MotoGP Assen

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har det kommit fram något om vad som hände med Haydens hoj på slutet?

Hade gärna sett honom på pallen, så det var synd att han halkade ner till 4:e plats pga. en skitsak :gnissla
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Har det kommit fram något om vad som hände med Haydens hoj på slutet?

Hade gärna sett honom på pallen, så det var synd att han halkade ner till 4:e plats pga. en skitsak :gnissla
Tydligen var det soppatorsk iallafall, även om Hayden själv sa att motorn gick dåligt på lågvarv (på ettan) på alla torra pass. På startgridden tändes tydligen någon lampa också (men varningslampor kan man ignorera, eller hur Jorpes?).

Hursomhelst ska detta inte kunna hända, så någonting i motorstyrningen måste ha fallerat.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Tydligen var det soppatorsk iallafall, även om Hayden själv sa att motorn gick dåligt på lågvarv (på ettan) på alla torra pass. På startgridden tändes tydligen någon lampa också (men varningslampor kan man ignorera, eller hur Jorpes?).

Hursomhelst ska detta inte kunna hända, så någonting i motorstyrningen måste ha fallerat.
Konspiratorisk: Den gamla vanliga ursäkten "electrical failure" är inte längre politisk korrekt nu när huvudelen av team:et är elektroingenjörer. Istället måste alla fel tillskrivas något annat mera passande. Att bensin är en ändlig resurs som tar slut ligger i tiden.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
De engelska kommentatorerna hävdar att hojarna har motorstyrning som stryper bränsle/sänker effekten om den tycker att hojen inte når i mål. I detta fall hade de nog programmerat lite väl tajt.
Andra ingenjörer i depån sägs bli rasande om det är mer än en halvliter kvar i tanken efter målgång.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De engelska kommentatorerna hävdar att hojarna har motorstyrning som stryper bränsle/sänker effekten om den tycker att hojen inte når i mål. I detta fall hade de nog programmerat lite väl tajt.
Andra ingenjörer i depån sägs bli rasande om det är mer än en halvliter kvar i tanken efter målgång.
Visst har de det inprogrammerat i mjukavaran och sensorer som känner av och styr bränsletillförseln, i Qatar förra året var ju en del team väldigt oroliga för att de skulle få slut på soppa och var väl fega vilket innebar att vissa hojar hade flera liter kvar vid målgång.
Ducati har ju även testat en mer avancerat variant av ett klassiskt frihjul så motorn helt sonika stängdes av i inbromsningarna men förarna gillade inte det så mycket så det har inte kommit tillbaka.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag tvivlar starkt på att Repsol Honda Team kontrakterar något annat förarpar än Hayden / Pedrosa för 2009.

Tvivlar du så pass att du vågar offra en hundring på ett vad? Jag säger att Hayden inte kör Repsol, och du säger att han gör det. :)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top