MotoGP försäsongstester 2017

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
En del av skillnaden kan tillskrivas däcken. Michelindäcken som MotoGP använder är extremt temperaturkänsliga, och många förare klagade över att det var svårt att få upp dom i rätt remperatur i dom lite kallare förhållanden som var på Jerez. Pirellidäcken verkar ha ett mycket bredare arbetsområde när det gäller temperaturen. Dessuton så satte i princip alla WSBK förare sina snabbaste tider idag på rena kvaldäck, vilket MotoGP inte har tillgång till.

En annan skillnad jag kan tänka mig är att för WSBK så var alla toppteam och toppförare på plats. Medan för MotoGP's räkning saknades dom allra snabbaste. Rossi, Viñales, Lorenzo, Dovi, Crutchlow, Pedrosa, Marquez, mfl. var ju inte med. Vi jämför dom bästa WSBK teamen och förarna i världen, mot medelmåttorna i MotoGP.

WSBK har ju dessutom mer avancerad elektronik, flera motorer, mm....

Många förare och reportrar nämner också att Jerez är en bana som kanske talar lite mera till WSBK hojarnas fördel.

Men ändå... Visst är det ändå anmärkningsvärt att skillnaden mellan MotoGP och WSBK inte är större...
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Är det bara jag som undrar om verkligen Smith är bättre än Kallio?
Hans sätt (enligt hans egen beskrivning om hur "man" kör hoj i kungaklassen) verkar ju inte snabbare än Kallios ännu i alla fall.

"We worked mainly on electronics the first day, because my riding style is quite different to test rider Mika Kallio. We roll through corners more instead of stopping and starting like in Moto2, and Mika doesn’t mind the bike backing in as much and sliding because that’s what he knows."
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nu vet man ju inte vad Smith resp. Kallio testade idag. Men på testet på Valencia så var väl både Pol och Bradley rätt så mycket snabbare på testet än vad Kallio var under racehelgen. Första gången dom satt på KTM'en. Smith är ju dessutom fortfarande lite begränsad av sin skada.

Jag tror nog Smith är snabbare än Kallio, med rätt så bred marginal...
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag känner mig nästan lite lurad. Är dåligt insatt i Superbike men ska inte de ûber mega feta prototypracing hojarna med världens bästa förare köra snabbare än en trimmad gatmoppe? Läste på crash.net att Rea e snabbare än Rossis kvaltid från tidigare i år.

Är Rea helt överjävlig på att köra eller är däcken i SBK extremt bra?
Wsbk har qualifying däck. Finns inte i motogp. Enligt ett gammalt uttalande från rossi skulle detta göra 1-2 sek på en gp maskin. Sen så är gp förarna/hojarna som är med och testar nu på jerez ofta 1-2 sek långsammare än topförarna i klassen.

So there you have it. Race pace tophojarna imellan (skiljer på olika banor såklart) är nog 2-4 sekunders skillnad per varv. (Om inte mer)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det man alltid ska ha i åtanke är att olika team kan ha olika målsättningar under en och samma test. En del skolar in en ny förare. En del gör jämförande tester. En del lägger sig på en stabil varvtid som kan vara någon sekund långsammare än täten, men definitivt repeterbar så att de jämförande testerna ger något. En del har inga nya prylar att testa och kan därför bomba varvtid med mjukaste möjliga gummi.

Förhållandena i Jerez har varit bra (fram tills nu för nu spöregnar det) och SBK har kvaldäck som är runt 1.5 sekunder snabbare runt Jerez jämfört med deras egna racedäck. MotoGP har bara har tillgång till bakdäck som fungerar exakt likadant i drygt fyrtio varv. SBK har dessutom stor motivation till att göra en bättre varvtid än valfritt MotoGP-ekipage (eftersom det onekligen ser bra ut i pressreleasen) och tvekar därför inte att dra på en fyra-fem kvaldäck i rad just då förhållandena är som bäst vid tretiden på eftermiddagen.

De flesta SBK-team jobbar med jämförande tester mellan sina 2016- respektive 2017-motorer. 2017-motorerna kommer tyvärr att ha lite mindre fjutt och de bästa varvtiderna uppges därför vara satta med 2016-motorer.

Bradley Smith jobbar med ett långsiktigt testarbete och har dessutom ett knä som är långt ifrån helt. Han kommer knappt upp på hojen utan hjälp. Därav lite tveksam prestanda jämfört med Kallio.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Men sades inte det att tiden från iaf dag 1 var satt på mjuka däck å inte kvaldäck som pallar max två varv om ens det?
Skulle va ball om tiderna från dag två oxå var satta med vanliga softdäck.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag känner mig nästan lite lurad. Är dåligt insatt i Superbike men ska inte de ûber mega feta prototypracing hojarna med världens bästa förare köra snabbare än en trimmad gatmoppe? Läste på crash.net att Rea e snabbare än Rossis kvaltid från tidigare i år.

Är Rea helt överjävlig på att köra eller är däcken i SBK extremt bra?

WSBK har varit lite småtrist den här säsongen pga att Rea oftast drar iväg i täten (lite som Marquez 2014), men en del race har varit riktigt spännande att se på. Supersport har varit nagelbitarrejs rätt ofta, och det är nästan mer sidledes in i kurvorna än moto2. Så, se några race i WSBK-serien nästa år.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men sades inte det att tiden från iaf dag 1 var satt på mjuka däck å inte kvaldäck som pallar max två varv om ens det?
Skulle va ball om tiderna från dag två oxå var satta med vanliga softdäck.

Nej, den bästa varvtiden för respektive SBK är definitivt satt med kvaldäck. Även Ducati och Yamaha. Ganska lätt att se då de rullar förbi i pitlane. Ganska kul att se, det har varit nästan som ett litet kval för dem runt tretiden både på onsdag och torsdag.

Sam Lowes något märkliga prestanda kan förklaras med att han åker omkring skadad. Han vred till nacken ganska rejält då han åkte baklänges in i däcktraven i Valencia och kan inte vrida på huvudet eller ens få ner huvudet bakom kåpglaset. Hade han inte varit en rookie i desperat behov att bara få ihop varv och känsla för hojen så hade han definitivt inte testat i det tillståndet.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Racingvänner! Glöm inte att man idag kan få ett off-seasonpass för ca 10 kr på motogp.com! Om man nu tycker att det är kul att kunna kolla tester dvs. Man får ju också tillgång till en massa gamla goa race under en begränsad tid.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top