lindhamre skrev:
Jag tror ditt minne sviker. Det har sällan funnits lätta snubbar att slå i GP.
Och är du nu "överlägsen" så måste du fortfarande hålla koncentrationen uppe (Schumacher på Indy 2000 t.ex.).
Visst, det var väl några som fortfarande hade 500-bågarna kvar. Barros & Capirossi bland annat.
Men tittar man lite närmre..
Då när Rossi vann 7 i rad så var tre av vinsterna tagna med under 1 sekunds marginal.
På Le Mans (vinst 2 under streaken) skiljde det en knapp halvsekund vid målgång mellan Top 3.
SydAfrika-racet var en härlig batalj också.
Antal gånger Marc Marquez har vunnit med under 1 sekunds marginal under dessa 7 vinstrace i år;
3. Alltså precis samma siffra som Rossi 2002.
Faktiskt, om man lägger ihop vinstmarginalerna för de 7 vinsterna, så skiljer det knappt någonting alls.
Marquez har vunnit de 7 senaste racen med 9,77 sekunder totalt.
Rossi vann hans 7 i rad 2002 med 10,025 sekunder totalt. Det skiljer alltså endast 0,255 sekunder.
6 av Rossi's 11 vinster 2002 togs med max 1,6 sekunders marginal.
Det var lika mycket Rossi's talang som bra material det året. Ukawa blev ju slagen av Biaggi
trots att han också hade RC211V:n.
Det jag minns mest dock var Japan första helgen. Förhållandena var väldigt svåra och halva fältet försvann innan målgång.
Rossi sa under pre-season något liknande som att det knappt gick att peta på gasen förrän däcken började spinna och att Hondan var svår att tygla, och så blir första racet i sådant otroligt dåligt väder på en så svår och teknisk bana som Suzuka. Jag var mycket imponerad då, och jag minns även fortfarande Akira Ryo's prestation det racet med glädje. Han var en cool 'gubbe' (37 år det året)
Häftigt namn också.
Suzuka '02 är en av Rossi's bästa vinster enligt mig.
Men något som är än mer imponerande än 7 vinster i rad, är att komma på pallen i
alla race under en säsong.
I modern tid är det bara Rossi som lyckats med det vad jag vet (2003).
Surtees och andra gjorde det väl för länge sedan.
Marquez var nära att lyckas med detta förra året (missade pallen endast två gånger),
jag tror inte han klarar det i år heller. Det måste vara mycket som ska stämma då.