MotoGP - Grand Prix Of Qatar

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
mycket möjligt att simonchellis cykel idag är en 4:e HRC produkt fast i andra färger! frågan är ju hur det blir med uppdateringar!!
Det är väl bekräftat att Super sic sitter på en 4:e fabrikare? Var snack om att han har det inskrivet i kontraktet.

Tycker faktiskt lite synd om Pedrosa, de problem han fick efter skadan 2010 hämmar tydligen honom fortfarande. Tror inte han var förberedd på det och det var därför han såg så butter ut. Han hade helt klar farten att utmana Stoner och JLo hade inte haft en suck om inte Dani varit bekymmersfri. Körningen på konstgräset på rakan var hårig.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är mkt nöjd med säsongens första race och Stoner vann välförtjänt!
Lorenzo imponerade fast det hade nog varit lite annorlunda om Pedrosa haft full styrka.
Är ändå imonerad av Rossi då han helt klart inte har fysiken än för ett fullt race vilket inte var konstigt då inte ens kunde köra flera snabba kvalvarv i följd...Det tog ändå Spies tre varv att komma om och han var fortfarande bästa ducce!

Skall bli kul att se Hopkins på Jerez då han ändå var en av de mer framgångsrika Suzukiförarna (vermeulens regnseger räknas inte)!

Skall även bli intressant att se om Yammorna kan hänga på hondorna på de mer kurviga banorna eller om hondans effekt kommer knäcka dom även där!

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Rossi fan som man är så tyckte jag han gjorde ett superjobb. Detta året går nog till Honda och Stoner, på något sätt har nog Honda tjänat in en seger nu med en förare som vinner race och VM på att vara bäst (ja jag vet det är tröttsamt men jag tillhör dom som inte riktigt tycker att Hayden är en världsmästare, man ska nog vinna race och vara i toppen hela tiden för att förtjäna det i mångas ögon tyvärr, och ja visst vet jag att det låter dumt men så tänker man trots allt)

Ska bli kul att se (förhoppningsvis) Stoner knäppa Lorenzo på näsan i många race detta året och förhoppningsvis arr Rossi vinner något eller ett par race och får bra fart/ordning på Duccen även så den blir riktigt körbar till de andra ungefär som han gjorde med Yamman.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Rätta mig om jag är blind men Simonikällarens hoj har också dubbla luftintag dock inte Aoyamas hoj.
Du har rätt

I racet så visade Hondorna styrka, alla fyra fabrikare körde jämnt trots olika körstilar.
Lorenzo var vass, visserligen har de säkert byggt Yamahan runt honom men trots långsammare hoj så utmanade han bra och blev tvåa, överlägsen sina märkeskollegor. I år är det Lorenzo mot Honda...

En skadad Rossi på en sk-ten Ducce - men visade ändå klass över sina märkeskollegor.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fast nu vart ju Rossi akterseglad redan från kurva två..

Kommer man iväg dåligt och hamnar fel när det blir trångt i första kurvan så är det svårt att komma ikapp. Sen la sig vem det nu var mitt i vägen i 3:e eller 4:e kurvan efter start, där tappade Rossi ännu mer mot täten. Att försöka köra ikapp fyra supersnabba Hondor som Lorenzo hade svårt att hänga med stundvis på sin M1:a som kanske är att betrakta som den bästa GP hojen så kommer inte Rossi att komma ikapp med Duccen som är den sämsta av fabriksteamens hojar.

Jag tyckte Rossi gjorde jäkligt bra ifrån sig med tanke på att han kör en helt annan maskin än den han haft dom senaste 5-6 åren.

Sen kör han ju som sagt halvt handikappad.

Jag räknar nog med att Stoner vinner om han kan hålla gummit i backen den här säsongen (något han haft svårt med på Ducati). Hondorna verkar vara grymt starka även i år. Håller även tummarna från Spies, synd att han inte kunde vara med i toppstriden, men det verkade som att allt inte stämde igår rent körningsmässigt för han.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fast nu vart ju Rossi akterseglad redan från kurva två..

Du har helt rätt han borde åkt in i depån direkt eftersom det gick så dåligt på första varvet...:rolleyes:

Som viktor skrev så sitter lorenzo på den mest kompletta hojen och du kanske kan påminna mig om vem det är som har utvecklat den? Ge Rossi ett antal race eller kanske tom en säsong så ska du nog se att det ser lite annorlunda ut! Att tro att han ska prestera på en helt ny hoj på första racet är önsketänkande och långsiktighet är nog ett bättre förhållningssätt!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Så skönt att det är igång och vilket race, det var fighter banne mig hela tiden. :tummenupp

När ni säger att Yamman är den mest kompletta GPhojen, vad klassar ni hondorna som då då? :va
Tycker att Stoner har visat på sin Honda att den är jäkligt komplett, han sa ju även att han själv har inte nått max än och vet inte riktigt var max är någonstans... pratade om att han låg på 80-90% av vad hojen klarade men visste inte säkert, måste vara riktigt skönt att komma från Ducati som han hade sådana problem med till en hoj som bara gör som han säger. :)

Och jäklar vad Rossi verkade ha problem med sin Ducce, den såg ju inte stabil ut någonstans på banan tyckte jag. Måste vara sjukt jobbig att köra och speciellt med en trasig axel.

Simoncelli kör väl inte fabrikshonda, han kör väl Gresini och har tillgång till fabriksmaterial...? :va
Eller blir det samma sak?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du har helt rätt han borde åkt in i depån direkt eftersom det gick så dåligt på första varvet...:rolleyes:

Som viktor skrev så sitter lorenzo på den mest kompletta hojen och du kanske kan påminna mig om vem det är som har utvecklat den? Ge Rossi ett antal race eller kanske tom en säsong så ska du nog se att det ser lite annorlunda ut! Att tro att han ska prestera på en helt ny hoj på första racet är önsketänkande och långsiktighet är nog ett bättre förhållningssätt!
Eftersom Yamahan är helt ny för 2011 och Rossi inte fick köra den vare sig på de första testerna på Brno eller övriga tester inför 2011 så är det ganska konstigt att påstå att han utvecklat den.
Visst är den i linje med vad Rossi vill ha men då bortser man från betydelsen som framförallt Masao Furusawa har haft för hojen då denna är den sista han var med som chef för YRT.
Den Yamaha som Lorenzo och Spies kör är mest utvecklad av Lorenzo.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Duccen som är den sämsta av fabriksteamens hojar.

Den dög ju till att ha lekstuga på Losail förra året.. Samt 9 gånger på pallen och bättre än 9'a på kvalet i samtliga race, så kass kan den väl ändå inte vara?
Missförstå mig rätt, Rossi är #1 i mina ögon, dock tycker jag det är lite väl mycket gull-gull & rosa moln kring det hela bara för att det är just Rossi. Jag hoppas jag har fel, men Rossi's tid som kung i GP är nog över, oavsett skada eller fabrikat på cykel.

Att tro att han ska prestera på en helt ny hoj på första racet är önsketänkande och långsiktighet är nog ett bättre förhållningssätt!

Casey Stoner?

Som viktor skrev så sitter lorenzo på den mest kompletta hojen och du kanske kan påminna mig om vem det är som har utvecklat den?

Lorenzo har väl haft rätt många fingrar med i spelet? Jag är inte mer insatt än att jag vet att Rossi inte ens provkört den eller några av komponenterna som sitter på för 2011. Så vad har det med saken att göra?

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Så skönt att det är igång och vilket race, det var fighter banne mig hela tiden. :tummenupp

När ni säger att Yamman är den mest kompletta GPhojen, vad klassar ni hondorna som då då? :va
Tycker att Stoner har visat på sin Honda att den är jäkligt komplett, han sa ju även att han själv har inte nått max än och vet inte riktigt var max är någonstans... pratade om att han låg på 80-90% av vad hojen klarade men visste inte säkert, måste vara riktigt skönt att komma från Ducati som han hade sådana problem med till en hoj som bara gör som han säger. :)

Och jäklar vad Rossi verkade ha problem med sin Ducce, den såg ju inte stabil ut någonstans på banan tyckte jag. Måste vara sjukt jobbig att köra och speciellt med en trasig axel.

Simoncelli kör väl inte fabrikshonda, han kör väl Gresini och har tillgång till fabriksmaterial...? :va
Eller blir det samma sak?
Som det ser ut nu måste man nog påstå att Hondan är den bästa MotoGPhojen med Yamahan tätt efter. Yamahan har fortfarande det bästa chassiet men Honda har klart tagit ett steg när det gäller motorn och hur de får ner effekten i backen, effekt och acceleration.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Med tanke på hur det ser ut när Stoner kvalar tyckte jag det såg ut som att han cruisade imål och behöll samma avstånd hela tiden ner till Lorenzo. Det såg inte ut som att han skulle lägga sig i varje kurva, som det brukar göra:D

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Som det ser ut nu måste man nog påstå att Hondan är den bästa MotoGPhojen med Yamahan tätt efter. Yamahan har fortfarande det bästa chassiet men Honda har klart tagit ett steg när det gäller motorn och hur de får ner effekten i backen, effekt och acceleration.
Alla fyra Honda-förararna på fabrikare kunde leverera på Hondan. Allt ifrån mini, midi, maxi och Stoner. Bara en kunde köra Yamahan riktigt.
Yamahan är inte tätt efter, däremot har de en kompetent chaufför.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Den dög ju till att ha lekstuga på Losail förra året.. Samt 9 gånger på pallen och bättre än 9'a på kvalet i samtliga race, så kass kan den väl ändå inte vara?

Casey Stoner?

Saken är att Stoner passar på hojar som har sina egenheter, det är därför han fungerar så bra på Hondan också. Sen har han ju kört för Honda förut. Sen är han är han den enda som lyckats behärska Ducatin hittills. Hayden hade ju samma maskin men han var aldrig nära lika bra.

Rossi började hos Yamaha när M1:an var en av dom sämre maskinerna och nu har han hjälpt till att göra den till den mest kompletta. Ge han lite tid i Ducati teamet så kommer den också bli en kanonhoj.

Stödhjuling

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
Triumph
Säga vad man vill men Stoner var överlägsen sista varven.
Han fick ju lite motstånd i början men sedan var det som att de andra tröttnade.

Se på Lorenzo på pallen han var lycklig för att slippa bli hånad som nummer två i spanien.

Rossi var ok , inte lätt att köra hojen och med skada.
Men inte heller var han "superrossibra" som man är van.
Så frisk och med utvecklad hoj går de nog bättre.

Lite seg rejs i de bakre regionerna dock.
Elias skulle nog ta och hålla sig till Moto2 så han slapp skämmas.

Synd på i Suzuki som blev utan......ja allt!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Rossi började hos Yamaha när M1:an var en av dom sämre maskinerna och nu har han hjälpt till att göra den till den mest kompletta. Ge han lite tid i Ducati teamet så kommer den också bli en kanonhoj.
Det där med att Rossi tog över en usel hoj och utvecklade en vinnarhoj över vintern är väl lite av en myt om man lägger vikten vid hur dålig Yamahan egentligen var?

2003 tyckte jag att Yamahan hängde med rätt bra och Checa kom 7:a i totalen, Barros 9:a och Nakano 10:a. Även om de inte hängde på Honda och Ducati var det ingen dålig hoj. Det var däremot Suzukin och Kawasakin. Hade Rossi vunnit första racet 2004 på en av dessa hade det varit en betydligt större bedrift.

Klart att förväntningarna från publiken är enorma på världens bäste förare genom tiderna men att hacka på honom före, under och efter första racet för i år säger väl mest om de egna kunskaperna om MotoGP och vilken nivå det är på förare och material.

Själv undrar jag vart Grin-Jörgens största fan boy, Zeb, är?
Skulle inte 2011 bli en räkmacka?
:D

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Tyckte det var tråkigt med Pedrosas "fysiska" problem.
Han såg snabb ut inledningsvis... Hoppas inte det är något
som kommer att spöka långt ut i säsongen...

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Saken är att Stoner passar på hojar som har sina egenheter, det är därför han fungerar så bra på Hondan också. Sen har han ju kört för Honda förut. Sen är han är han den enda som lyckats behärska Ducatin hittills. Hayden hade ju samma maskin men han var aldrig nära lika bra.

Den maskin som Stoner körde för Honda en gång har inte en skruv gemensam med dagens. Dessutom är det tveksamt om man kan säga att han körde bra på den Hondan. Han var snabb med tog sig inte hela vägen, king of lowsiders...

Det var imponerande att Casey tog hem titeln med Ducatin direkt. Han fick lite hjälp av att det var nytt reglemente så även alla andra började med blankt papper. Men med Casey har Ducati succesivt fallit tillbaka, de har inte lyckats behålla sitt försprång. Han kan knappast heller vara den som utvecklat Hondan till det läget de är idag, så här långt överlägsna.

När Rossi började hos Yamaha så såg de till att öka budget och bygga den till den bästa maskinen ifrån dag ett. Det har de inte lyckats göra med Ducatin.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati