MotoGP - försäsongstugg!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant!
Är det så att de team med mest pengar fått fram bäst material och kunnat locka de bästa förarna, och att det är det som kanske till slut går för långt?

Ni som har följt cirkusen längre än mig, skulle ni påstå att utvecklingen gått mot att det är viktigare med en bra maskin än en bra förare(jämfört med 5,10,15 & 20 år sedan)?

För att exemplifiera.
Är det lättare att vinna för en bra förare på en dålig hoj eller en dålig förare på en bra hoj?

Är det också detta som du är inne på Denåterfödde som gjort att det tex är enhets-ECU från och med nästa säsong?

Föraren behöver passa ihop med hojen också, med möjligtvis undantag för Stoner, som verkade kunna vinna på material som en mångfaldig titelmästare inte kunde få upp på pallen ens.

Men nog finns det en förare eller två till i fältet förutom de på yamaha/honda som borde kunna knipa pallplatser på mer regelbunden basis om materialet tillät det.

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Föraren behöver passa ihop med hojen också, med möjligtvis undantag för Stoner, som verkade kunna vinna på material som en mångfaldig titelmästare inte kunde få upp på pallen ens.

Men nog finns det en förare eller två till i fältet förutom de på yamaha/honda som borde kunna knipa pallplatser på mer regelbunden basis om materialet tillät det.

2012, Frankrike och san marino. Om du syfta på Rossi och ducati..:7peta

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Var med dottern på sjukhus idag och trodde denna tråden var i full brand här på sporthoj!
Men låt mig då citera lite från Twitter:

"Yamaha plans for 2017: Rins and Vinales"

"Rins and Vinales are targeted by Yamaha for the 2017 season. Maybe Rins will go to Tech3 team and Maverick will move to the factory team."

"This means that one of Rossi and Lorenzo will go away. Really interesting, maybe Yamaha know something more than us..."

Kanske borde starta "Silly.. 2017" tråden snart...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var med dottern på sjukhus idag och trodde denna tråden var i full brand här på sporthoj!
Men låt mig då citera lite från Twitter:

"Yamaha plans for 2017: Rins and Vinales"

"Rins and Vinales are targeted by Yamaha for the 2017 season. Maybe Rins will go to Tech3 team and Maverick will move to the factory team."

"This means that one of Rossi and Lorenzo will go away. Really interesting, maybe Yamaha know something more than us..."

Kanske borde starta "Silly.. 2017" tråden snart...

Intressant, borde väl bli Rossi som får lämna om man ska se det hela i logikens namn men jag är inte säker jag....vill han fortsätta (lär väl hänga på årets resultat det..) så är jag ganska övertygad att han får det.

Jag tror att Yamaha ser Rossis varumärke som mer värt än Lorres talang och framtid och om Rossi bara presterar i år och vill så lär Lorre vandra vidare till........Honda?

Vinales på en fabriksyamma, Mums! :tummenupp

Cowdriver

Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Intressant, borde väl bli Rossi som får lämna om man ska se det hela i logikens namn men jag är inte säker jag....vill han fortsätta (lär väl hänga på årets resultat det..) så är jag ganska övertygad att han får det.

Jag tror att Yamaha ser Rossis varumärke som mer värt än Lorres talang och framtid och om Rossi bara presterar i år och vill så lär Lorre vandra vidare till........Honda?

Vinales på en fabriksyamma, Mums! :tummenupp

Visst börjar det snurra i huvudet! Och vem sitter på den supersnabba Aprilian 2017? Suzukin, KTM:en, ja jösses vilken fantastisk sport detta är!!!

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag har sett ett 50tal race live genom åren ( från -85 tills nu) och har följt istort sett, ALLA andra race på tv... och ALDRIG sett ett starkare varumärke än VR46 har just nu.
ALLA tycks älska honom, oavsett om racet går i Spanien, USA, Italien eller Asien.
(Roberts, Rainey, Doohan eller Swantz var inte ens i närheten av samma support.....)

Vet iofs inte hur Sepang & MM incidenten kommer spela roll för 2016.....
Men MGP utan Rossi, lär tappa intresse för en betydande mängd fans.

Jag såg sista racet i år på en sportbar i Thailand.... och där var det ett skrämmande HAT mot MM och Dornas regelverk.... Så det kanske kommer kosta följare redan -16??

Ryktet om Stoners comeback (och en förhoppning att Dani/Rossi får till det i år) är det som är absolut mest intressanta för mig just nu....

Blir det samma politik som -14/15.... Med blockningar, teamorder & intervjuer som handlar om allt annat än racing, blir det första året någonsin jag inte åker & ser ett race live.

Å för att svara på tidigare fråga:
MGP är en materialsport där vem som helst kan vinna ETT race, men knappast mästerskapet:
Bästa hojen (och störst budget) ligger oftast i topp... annars petas föraren snabbt, och ordningen återställs. Mycket sällan en extremt bra förare kan göra underverk & ta en sämre hoj till podiet mer än enstaka ggr.
Finns iofs några få undantag, där föraren gjort en sämre hoj och mindre budget till vinnare....
I modern tid är Ducati & Stoner ett sådant fall. (Även om däcken var skräddarsydda till Stoner)

Cowdriver

Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Jag har sett ett 50tal race live genom åren ( från -85 tills nu) och har följt istort sett, ALLA andra race på tv... och ALDRIG sett ett starkare varumärke än VR46 har just nu.
ALLA tycks älska honom, oavsett om racet går i Spanien, USA, Italien eller Asien.
(Roberts, Rainey, Doohan eller Swantz var inte ens i närheten av samma support.....)

Vet iofs inte hur Sepang & MM incidenten kommer spela roll för 2016.....
Men MGP utan Rossi, lär tappa intresse för en betydande mängd fans.

Jag såg sista racet i år på en sportbar i Thailand.... och där var det ett skrämmande HAT mot MM och Dornas regelverk.... Så det kanske kommer kosta följare redan -16??

Ryktet om Stoners comeback (och en förhoppning att Dani/Rossi får till det i år) är det som är absolut mest intressanta för mig just nu....

Blir det samma politik som -14/15.... Med blockningar, teamorder & intervjuer som handlar om allt annat än racing, blir det första året någonsin jag inte åker & ser ett race live.

Å för att svara på tidigare fråga:
MGP är en materialsport där vem som helst kan vinna ETT race, men knappast mästerskapet:
Bästa hojen (och störst budget) ligger oftast i topp... annars petas föraren snabbt, och ordningen återställs. Mycket sällan en extremt bra förare kan göra underverk & ta en sämre hoj till podiet mer än enstaka ggr.
Finns iofs några få undantag, där föraren gjort en sämre hoj och mindre budget till vinnare....
I modern tid är Ducati & Stoner ett sådant fall. (Även om däcken var skräddarsydda till Stoner)

Jag är bara uppe på 20-tal race live! Ska bli minst ett till i år! Och jag tror att om någon får gå från Yamaha är det en Spanjor. Har man varumärket VR46 kan man ta otroligt bra betalt för säsongen 2017. Hoppas, och tror att vi får se Casey "moaner" också i år. Verka som han mognat och insett vem som betalar kalaset! Kanske han kan bli lite mer ödmjuk mot sponsorer och publik. Men Dorna har nog jobbigt nu med att plocka fram en spansk stjärna som folket gillar, de trodde de hade MM men ack vad de bedrog sig!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Att Rins är destinerad till ett fabriksteam är väl logiskt och ingen har väl undgått Vinales presentation på Suzuki.

Kan VR fortfarande prestera som 2015 är han självskriven i yamaha enbart pga marknadsvärdet och många glömmer bort att dorna antagligen vill ha kvar honom i cirkusen så länge som möjligt.
Skulle VR ens andas wsbk så står nog ett fullt fabriksteam redo från yamaha direkt.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Rossi går nog endast till WSBK om inte Hayden tar titeln i år.
Det är väl ingen som vunnit både MotoGP och WSBK titeln än? Rätta mig om jag har fel.
Tror det kan vara en motivationsfaktor för VR.
Å andra sidan, om han fortsätter prestera i år, varför inte förlänga med Yamaha år för år? Det förlorar ingen på.
JL får nog inget nytt kontrakt, det var väl lite för mycket grus i maskineriet 2015 med hjälmstrul, tummen ner och utfall mot teamkollegan. Titeln hade de fått ändå så den tillför inget värde i det stora hela.
Jag gissar på JL till Honda. Tar inte DP titeln i år så blir det Sukka, annars i team med JL. MM till Ducati med Stoner!!! Kom ihåg var ni läste det först! :tungan

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Varför skulle Honda vilja släppa MotoGPS framtida legend MM? För att VR har skapat en hatkampanj mot honom och alla VR-fans slaviskt hakat på?

I övrigt hoppas jag nog på att VR fortsätter i ett par år till, och på något magiskt sätt tar titeln vid 40 års ålder. Utöver det önskar jag nog MM alla de andra åren som världsmästare. Kanske en titel till Stoner bara för att han är så sjukt jäkla bra.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Rossi har fått kontraktet att tillverka/sälja Yamaha kläder via sitt klädföretag VR46.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Varför skulle Honda vilja släppa MotoGPS framtida legend MM? För att VR har skapat en hatkampanj mot honom och alla VR-fans slaviskt hakat på?

I övrigt hoppas jag nog på att VR fortsätter i ett par år till, och på något magiskt sätt tar titeln vid 40 års ålder. Utöver det önskar jag nog MM alla de andra åren som världsmästare. Kanske en titel till Stoner bara för att han är så sjukt jäkla bra.

Kikar man dessutom på kommentarer om MM/VR så verkar det vara ganska jämnt skägg mellan de som hatar den ena eller den andra nu, med ett par år till så kommer nog MM kunna fylla ut de rätt rejäla stövlarna som VR lämnar efter sig när han kilar vidare.
Själv är jag tveksam till att VR skulle ta steget ner till WSBK, utan han blir nog snarare en mentor för framtida talanger på heltid när han kliver av som förare i MotoGP.

Sedan finns ju ett par kul prickar i vardande, som Petrux. Viñales är lite för intetsägande för att bli riktigt samma sorts stjärna som Rossi är, även om han kör väldigt snyggt. Iannone kan kanske också bära upp lite där, men då måste Ducati få ordentlig fart på hojen först.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada

Vad är det för rykten, det har jag missat helt?
Det jag har uppfattat var väl hans "lust" att kunna köra nått race som inhoppare, men finns det rykten som gör gällande full comeback?

Cowdriver

Gick med
9 Mar 2007
Hoj

Varför? Jo MoroGP är ibland mer politik än sport. Roadracing ligger mig extra varmt om hjärtat för att det till skillnad mot många andra lagsporter (jmfr fotboll, hockey) går att umgås som publik utan att hålla på samma Team (lag) eller förare (spelare).Man kan dessutom börja gilla ett annat team om föraren byter team. Men något säger mig att MM kommer att få ett kyligt bemötande från publiken 2016, kanske inte vad Honda vill när de ska kränga miljoner Vultus runt om i världen. Tror Silly 2017 blir fruktansvärt spännande!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför? Jo MoroGP är ibland mer politik än sport. Roadracing ligger mig extra varmt om hjärtat för att det till skillnad mot många andra lagsporter (jmfr fotboll, hockey) går att umgås som publik utan att hålla på samma Team (lag) eller förare (spelare).Man kan dessutom börja gilla ett annat team om föraren byter team. Men något säger mig att MM kommer att få ett kyligt bemötande från publiken 2016, kanske inte vad Honda vill när de ska kränga miljoner Vultus runt om i världen. Tror Silly 2017 blir fruktansvärt spännande!
Målgruppen för Vultus är väl de som annars köpt en scooter eller en glidare.
Och jag tippar 9 av 10 Vultus köpare aldrig intresserat sig för MotoGP.
Ungefär som jag misstänker att de som skaffar en häst eller t.o.m. rider regelbundet i Sverige nästan aldrig är inne på det som jag ser det motsvarigheten till MotoGP i hästsport. I varje fall när det gäller kostnaderna.
http://www.worldpolotour.com/?sec=3
Eller funderar på att skaffa biljetter och resa till till nån polotournering.

Cowdriver

Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Målgruppen för Vultus är väl de som annars köpt en scooter eller en glidare.
Och jag tippar 9 av 10 Vultus köpare aldrig intresserat sig för MotoGP.
Ungefär som jag misstänker att de som skaffar en häst eller t.o.m. rider regelbundet i Sverige nästan aldrig är inne på det som jag ser det motsvarigheten till MotoGP i hästsport. I varje fall när det gäller kostnaderna.
http://www.worldpolotour.com/?sec=3
Eller funderar på att skaffa biljetter och resa till till nån polotournering.

Var lite Ironi i "Vultus". Se tråden: Vad fan har hänt med Honda?

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Vad är det för rykten, det har jag missat helt?
Det jag har uppfattat var väl hans "lust" att kunna köra nått race som inhoppare, men finns det rykten som gör gällande full comeback?

Njaaee.....
Men varför annars göra enstaka inhopp, om inte för att se om han fortfarande kan vinna??
(Så tolkar jag det, vilket givetvis är mer önsketänkande än fakta)

Men är det nån som kan göra en comeback efter så lång tid & fortfarande ligga i topp.... är det nog just Stoner..... Man kan tycka vad man vill om honom som person, men han är en fördjävligt bra förare.

Kriget mellan VR & MM har lämnat en en riktigt bitter eftersmak....
En comeback för Stoner gör nog att aktien stiger rejält och intresset hamnar på topp igen.. så tror det gynnar hela cirkusen.

Kör han Philip Island 21-23/10... tror jag fasiken jag tar mig dit, kommer bli satan så spännande då.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

För att Audi (VW) vill vinna MotoGP med Ducati? Money talks. :fakta

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nu har vi väl Zarco på en KTM -17 och var hamnar Rins?
Vad gör Rossi 2017? R1 i Superbike..?

Med tanke på att en gammal chefsmekaniker, en fjädringstekniker samt två "vanliga" mekaniker från en så kallad alien redan är kontrakterade av KTM så kan man ju börja fundera på vem som får den andra fabriks-KTM'en...

Att någon alien frivilligt skulle avsluta karriären på en superbike är möjligt men föga troligt. Att bli den förste som vinner både MotoGP och Superbike smäller nog högre i journalisternas öron än förarnas egna öron. Enda orsaken till att Nicky hamnade där är ju för att han inte fick några vettiga jobb i MotoGP. Hade han fått en styrning i MotoGP så hade han garanterat stannat.

Hoppet att detta skulle ske med Valentino blev ju inte direkt större då Yamaha fumlade bort valet av officiellt team i Superbike VM. Sky VR46 var ju länge på tapeten men till slut valde ju någon stolle på Yamaha att satsa på gamla Crescent Suzuki.

Och vem sitter på den supersnabba Aprilian 2017?

Bradl är kontrakterad till och med 2018 medans Bautista ersätts av Sam Lowes efter 2016.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Njaaee.....
Men varför annars göra enstaka inhopp, om inte för att se om han fortfarande kan vinna??
(Så tolkar jag det, vilket givetvis är mer önsketänkande än fakta)

Men är det nån som kan göra en comeback efter så lång tid & fortfarande ligga i topp.... är det nog just Stoner..... Man kan tycka vad man vill om honom som person, men han är en fördjävligt bra förare.

Kriget mellan VR & MM har lämnat en en riktigt bitter eftersmak....
En comeback för Stoner gör nog att aktien stiger rejält och intresset hamnar på topp igen.. så tror det gynnar hela cirkusen.

Kör han Philip Island 21-23/10... tror jag fasiken jag tar mig dit, kommer bli satan så spännande då.

Nu tror jag inte Stoner gör comeback, men det hade varit helt fantastiskt kul om han gjorde det, på en Ducce, och dessutom tog titeln. Han hade ju fått alla andra att se ganska kassa ut. :hihi
Och nu när VRs fans har MM att hata, och vice versa, så kan han nog slippa behöva klä skott för allt skitsnack med.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC