Som jag förstått det har depån kontakt med hojen ja, för att managera soppan över loppet.
Nej, den enda tillåtna kontakten mellan depån och hojen är depåtavlan. Det är därför man ibland kan se instruktioner till föraren om att byta mapp. Depån kan inte ändra motorstyrningen på elektronisk väg.
Däremot har alla fabrikers motorstyrsystem ett inbyggt "navigerinssystem" som gör att hojen vet var på banan den befinner sig. Dessa system navigerar grovt med hjälp av transpondern, varvtiden och sektortiderna och lite mer i detalj med trottelposition, bromstryck och fjädringsrörelser (full gas betyder oftast början av en raka, full broms betyder slutet av en raka, fullt bottnad gaffel likaså och kombinationen 85 mm framgaffelposition, 30 mm stötdämparposition, ingen gas och ingen broms betyder att man är precis mitt i en sväng). Dessa "navigeringssystem" används för att göra en motormappning, motorbromskontroll med mera som ändrar sig för varje raka och varje kurva.