Ducatin är byggd för att köras på ett specifikt sätt. Pecco är som klippt och skuren för det.
Ja och nej.
6 av 8 Ducatiförare vann ett race (räknar ej sprint här) under förra säsongen. Så den borde ändå va ganska ”allround” och generellt tror jag den är lite för överlägsen tyvärr.
Miller är skön men har inte vad som krävs för att vinna mästerskapet (-22). Och förra året blev Bastianini skadad direkt så det var ju enkelt vem man skulle lägga slantarna på... Ducati har helt klart lyssnat/satsat väldigt mycket på Pecco så givetvis har han en fördel av att utvecklingen går dit han vill. Det handlar ju jättemycket om vilken feedback föraren behöver från hojen för att kunna köra fortare. Och sen inte minst all data som Ducati sammanställer för att hitta rätt inställningar varje söndag.
Kolla Aleix som enligt mig inte alls är en så duktig pilot sett till rå talang som resultaten visar, men han har ju också ”lett” utvecklingen av Aprilia i ganska många år nu och trivs otroligt bra på vad de har.
Jag gillar Pecco för jag tycker han kör väldigt rent och höll ihop det som en sann mästare förra året trots att han var jagad och under press länge. Men i mina ögon är han ingen Rossi/Lorenzo/Stoner/Pedrosa sett till ren förartalang.
Tolkar jag dig rätt att du menar att hans framgång är ett resultat av att han lyckas köra hojen så som ingenjörerna önskar? I så fall är vi på sätt och vis eniga.
Sen tycker jag det nämns ibland att nivån är så himla hög i MotoGP idag men jag vet inte… Rins lyckades förvisso vinna på en Honda i Austin när Pecco la sig. Och Aleix vann väl i blötan på Silverstone om jag minns rätt samt Catalunya som har erkänt jättejättedåligt grepp. Annars vann en Ducati alla söndagar.
Tidigare världsmästare som Marquez, Quartararo och Mir satt på skit ifjol kan man lite elakt säga.
Nä, helt rätt med Luca Marini och Zarco i Honda, de har rätt personlighetstyp för att driva utveckling. Speciellt Marini tror jag, inte så mycket talang men framstår som väldigt intelligent.
Yamaha norpade ju Rins samt har snott lite högvilt från Ducati så det lovar gott!
Talanger som Acosta och Raul Fernandez på hyfsat material i år också ser det ut som.
Hoppas på en väldigt spännande säsong. Gäller som vanligt att hålla sig hel och frisk.
Fuel to the fire.