MotoGP - CardionAB GP Tjeckien

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
besviken... allt jag har att säga... vilket tråkigt race... spänningen försvann efter 3:e kurvan...
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Håller med...MotoGP loppen just nu är tråkigare an någonsin...tom Lorenzo måste ju tycka det är tråkigt.
Dorna måste nog göra något ordentligt för att få till mera spännande lopp. Moto2 har de ju lyckats med.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Race

1. Jorge Lorenzo ESP Fiat Yamaha Team 43m 22.638s
2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team 43m 28.132s
3. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team 43m 34.064s
4. Ben Spies USA Monster Yamaha Tech 3 43m 36.361s
5. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team 43m 40.568s
6. Nicky Hayden USA Ducati Marlboro Team 43m 49.453s
7. Colin Edwards USA Monster Yamaha Tech 3 43m 56.034s
8. Marco Melandri ITA San Carlo Honda Gresini 44m 2.044s
9. Hector Barbera ESP Paginas Amarillas Aspar 44m 2.277s
10. Randy de Puniet FRA LCR Honda MotoGP 44m 3.531s
11. Marco Simoncelli ITA San Carlo Honda Gresini 44m 4.670s
12. Aleix Espargaro ESP Pramac Racing 44m 9.729s
13. Alex de Angelis RSM Interwetten Honda MotoGP 44m 14.006s

DNF:
Alvaro Bautista ESP Rizla Suzuki MotoGP
Mika Kallio FIN Pramac Racing
Andrea Dovizioso ITA Repsol Honda Team
Loris Capirossi ITA Rizla Suzuki MotoGP

MotoGP är sjukt tråkigt. Som att se färg torka.

Kan väl inte sägas nog många gånger eller..
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Håller med...MotoGP loppen just nu är tråkigare an någonsin...tom Lorenzo måste ju tycka det är tråkigt.
Dorna måste nog göra något ordentligt för att få till mera spännande lopp. Moto2 har de ju lyckats med.
Dorna bestämmer ingenting som har med reglementet att göra. De sköter marknadsföringen. MSMA (tillverkarna) däremot kan bestämma det mesta om vilka hojar de ska köra med i de olika klasserna.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om rossi skulle få ordning på bitarna så känns det ju som det är han om nån som skulle kunna utmana lorenzo i nuläget. Men det känns ju som mästerskapet är klart...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Testerna har startat för dagen och Jorge var snabbast fram till lunch, före Stoner, Pedrosa och Rossi.

De verkar testa lite olika grejor och tex är Lorenzo ute på det som ska bli nästa års M1:a. Spies verkar ha fått "låna" ett exemplar också så hans plats bredvid Lorenzo nästa år borde vara klar:

The test gave us a number of clues as to the work going on for 2011. Jorge Lorenzo is riding a 2011 prototype Yamaha M1, while Valentino Rossi - now officially confirmed as riding with Ducati next season - is testing 2010 suspension upgrades and trying to solve the grip problems he suffered yesterday. He is already over a second faster than on Sunday, so presumably they've found the problem.

If Valentino Rossi is not riding the 2011 Yamaha, Ben Spies is. Spies had two bikes in his garage - one Tech 3 machine, and one kept permanently under a cover, which when removed revealed an all-black carbon-fiber fairing, hinting at confirmation of his future in Yamaha. Yamaha Racing MD Lin Jarvis said that the team is very close to announcing their rider lineup for 2011, but that they still had a few details to work out.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det räcker nog med att ta bort TC'n för att racen ska bli mer spännande.
Kan det inte vara så att racen blir mindre spännande utan TC?
Generellt så borde ju mer övermotoriserade och svårkörda hojarna är desto mer utslagsgivande racing, dvs. mindre jämna lopp. Om nu inte med ökad spänning avser att se vilka som kraschar ut sig. Det har vi haft tillräckligt innevarande säsong ändå.

Detta sagt enbart för spekulationen kring underhållande racing, inte för att önska TC eller GSXR-Cup racing i toppklassen.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Valentino Rossi - now officially confirmed as riding with Ducati next season - is testing 2010 suspension upgrades and trying to solve the grip problems he suffered yesterday.

Vore såklart oklokt & nästan straffbart av yamaha att dagen efter dupparedagen placera 2011:s M1:a bitar i händerna på Valentino & Burgless :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Kan det inte vara så att racen blir mindre spännande utan TC?
Generellt så borde ju mer övermotoriserade och svårkörda hojarna är desto mer utslagsgivande racing, dvs. mindre jämna lopp. Om nu inte med ökad spänning avser att se vilka som kraschar ut sig. Det har vi haft tillräckligt innevarande säsong ändå.

Detta sagt enbart för spekulationen kring underhållande racing, inte för att önska TC eller GSXR-Cup racing i toppklassen.
TC bort skulle skilja agnarna från vetet, pojkarna från männen, fåren från vargarna etc. etc. Tror det skulle vara mycket underhållande.

"övermotoriserade och svårkörda hojarna" No comment här på SH... :tummenner
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kan det inte vara så att racen blir mindre spännande utan TC?
Generellt så borde ju mer övermotoriserade och svårkörda hojarna är desto mer utslagsgivande racing, dvs. mindre jämna lopp. Om nu inte med ökad spänning avser att se vilka som kraschar ut sig. Det har vi haft tillräckligt innevarande säsong ändå.

Detta sagt enbart för spekulationen kring underhållande racing, inte för att önska TC eller GSXR-Cup racing i toppklassen.

Det som skulle vara intressant att se är volatiliteten i en förares varvtider med och utan traction control.

Personligen tror jag att TC's bidrag inte är lägre snabbaste varv utan snabbare sämsta varv. Får en förare till en bra utgång ur kurvan behöver han han inte TC, det behöver han när han gör en dålig utgång. Så min gissning är att TC's bidrag till sporten är minskad skillnad i en förares varvtid sett över flera varv eftersom den gör de sämre varven bättre men inte kan hjälpa de snabba varven.

Över ett race spelar det ju storleken på skillnaden mellan två förares varvtid så stor roll för spänningen så länge den är konstant. Om en förare är en tiondel snabbare varje varv så blir det ju aldrig spännande. Det som är spännande är ju när förare ett är snabbare varv ett, förare två är snabbare varv två osv.

Finns det något som helst belägg för det jag säger eller är jag ute och cyklar som vanligt?
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
:tummenupp Exakt, som det är nu går det ju knappt inte att göra några misstag, kan lika väl göra ett spår i banan och vem saknar inte det vilda sladdandet?
F1 blev väl bättre att titta på har jag hört av intresserade!

TC bort skulle skilja agnarna från vetet, pojkarna från männen, fåren från vargarna etc. etc. Tror det skulle vara mycket underhållande.

"övermotoriserade och svårkörda hojarna" No comment här på SH... :tummenner
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
TC bort skulle skilja agnarna från vetet, pojkarna från männen, fåren från vargarna etc. etc. Tror det skulle vara mycket underhållande.

"övermotoriserade och svårkörda hojarna" No comment här på SH... :tummenner
Håller med helt, men redan idag så är vetet långt ifrån agnarna och det är väldigt glest som det är där ute på åkern med bara 16 st strån... MotoGP har idag inte behovet av att skilja ut de verkligen verkligen skickliga ifrån de verkligen skickliga.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fick äntligen se hela racen på viasats eftersändning och moto 2 kunde jag knappt slita mig från för att pissa! Men vid MGP svor jag tyst för mig själv då klubban gick upp i topp och funderade på att byta kanal...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Från dagens presskonferens efter testerna tycker jag att Rossi tog upp en intressant sak.

Q: You also tried the new Ohlins forks?

VR: No, I didn't try the fork, because Yamaha don't give them to me to try. So, yeah, yesterday was very upset for this, because we have 8 races to go, not 2 or 3, and I want to make like always 110% of my effort for the second part of the season with Yamaha, for the last races for me with the M1. And I expect also the same effort from Yamaha. They say to me that they don't use this fork in the next races, so is a fork for 2011. Is easy to understand, because the fork from the outside is different, so we will understand if this is the truth or is a lie.


Om jag förstår det hela rätt så fick Lorenzo testa en ny gaffel från Öhlins men inte Rossi. Yamaha säger att det inte spelar någon roll för de kommer inte att använda den förrän efter sista racet i år. Att Rossi sen antyder att det kanske är skitsnack tycker iaf jag säger en del om hur nöjd Rossi är med Yamaha för tillfället.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top