MotoGP Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Marquez och Luthi har blivit varnade för händelserna under racet:

"Marc Marquez and Thomas Luthi have both been issued a formal warning by Race Direction after the Moto2 race at Qatar. Marquez was warned over his pass on Luthi at the start of the last lap, while Luthi received the warning for the hard slap he gave on Marquez' throttle arm on the cooldown lap, when the Swiss rider went to remonstrate with the Spaniard over the pass."

http://www.motomatters.com/news/2012/04/10/marquez_and_luthi_issued_formal_warning_.html
Då kan vi sluta tjata om detta nu då? :rolleyes:
Race Direction bör veta bra mycket mer om reglementet och hur man skall och bör bete sig på banan än någon självutnämnd expert här på SH. De har rätt nu, precis som de hade rätt gällande Sic / Pedrosa incidenten.

Personligen kan jag inte förstå hur nån kan tycka det är okej att man trycker en motståndare ur spår, någonsin. Man leker med den andre personens liv och det kan fan inte vara okej. Det är inte gladiatorspel de håller på med.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Grymt Moto3-race!!! Grymt Moto2-race tills Marquez tvunget måste trycka ut Luthi och sen vinna alltihop som belöning för svinigt beteende!!! Grymt MotoGP-race!!! Lorre är stadig, men Stoner kommer komma tillbaka ;) Rossi totaldöd, inget att komma med, och sepådenröde, han gnäller på att Barbera körde om honom!


Mycket bra helg, och hela säsongen kommer handla om Rossi och Stoners gnäll, Stoners prestationer och tillkortakommanden trots att han vann förra året och Rossi är sopslut, och Lorenzo vinner i tystnad.
 

MC Doktorn

Guest
Jag skulle tex kunna tolka intervjun med Stoner ovan som ett överdrivet gnäll. Att han försöker bortförklara sin mediokra prestation (med hans mot mätt) genom att skylla på ont i armen, att han knappt kunde hålla sig kvar på hojen osv. Om jag ville alltså.

Precis på samma sätt som jag inte tar dina sågningar av Rossi på riktigt allvar. Du jobbar ju hårt på att få in lite Rossi-gnäll på varje sida ;)

Så att konstatera faktumet att det går uruselt för Rossi är enligt din tolkning "Rossignäll".

Han är nog bitter och besviken, men till hans försvar erkänner han ju att han inte kan köra hojen. Den byggdes om, men enligt vad han själv säger så har de inte lyssnat på hans önskemål och inte gjort som han bad om.
Givetvis skyller han på hojen, men jag tror också att han inte är sämre än att han kan erkänna att han inte kan köra snabbt på den, och att andra e snabbare..
Min personliga "tro" är att Rossi letar efter den optimala setupen så hårt att de skruvar bort sig och han fokuserar så hårt på detta, att han koncentrerar sig mindre på att köra så snabbt som möjligt med de skräp han har. Detta gör att de andra på samma skräp kör snabbare än han, då de fokuserar mer på att köra snabbt än att göra om hela hojjen.

Jag ÖNSKAR att man får se han på en honda eller yamma 1 år innan han lägger av för att se på riktigt om han e slut, eller om de finns ngt kvar. Jag tror inte han skulle ta en titel till, men ja tror han orkat ge lorre,peddo och stoner stundvisa fighter i toppen.

Detta kan man bara spekulera i och visst vore det intressant att se honom på en M1 eller RCV213.
Men jag kan inte bortse från att han borde vara 1 sekund snabbare än Hayden, precis som Stoner var under sin Ducati era.

Syndromet känns igen The Older I get the faster I was

Men allt har ett slut, inte sant?


Nej, han är inte förbi. Han är bredvid Luthi. Och då rör man sig förstås inte mot den man har bredvid sig. I synnerhet inte på banans snabbaste parti.

Att göra en snabb manöver i sidled i slutet på rakan är ingen bra idé. Men den som är benägen att skita i andras säkerhet bryr sig förstås inte om sånt.

Helt rimlig bedömning men frågan är om rörelsen var medveten för att få ett bättre spår eller att knuffa ut Luthi?

Oavsett var det en kamp om tätpositionerna, att då tro att man kan köra om Marques på yttern i den kurvan var inte ett smart drag.

Känns som toppförarna i dessa serier inte finns där för att dom visar hänsyn till sina konkurrenter.
I annat fall hade dom inte funnits i dom positionerna de befinner sig idag.

Tror nivån för tolerans ligger ett par steg över det man kan se inom ett Svenskt amatörmästerskap
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
MC Doktorn skriver
Tror nivån för tolerans ligger ett par steg över det man kan se inom ett Svenskt amatörmästerskap.

men sånt här är inte ovanligt i lugna gruppen i på bandagar.
Vad arrangören sagt på förmiddagen om att inte byta spår strax före kurva är ibland helt försvunnit på eftermiddagen i glädjen över ha lyckats passera nån på långa rakan när det bara är lite kvar till nästa böj.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Helt rimlig bedömning men frågan är om rörelsen var medveten för att få ett bättre spår eller att knuffa ut Luthi?

Oavsett var det en kamp om tätpositionerna, att då tro att man kan köra om Marques på yttern i den kurvan var inte ett smart drag.

Känns som toppförarna i dessa serier inte finns där för att dom visar hänsyn till sina konkurrenter.
I annat fall hade dom inte funnits i dom positionerna de befinner sig idag.

Tror nivån för tolerans ligger ett par steg över det man kan se inom ett Svenskt amatörmästerskap
Race direction har ingen lätt uppgift just då det gäller Moto 2 och jag tror de gör sitt allra bästa med två sidor av myntet att ta hänsyn till.

But the fact that a warning was issued was a clear message to all of the Moto2 riders that their actions would be subject to close scrutiny. Though no formal punishment was handed out, Race Direction were far from happy with the pass. "In this case, it was judged to be close to the limit, but not obviously malicious," Webb told MotoMatters.com.

The Marquez incident exemplifies the problems Race Direction faces in dealing with Moto2. The racing is so close in the class that riders have to push to the limit of what is acceptable to get past each other. Marquez' pass on Luthi was just one of a series of very close and hard passes throughout the race involving several different riders throughout the field. With spec engines, riders have to make the difference by taking risks when passing, instead of using the strengths of a different engine and bike to work in their favor. Added to that is the fact that the field consists of young riders trying to get the results needed to obtain a ride in the MotoGP class, making them err on the side of aggressiveness. That is part of the attraction of the class, and why it has become so popular with the fans, but it also demonstrates the risks involved in the class.

The dilemma facing Race Direction is how to rein in the riders and make the racing safer without ruining the excitement of the races. Their remit is to ensure that the racing is safe, but that involves finding the boundary between close, hard racing and a dangerous move, and the line between the two is not a hard and fast boundary. By issuing a warning to Marquez - Moto2's highest profile rider, with a reputation for hard and sometimes dangerous riding - Race Direction presumably wanted to send a message to all of the Moto2 field about what is and what is not acceptable. How Marquez responds to such a warning will be interesting to see; the fact is that should he pull a similar move again, then there is a very good chance that Race Direction will issue more than just a warning
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
MC Doktorn skriver


men sånt här är inte ovanligt i lugna gruppen i på bandagar.
Vad arrangören sagt på förmiddagen om att inte byta spår strax före kurva är ibland helt försvunnit på eftermiddagen i glädjen över ha lyckats passera nån på långa rakan när det bara är lite kvar till nästa böj.

MMm Det är precis den nivån som Marc och Tom befinner sig i...:crash
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Race direction har ingen lätt uppgift just då det gäller Moto 2 och jag tror de gör sitt allra bästa med två sidor av myntet att ta hänsyn till.

But the fact that a warning was issued was a clear message to all of the Moto2 riders that their actions would be subject to close scrutiny. Though no formal punishment was handed out, Race Direction were far from happy with the pass. "In this case, it was judged to be close to the limit, but not obviously malicious," Webb told MotoMatters.com.

The Marquez incident exemplifies the problems Race Direction faces in dealing with Moto2. The racing is so close in the class that riders have to push to the limit of what is acceptable to get past each other. Marquez' pass on Luthi was just one of a series of very close and hard passes throughout the race involving several different riders throughout the field. With spec engines, riders have to make the difference by taking risks when passing, instead of using the strengths of a different engine and bike to work in their favor. Added to that is the fact that the field consists of young riders trying to get the results needed to obtain a ride in the MotoGP class, making them err on the side of aggressiveness. That is part of the attraction of the class, and why it has become so popular with the fans, but it also demonstrates the risks involved in the class.

The dilemma facing Race Direction is how to rein in the riders and make the racing safer without ruining the excitement of the races. Their remit is to ensure that the racing is safe, but that involves finding the boundary between close, hard racing and a dangerous move, and the line between the two is not a hard and fast boundary. By issuing a warning to Marquez - Moto2's highest profile rider, with a reputation for hard and sometimes dangerous riding - Race Direction presumably wanted to send a message to all of the Moto2 field about what is and what is not acceptable. How Marquez responds to such a warning will be interesting to see; the fact is that should he pull a similar move again, then there is a very good chance that Race Direction will issue more than just a warning

Det är precis så som dom skriver att det är många saker som spelar in.
Men även om maskinerna är likvärdiga så behöver man inte vara ful med trängningar på det här viset.
Det är ju så att dessa killar är förebilder för yngre generationen så det finns även en fostrande del för nästa generation att förhålla sig till.
Vi andra som har passerat bäst före datumet får väl nöja sig med att föregå med gott exempel..:tungan:D:krama
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Nej, han är inte förbi. Han är bredvid Luthi. Och då rör man sig förstås inte mot den man har bredvid sig. I synnerhet inte på banans snabbaste parti.

Att göra en snabb manöver i sidled i slutet på rakan är ingen bra idé. Men den som är benägen att skita i andras säkerhet bryr sig förstås inte om sånt.
Som sagt, jag tycker att Marquez är förbi. Hade jag inte tyckt det så hade jag haft samma uppfattning som Mossberg m.fl. Problemet är att vi inte har tillgång till helikopterbilder eller bilder från sidan, så det är i princip omöjligt att veta. MEN, din bild är inzoomad från långt håll. Totalt värdelös när det gäller att avståndsbedömma två objekt i närheten av varandra...

Här har du bild från Marquez hoj riktad bakåt, innan Luthi styr ut på curbsen.
6914107822_2d8c24bdbf_z.jpg


Här ser man var kameran sitter placerad och man ser hur långt bak ljuddämparen sitter.
GEPA_full_9869_GEPA-06041298502.jpg
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det är solklart att Luthi inte kan styra in för att Marquez är ivägen, annars hade han ju gjort det, men ju mer man kollar på det ju mer ser det ut som att Marquez inte ser att han är där, utan tror att han är förbi helt. Mer och mer race incident tycker jag.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...ju mer man kollar på det ju mer ser det ut som att Marquez inte ser att han är där, utan tror att han är förbi helt.
Det är klart att han inte kan se vad som finns snett bakom honom. Däremot vet förstås en Moto2-förare var han har en annan förare som han just har kommit ikapp.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det är klart att han inte kan se vad som finns snett bakom honom. Däremot vet förstås en Moto2-förare var han har en annan förare som han just har kommit ikapp.

Ser, vet, känner, vad du vill. Även den bäste kan göra misstag heter det ju.

Störst går först-regeln funkar ju sålänge den som är först går IN I KURVAN först. Marquez var före, men han bytte spår och gick ut innan han gick in i kurvan, så jag tycker nog inte att den regeln gäller här.
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Kevin Schwantz tankar om den omtalade omkörningen i Moto2

The one thing I will say is that, after the Moto2 race, you saw Thomas Luthi come past Marquez and hit him and point to his head. What happened there, I think, is that Marquez just squeezed him in a pass in the race. He just shoved him off the track and onto the curbing at the end of the front straight. He hadn't cleared him when he did it and he ended up just riding over and banging into him. That's how Luthi lost the front group and finished four seconds off the front.

You've got to respect your competitors in racing. That's a move that, if you put it on him in a bad place, it becomes very scary and hardball, hairball. Because you're on the brakes and get knocked off the track and, suddenly, everything changes in terms of traction and safety. You can find yourself tumbling down the track in those situations, and it's unneeded. Everybody needs to treat one another with respect in Moto2, and we've seen a lot more respect in the past few Moto2 races than before. I hope that trend continues.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Kevin Schwantz tankar om den omtalade omkörningen i Moto2

The one thing I will say is that, after the Moto2 race, you saw Thomas Luthi come past Marquez and hit him and point to his head. What happened there, I think, is that Marquez just squeezed him in a pass in the race. He just shoved him off the track and onto the curbing at the end of the front straight. He hadn't cleared him when he did it and he ended up just riding over and banging into him. That's how Luthi lost the front group and finished four seconds off the front.

You've got to respect your competitors in racing. That's a move that, if you put it on him in a bad place, it becomes very scary and hardball, hairball. Because you're on the brakes and get knocked off the track and, suddenly, everything changes in terms of traction and safety. You can find yourself tumbling down the track in those situations, and it's unneeded. Everybody needs to treat one another with respect in Moto2, and we've seen a lot more respect in the past few Moto2 races than before. I hope that trend continues.

Samma skit hände med Turken i sista racet häromåret då Simon satte av han ännu värre än den här händelsen..
Då blev jag riktigt förbannad..:brynad:gnissla:mad:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kevin Schwantz tankar om den omtalade omkörningen i Moto2

The one thing I will say is that, after the Moto2 race, you saw Thomas Luthi come past Marquez and hit him and point to his head. What happened there, I think, is that Marquez just squeezed him in a pass in the race. He just shoved him off the track and onto the curbing at the end of the front straight. He hadn't cleared him when he did it and he ended up just riding over and banging into him. That's how Luthi lost the front group and finished four seconds off the front.

You've got to respect your competitors in racing. That's a move that, if you put it on him in a bad place, it becomes very scary and hardball, hairball. Because you're on the brakes and get knocked off the track and, suddenly, everything changes in terms of traction and safety. You can find yourself tumbling down the track in those situations, and it's unneeded. Everybody needs to treat one another with respect in Moto2, and we've seen a lot more respect in the past few Moto2 races than before. I hope that trend continues.

Det gläder mig att Schwantz och jag är helt överens!:tummenupp
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Kevin Schwantz tankar om den omtalade omkörningen i Moto2

The one thing I will say is that, after the Moto2 race, you saw Thomas Luthi come past Marquez and hit him and point to his head. What happened there, I think, is that Marquez just squeezed him in a pass in the race. He just shoved him off the track and onto the curbing at the end of the front straight. He hadn't cleared him when he did it and he ended up just riding over and banging into him. That's how Luthi lost the front group and finished four seconds off the front.

You've got to respect your competitors in racing. That's a move that, if you put it on him in a bad place, it becomes very scary and hardball, hairball. Because you're on the brakes and get knocked off the track and, suddenly, everything changes in terms of traction and safety. You can find yourself tumbling down the track in those situations, and it's unneeded. Everybody needs to treat one another with respect in Moto2, and we've seen a lot more respect in the past few Moto2 races than before. I hope that trend continues.

Helt rätt.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Oh herregud. Det är väl fan tur att ni inte är några domare iaf. När marquez och luthi börjar bromsa och förbereda sig för kurvan, så leder marquez. Först går först som sagt. Hade dem legat jämte varandra och han pressat ut honom, som biaggi gjorde mot rossi på suzuka för en massa massa år sedan, då hade jag reagerat som ni siss(is):tuttar. Men så var det inte. Anledningen till att inte en enda vart putt förutom Tobbe, ni och luthi är för att det inte var något fel i den.

Vad var det Tobbe sa under motoGP?? " Så där skulle Luthi ha gjort " När lorenzo korsar hela banan. Hade stoner i det fallet bromsat på sig, ja då hade ju självklart skulden gått till lorenzo. Men auzzie kunde tänka steget längre än att försöka bromsa sig om på yttern.

Nuff said and problem solved.
Du får inte mycket medhåll av MotoGP Race Direction eller Kevin Schwantz. :cpparty

”The decision of Race Direction was that it was a very hard maneuver, on the borderline of acceptable racing. Marquez was warned, the equivalent of a yellow card.”

– Mike Webb, MotoGP Race Director​

”He just shoved him off the track and onto the curbing at the end of the front straight. He hadn't cleared him when he did it and he ended up just riding over and banging into him.”

– Kevin Schwantz​
 
Last edited:

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Trodde inte att stoner skulle "skylla" på armpump som skäl till att han förlorade ledningen, såg ju rätt uppenbart ut att han hade kört slut på däcken när han försökte dra upp en lucka i början och att han inte hade något grepp kvar i slutet när han ofrivilligt sladdade runt på sätt som det inte brukar se ut när han sladdar då lorenzo och pedrosa kom ikapp.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Trodde inte att stoner skulle "skylla" på armpump som skäl till att han förlorade ledningen, såg ju rätt uppenbart ut att han hade kört slut på däcken när han försökte dra upp en lucka i början och att han inte hade något grepp kvar i slutet när han ofrivilligt sladdade runt på sätt som det inte brukar se ut när han sladdar då lorenzo och pedrosa kom ikapp.
Varför skulle han hitta på något om armpump om däcken inte gav tillräckligt med grepp?

:confused:

För att flytta fokus till sina egna tillkortakommanden och cut Bridgestone och Honda lite slack?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Spies ville framhålla det positiva från helgen.

" I tested the airbag twice and it worked twice so that was good" :hihi
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top