Murmeldjuret
Gudomlig sporthojare
No way att Lorenzo kommer efter Rossi i mål om han kommer i mål. Aldrig.
Det har ju hänt förr.
Årets MotoGp trådar är sig inte lika! Var är P€RRA och Radare?
Last edited:
No way att Lorenzo kommer efter Rossi i mål om han kommer i mål. Aldrig.
Årets MotoGp trådar är sig inte lika! Var är P€RRA och Radare?
Que? Visste jag inte bättre skulle jag tro att Du var fuller, men min herre kanske tittar på ett bandat lopp?Showa rular...! Eller är det argentinska staten som sett till att Repsolhojarna tankats med diesel...?
Jävla tv.nu, det står bara motorsport träning två från rio Hondo och självklart trodde man att tredje passet skulle vara motogp men det är moto2, är så van vid racet där motogp brukar vara sist. Kanske aldrig är så på träningarna men man tycker ju att de kan skriva ut vilken klass som kör.
Moto2 är väl inte fy skam?
Que? Visste jag inte bättre skulle jag tro att Du var fuller, men min herre kanske tittar på ett bandat lopp?
Som fjädringstekniker må det rinna till i mungipan när man kikar på höghastighetskamerornas slow-motion, vad de stackars bitarna får jobba över curbsen!
Javisst ja, något bråk var det ju. Mmm, Marquez låter verkligen hojen röras, förmodligen i utbyte mot maximalt fäste - dämpningen verkar betydligt hårdare ställd på andra. Att sedan hojen rör sig lite längre verkar inte bekomma honom eller stabiliteten ett dugg, fokus ligger redan framåt och hojen hänger med. Imponerande. Stort....Videobilderna över curbsen är inte bara roliga att titta på, de säger också en del om setupstrategin hos olika team och även hos olika fjädringstillverkare. Jämför själv hur fjädringsrörelserna ser ut för någon som MM jämfört med någon längre bak i kön.
Marquez låter verkligen hojen röras, förmodligen i utbyte mot maximalt fäste - dämpningen verkar betydligt hårdare ställd på andra. Att sedan hojen rör sig lite längre verkar inte bekomma honom eller stabiliteten ett dugg, fokus ligger redan framåt och hojen hänger med. Imponerande. Stort.
Absolut, tycker mig minnas ett par artiklar på det temat. Även vi amatörernas amatörer kan ju påverkas ju av den teorin, hur många gånger blandar man inte ihop "släpp" med att hojen rör sig, ökar returdämpningen och har därefter återställt sinnesron. Bara för att verkligen uppleva ett släpp när tempot sedan ökar en aning och/eller man passerar ojämnheter i eller ut ur en kurva när man kranar på lite. Att våga låta hojen röra på sig är nog en sak man bör lära sig om man har ambitioner, extra intressant att skillnaderna är så pass synbara till och med på denna nivå...En av få grundregler gällande dämpning - särskilt returdämpning - är att minskad dämpning alltid erbjuder bättre fäste i utbyte mot sämre chassiestabilitet. En talangfull förare som MM som kan hantera detta kommer naturligtvis att välja det alternativ som erbjuder maximalt fäste.
Detta är något som många "sideline experts" verkar glömma då de kommenterar en hojs prestanda utifrån hur de tycker att den ser ut på banan. Typexemplet är Casey Stoner på Ducatin som hade så kallade pumpningar ut ur snudd på varje kurva. Vill minnas att "pålästa" delar av pressen spydde galla över Casey, Ducati såväl som fjädringstillverkaren för detta. Det de inte visste var att detta var ett medvetet val och hade de bemödat sig att ta fram tidtagaruret så hade de förstått varför...
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |