MotoGP - försäsongstugg!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Artikeln på crash.net är lite mer återhållsam, men återberättar ändå ungefär det samma. Oavsett kan man ju konstatera att Stoner är lika ödmjuk som innan :D

http://www.crash.net/motogp/news/225999/1/stoner-marquez-felt-threatened.html

Hehe, ja, av toppförarna är det väl egentligen bara Dani som är speciellt ödmjuk egentligen. OCh det försvinner nog lite ur honom med om han lyckas knipa en titel.

Hade varit awesome om Dani kniper titeln 2016, Stoner får mersmak av ett par WC och gör comeback på ducatin och 2017 så har vi 5 titelförare som kör mot varandra. Inte för det lär hända, men det hade varit lite av en world first i MotoGP, tror jag.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hehe, ja, av toppförarna är det väl egentligen bara Dani som är speciellt ödmjuk egentligen. OCh det försvinner nog lite ur honom med om han lyckas knipa en titel.

Hade varit awesome om Dani kniper titeln 2016, Stoner får mersmak av ett par WC och gör comeback på ducatin och 2017 så har vi 5 titelförare som kör mot varandra. Inte för det lär hända, men det hade varit lite av en world first i MotoGP, tror jag.

Näääe Stoner till KTM woop woop :kär
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Näääe Stoner till KTM woop woop :kär

Ja, det hade ju också varit riktigt kul, om de får till en kompetent hoj så han kan vara med och stångas i toppen. Ducati har ju Andrea Iannone som bör kunna fajtas i toppen så snart ducatin är tillräcklig för att nå toppen.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Såhär kommer alltså reglementet att se ut för 2016:

http://www.crash.net/motogp/news/226009/1/motogp-makes-2016-concessions-official.html

Ser bra ut enligt mig, ska bli mycket intressant att följa årets upplaga av MGP. Förhoppningsvis kan vi få se en lite större blandning förare på pallen, även om jag inte tror att skillnaden om förstaplatsen kommer att vara mycket mer varierad än vad vi fått se under föregående säsong.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Varför har man beslutat om enhets-ECU, hur har diskussionen gått och vad blir konsekvensen i praktiken? Fördelar/nackdelar för de olika teamen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför har man beslutat om enhets-ECU, hur har diskussionen gått och vad blir konsekvensen i praktiken? Fördelar/nackdelar för de olika teamen?

För att jämna ut fältet mellan de stora fabriksstallen och de andra, och för att minska ner kostnaden. Elektroniken har ju varit en skyhög utvecklingskostnad nu delar alla på samma mjukvara.
Honda var ju inte helt överförtjusta i enhets-ECU, men i övrigt har jag inte direkt koll på vad som sagts om det.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Nu har vi väl Zarco på en KTM -17 och var hamnar Rins?
Vad gör Rossi 2017? R1 i Superbike..?

Nä, det ser kul ut inför -16, och jag sätter min peng på att största "överraskningen" blir Redding eller Viñales - med liten övervikt åt Redding.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Varför har man beslutat om enhets-ECU, hur har diskussionen gått och vad blir konsekvensen i praktiken? Fördelar/nackdelar för de olika teamen?

Konsekvensen i praktiken verkar vara att Ducati går in i säsongen med en viss fördel gentemot Honda och Yamaha, eftersom man bättre utnyttjat sina satelitteams för testning under året. Det är i alla fall vad jag har läst. Även för Suzuki verkar steget över till en allmän hård/mjukvara vara mindre än för övriga, eftersom de påstår att deras mjukvara 2015 inte var särledes mycket mer avancerad än vad den generella för 2016 är. Sen är väl frågan om dessa fördelar kommer att hålla i sig under en säsong, troligtvis inte. Men det skulle kunna innebära att Ducati och Suzuki är närmre toppen i alla fall i början av säsongen. Den som lever får se ;)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
GP-förare citeras nog väldigt sällan helt rätt. Och varje gång någon citerar fel finns risken att någon i nästa led missförstår eller medvetet spetsar till, så att det till slut bara är en osanning.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Eftersom du frågar:)...... skulle han kunna slåss mot Marc och ge Rossi lite försprång :hihi

Ja det är sant. Rossi behöver ju all hjälp han kan få för att ha en chans mot pojken. Men 2017 ska han till KTM så det får bli den här säsongen han smiter till Suzuki :fakta

Då spikar vi det!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hehe, ja, av toppförarna är det väl egentligen bara Dani som är speciellt ödmjuk egentligen. OCh det försvinner nog lite ur honom med om han lyckas knipa en titel.

Hade varit awesome om Dani kniper titeln 2016, Stoner får mersmak av ett par WC och gör comeback på ducatin och 2017 så har vi 5 titelförare som kör mot varandra. Inte för det lär hända, men det hade varit lite av en world first i MotoGP, tror jag.

Jag tror inte Stoner gillar MotoGP upplägget och det var ju som jag uppfattade MotoGP upplägget med de nya reglerna som fick honom att sluta.

Moto GP har ju gått från att kunna liknas med idrott, typ 100 meter i OS, eller skidor 10 km fri stil till att påminna om tex travsport.

Där man för att få upp spänningen kan låta "bättre" hästar springa lite längre, starta bakom hästar med mindre meriter.

Hur tror ni skidsporten skulle se ut om Linsey Vonn och Frida Hansdotter skulle starta
20 meter längre upp i backen? För få upp spänningen ?

Att dessutom i MotoGP, det som begränsar farten är inte hur stor effekt man kan få ur motorn utan hur mycket bränsle motorn förbrukar. Vilket innebär att hur mycket du kan gasa, ja det begränsas inte av motorn utan av hur mycket bensin som finns kvar i tanken. Får Ducati 24 liter 2016 och Honda och Yamaha fortfarande 20 liter. Ja då bör ju Duccarna på alla banor med lite längre rakor fortfarande ha chans till högst toppfart. Och får Duccarna lika mycket bensin som Yamaha och Honda 2016, ja då lär de bli efter.

Att Dorna valt att leda MotoGP mot underhållning istället för idrott. Kan vara helt rätt ekonomiskt. Men det betyder ju inte att alla idrottsmän vill bli skådespelare.

Hur många av 100 meterlöparna tror ni skulle fortsätta om man i OS finalen fick starta lite före startlinjen om man var bra.
Så att alla 8:tta hade samma chans vara först i mål ?
Nått som gett mycket bättre odds på spelsiterna !
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror inte Stoner gillar MotoGP upplägget och det var ju som jag uppfattade MotoGP upplägget med de nya reglerna som fick honom att sluta.

Moto GP har ju gått från att kunna liknas med idrott, typ 100 meter i OS, eller skidor 10 km fri stil till att påminna om tex travsport.

Där man för att få upp spänningen kan låta "bättre" hästar springa lite längre, starta bakom hästar med mindre meriter.

Hur tror ni skidsporten skulle se ut om Linsey Vonn och Frida Hansdotter skulle starta
20 meter längre upp i backen? För få upp spänningen ?

Att dessutom i MotoGP, det som begränsar farten är inte hur stor effekt man kan få ur motorn utan hur mycket bränsle motorn förbrukar. Vilket innebär att hur mycket du kan gasa, ja det begränsas inte av motorn utan av hur mycket bensin som finns kvar i tanken. Får Ducati 24 liter 2016 och Honda och Yamaha fortfarande 20 liter. Ja då bör ju Duccarna på alla banor med lite längre rakor fortfarande ha chans till högst toppfart. Och får Duccarna lika mycket bensin som Yamaha och Honda 2016, ja då lär de bli efter.

Att Dorna valt att leda MotoGP mot underhållning istället för idrott. Kan vara helt rätt ekonomiskt. Men det betyder ju inte att alla idrottsmän vill bli skådespelare.

Hur många av 100 meterlöparna tror ni skulle fortsätta om man i OS finalen fick starta lite före startlinjen om man var bra.
Så att alla 8:tta hade samma chans vara först i mål ?
Nått som gett mycket bättre odds på spelsiterna !

Duccarna har haft 22 liter den här säsongen om jag inte minns fel.
Concessions har minskats ner, elektroniken dummats ner och diverse annat... Fast det som verkligen gnodde Stoner åt fel håll var väl allt PR-trams runtomkring. Han ville väl mest bara köra skitfort och slippa prata med folk, och politiken.
Politiken finns ju kvar, men nu finns det ju fler förare som utmanar guldägget, så även där börjar det bli ändring.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tror inte Stoner gillar MotoGP upplägget och det var ju som jag uppfattade MotoGP upplägget med de nya reglerna som fick honom att sluta.

Moto GP har ju gått från att kunna liknas med idrott, typ 100 meter i OS, eller skidor 10 km fri stil till att påminna om tex travsport.

Där man för att få upp spänningen kan låta "bättre" hästar springa lite längre, starta bakom hästar med mindre meriter.

Hur tror ni skidsporten skulle se ut om Linsey Vonn och Frida Hansdotter skulle starta
20 meter längre upp i backen? För få upp spänningen ?

Att dessutom i MotoGP, det som begränsar farten är inte hur stor effekt man kan få ur motorn utan hur mycket bränsle motorn förbrukar. Vilket innebär att hur mycket du kan gasa, ja det begränsas inte av motorn utan av hur mycket bensin som finns kvar i tanken. Får Ducati 24 liter 2016 och Honda och Yamaha fortfarande 20 liter. Ja då bör ju Duccarna på alla banor med lite längre rakor fortfarande ha chans till högst toppfart. Och får Duccarna lika mycket bensin som Yamaha och Honda 2016, ja då lär de bli efter.

Att Dorna valt att leda MotoGP mot underhållning istället för idrott. Kan vara helt rätt ekonomiskt. Men det betyder ju inte att alla idrottsmän vill bli skådespelare.

Hur många av 100 meterlöparna tror ni skulle fortsätta om man i OS finalen fick starta lite före startlinjen om man var bra.
Så att alla 8:tta hade samma chans vara först i mål ?
Nått som gett mycket bättre odds på spelsiterna !

Intressant!
Är det så att de team med mest pengar fått fram bäst material och kunnat locka de bästa förarna, och att det är det som kanske till slut går för långt?

Ni som har följt cirkusen längre än mig, skulle ni påstå att utvecklingen gått mot att det är viktigare med en bra maskin än en bra förare(jämfört med 5,10,15 & 20 år sedan)?

För att exemplifiera.
Är det lättare att vinna för en bra förare på en dålig hoj eller en dålig förare på en bra hoj?

Är det också detta som du är inne på Denåterfödde som gjort att det tex är enhets-ECU från och med nästa säsong?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Intressant!
Är det så att de team med mest pengar fått fram bäst material och kunnat locka de bästa förarna, och att det är det som kanske till slut går för långt?

Ni som har följt cirkusen längre än mig, skulle ni påstå att utvecklingen gått mot att det är viktigare med en bra maskin än en bra förare(jämfört med 5,10,15 & 20 år sedan)?

För att exemplifiera.
Är det lättare att vinna för en bra förare på en dålig hoj eller en dålig förare på en bra hoj?

Är det också detta som du är inne på Denåterfödde som gjort att det tex är enhets-ECU från och med nästa säsong?

På den nivån de är är materialet Helt avgörande, sitter de på samma eller likvärdigt material är det förarens egenskaper och förmåga att ta ur max ur materialet.

En Hondaförare som vinner är inte helt säkert först på yamman så även rätt förare för materialet är viktigt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top