En del av skillnaden kan tillskrivas däcken. Michelindäcken som MotoGP använder är extremt temperaturkänsliga, och många förare klagade över att det var svårt att få upp dom i rätt remperatur i dom lite kallare förhållanden som var på Jerez. Pirellidäcken verkar ha ett mycket bredare arbetsområde när det gäller temperaturen. Dessuton så satte i princip alla WSBK förare sina snabbaste tider idag på rena kvaldäck, vilket MotoGP inte har tillgång till.
En annan skillnad jag kan tänka mig är att för WSBK så var alla toppteam och toppförare på plats. Medan för MotoGP's räkning saknades dom allra snabbaste. Rossi, Viñales, Lorenzo, Dovi, Crutchlow, Pedrosa, Marquez, mfl. var ju inte med. Vi jämför dom bästa WSBK teamen och förarna i världen, mot medelmåttorna i MotoGP.
WSBK har ju dessutom mer avancerad elektronik, flera motorer, mm....
Många förare och reportrar nämner också att Jerez är en bana som kanske talar lite mera till WSBK hojarnas fördel.
Men ändå... Visst är det ändå anmärkningsvärt att skillnaden mellan MotoGP och WSBK inte är större...
En annan skillnad jag kan tänka mig är att för WSBK så var alla toppteam och toppförare på plats. Medan för MotoGP's räkning saknades dom allra snabbaste. Rossi, Viñales, Lorenzo, Dovi, Crutchlow, Pedrosa, Marquez, mfl. var ju inte med. Vi jämför dom bästa WSBK teamen och förarna i världen, mot medelmåttorna i MotoGP.
WSBK har ju dessutom mer avancerad elektronik, flera motorer, mm....
Många förare och reportrar nämner också att Jerez är en bana som kanske talar lite mera till WSBK hojarnas fördel.
Men ändå... Visst är det ändå anmärkningsvärt att skillnaden mellan MotoGP och WSBK inte är större...