MotoGP 2024: Silly Season

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enligt någon pod så är det tydligen en öppen hemlighet i depån att Yamaha är riktigt sugna på att köpa Gresini-teamet. Yamaha har oavsett gått ut officiellt med att de har löst ett satellit-team till 2025, återstår att se i vilken form det blir.
Skulle kunna betyda att Yamaha dragit slutsatsen att med 2 hojar kan man inte prova tillräckligt många inställningar/Varianter för hänga med i MotoGP.
Att Ducatis dominans beror på den fördel Ducati får genom att ha många hojar att testa på.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Undrar vad oddsen för att detta racet blir helt inställt är?
70d47f98a9fbf396385328c89ebef487.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Undrar vad oddsen för att detta racet blir helt inställt är?
70d47f98a9fbf396385328c89ebef487.jpg
Jäkligt låga odds på det tror jag. Det är ju inte banan som blivit översvämmad utan på andra håll i landet och även om det såklart är olyckligt så är det också en passade ursäkt för en bana som inte är klar.

Känns som att världen är bättre utan detta gp:t, vi har tillräckligt med Herman Tilke-designade banor i bananrepubliker/semidiktaturer. Paddocken är nog rätt nöjda med att slippa åka dit också, man blir ju deprimerad bara av att titta på bilderna.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Två lite mindre bränsle och 100% "förnybart" bränsle. Lycka till med att få ihop den ekvationen om det är etanol som ska användas.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Två lite mindre bränsle och 100% "förnybart" bränsle. Lycka till med att få ihop den ekvationen om det är etanol som ska användas.
Så du tror att alla hojar i världens främsta racing serie (på 2 hjul) kommer dö av soppatorsk innan man passerat mållinjen på sista varvet?
Lycka till med att få ihop den ekvationen.

Man kommer anpassa sig efter vad man har att jobba med.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Så du tror att alla hojar i världens främsta racing serie (på 2 hjul) kommer dö av soppatorsk innan man passerat mållinjen på sista varvet?
Lycka till med att få ihop den ekvationen.

Man kommer anpassa sig efter vad man har att jobba med.
Sa jag det? Det jag menar (förutsatt att det är etanol) är att dom får skruva ner effekten ordentligt såvida dom inte ska köra mindre antal varv också.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Blir nog bra detta, fast jag tycker det hade vart bättre att begränsa downforce vid en viss hastighet istället för maxmått på vingarnas bredd. Nu kommer Dall'Igna säkert komma på nån design som ger samma downforce som dagens vingar. :D
Men det hade kanske blivit för dyrt och komplicerat att mäta (vindtunnel).
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Sa jag det? Det jag menar (förutsatt att det är etanol) är att dom får skruva ner effekten ordentligt såvida dom inte ska köra mindre antal varv också.
Det är väl lite det som är hela poängen med den här förändringen, att få ner farten lite.
Om det blir bra eller dåligt återstår att se!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det är väl lite det som är hela poängen med den här förändringen, att få ner farten lite.
Om det blir bra eller dåligt återstår att se!
Nog så men frågan är hur mycket och spontant låter det som en rejäl effektminskning om inte annat
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De syntetiska bränslen jag sett användas i bilar motsvarar bensin i energiinnehåll. Det är ju gjort för att kunna användas i motorer som inte går att köra på alkohol.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sa jag det? Det jag menar (förutsatt att det är etanol) är att dom får skruva ner effekten ordentligt såvida dom inte ska köra mindre antal varv också.

De kör redan innevarande säsong på fyrtio procent syntetiserat bränsle (inte etanol) och det verkar ju gå bra?

Förstår för övrigt inte varför alla är så snabba med att tro att syntetiska bränslen skulle vara detsamma som lägre effekt. Vad gäller smörjmedel så är det ju ingen som idag skulle drömma om att köra mineralolja i racingsammanhang utan man kör uteslutande syntetiserade oljor för att man får bättre hållbarhet och prestanda då man styra de ingående polyemerernas sammansättning. Samma sak med syntetiserat bränsle, då kan man i teorin välja exakt den sammansättning på kolväteföreningar som man vill för att få lika eller till med bättre egenskaper än på fossilbaserade bränslen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tycker det intressant det där med att de ska dela GPS-data. Vad är det man vinner på att få veta att exakt hur fort en konkurrents hoj körde vid en viss punkt på banan? Tolkar det som att övrig telemetri inte ska delas utan endast position/hastighet, eller?

Bra också att ride height-prylar försvinner helt. Hade gärna sett att även aerodynamiken begränsats ytterligare men det är väl försent nu. Sägs ingenting om massdämpare som Ducati sägs ha, i nya reglementet?

-edit- minskad minstavikt från 157 till 153 kg, bra! Även om det är en bit kvar till de ultralätta 500cc tvåtaktshojarna…
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är inte helt såld på att det blir bra att införa mer likriktning i prototypracing.

Men om det är pga förarnas säkerhet och blir bättre, eller iaf lika bra, racing så är jag för.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top