dock funka men årets aero skrotades(kanske pga det bröt mot reglerna) till förmån för det från 2022 dock verkar inget av detta hjälpa Morbidelli...
MM har fått öva på ödmjukheten länge nu och frågan är väl hur länge han känner för att göra det. Av Rins och Mir var det många som trodde att den senare skulle ha lättare för Hondan då han är mer aggressiv i sin körstil (broms, gas mm INTE beteende på banan där Rins vinner...) men just nu är Rins den som verkar hittat mer rätt(eller i Honda termer minst fel...)
Dom vanliga Ducati raketerna visar att dom fortfarande kan även om Zarcos datum för att vara lovande gick ut för länge sen. Alex M kommer säkert göra bättre ifrån sig på gridens bästa hoj istället för sämsta men han är inte sin bror och jag kommer fortfarande ihåg att det tog flera år för honom på fältets bästa hoj och rikaste team att knappt bärga en vm-titel i moto2.
Min favorit Miller på KTM kommer antagligen tävla om placering 6-12 om de inte får till greppet bak och om det inte regnar...

Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Inte skrivit här på ett bra tag....

Försökt hängt med lite i media osv.
Intrycket just nu av det jag läst är:
Effekt är inget problem förutom för yamaha. KTM har problem att få ner effekten till bakhjulet och Honda att motorn är lika aggressiv som en 20-åring på steroider. Ducati har antagligen mest hk MEN har tillslut fattat att dom måste komma med ett lämpligt paket.
Aprilian är smooth för att vara V4 och kommer bli farlig.
Yamahas bakvinge gjorde som tur var ingen skillnad då varken fans eller dom egna mekanikerna ville se den på hojen...Motorn verkar dock funka men årets aero skrotades(kanske pga det bröt mot reglerna) till förmån för det från 2022 dock verkar inget av detta hjälpa Morbidelli...
MM har fått öva på ödmjukheten länge nu och från är väl hur länge han känner för att göra det. Av Rins och Mir var det många som trodde att den senare skulle ha lättare för Hondan då han är mer aggressiv i sin körstil (broms, gas mm INTE beteende på banan där Rins vinner...) men just nu är Rins den som verkar hittat mer rätt(eller i Honda termer minst fel...)
Dom vanliga Ducati raketerna visar att dom fortfarande kan även om Zarcos datum för att vara lovande gick ut för länge sen. Alex M kommer säkert göra bättre ifrån sig på gridens bästa hoj istället för sämsta men han är inte sin bror och jag kommer fortfarande ihåg att det tog flera år för honom på fältets bästa hoj och rikaste team att knappt bärga en vm-titel i moto2.
Min favorit Miller på KTM kommer antagligen tävla om placering 6-12 om de inte får till greppet bak och om det inte regnar...
Kan bara hålla med i det du skriver.
Banjo hade inte senaste motorkonfigurationen när han vann i fjol, inte Miller heller. Pecco tyckte den var för brutal efter vad jag läst.
Det är hela paket som måste funka, det är det svåra. Effekt är bara en parameter.

Varför KTM envisas med egna fjädringskomponenter när alla andra har det bästa begriper jag inte…

Tala om att gå över ån efter vatten eller nått.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan bara hålla med i det du skriver.
Banjo hade inte senaste motorkonfigurationen när han vann i fjol, inte Miller heller. Pecco tyckte den var för brutal efter vad jag läst.
Det är hela paket som måste funka, det är det svåra. Effekt är bara en parameter.

Varför KTM envisas med egna fjädringskomponenter när alla andra har det bästa begriper jag inte…

Tala om att gå över ån efter vatten eller nått.
KTM har ju typ sagt tvärtom gällande att inte använda den egna fjädringstillverkaren men om jag kommer ihåg rätt så vek ju tom honda ner sig till slut och gick över till öhlins/brembo istället för showa/nissin då dom inte var konkurrenskraftiga längre.
Att tro att man kan göra dessa saker bättre när hrc gett upp idén är snudd på naivt...

När du samtidigt inte gör supersporthojar(nej, SD gills inte....) som kan ärva tekniken blir det ännu löjligare...

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
KTM har ju typ sagt tvärtom gällande att inte använda den egna fjädringstillverkaren men om jag kommer ihåg rätt så vek ju tom honda ner sig till slut och gick över till öhlins/brembo istället för showa/nissin då dom inte var konkurrenskraftiga längre.
Att tro att man kan göra dessa saker bättre när hrc gett upp idén är snudd på naivt...

När du samtidigt inte gör supersporthojar(nej, SD gills inte....) som kan ärva tekniken blir det ännu löjligare...
WP ägs av KTM.
Det är klart att utvecklingen av fjädringskomponenterna på något vis kommer WP:s produkter tillgodo men när det är så uppenbart att KTM:s största bekymmer är att få ner kraften i asfalten borde de tänka om.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Mycket fulare blir det i alla fall inte.View attachment 481816

Portimao MotoGP Test: Yamaha’s rear wing: ‘My mechanics said, ‘sorry, but I hope it's not working!’’​

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Mir och Rins tror fortfarande att Honda MotoGP är en snäll hoj som aldrig skulle skada dig.
MM vet att så inte är fallet, försiktig.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rins verkar ha närmat sig Hondan bra.

Matchen-i-matchen mellan Marc, Rins och Mir blir spännande att följa. :)
Jag tror Rins kan vara snabbast enstaka race men jag tror faktiskt Mir slutar som topp-Honda när alla race är körda.
Marc kommer förgäves söka den där "fixen" som tyvärr inte finns på Hondan.
(Sorry Marc.)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...