MotoGP - Grand Prix Of Qatar

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Kul race, ruggigt bra kört av Lorenzo tycker jag med tanke på hur mycket snabbare hondorna såg ut. Såg nästan löjligt ut på rakan när Lorenzo var så mycket snabbare i kurvorna och blev ifrånblåst på rakan.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Rossi började hos Yamaha när M1:an var en av dom sämre maskinerna och nu har han hjälpt till att göra den till den mest kompletta. Ge han lite tid i Ducati teamet så kommer den också bli en kanonhoj.

Fast Lorenzo slog ju Rossi i 2 av 3 race förra året innan benbrottet, sen fortsatte han att dominera en hel säsong, på "Rossi's cykel".. Jag har svårt & tro att Rossi skulle haft så mycket att säga till om även om han inte kastat hojen i gruset. Dessutom visade Stoner mycket väl förra året att cykeln är god för bättre resultat än vad Rossi visar upp nu. Som jag tolkar din text så behöver Rossi tid på sig för att bygga om cykeln precis som han vill ha den, annars hänger han inte på sina snabbare konkurrenter som anpassar sig efter materialet?

Dock hoppas jag verkligen att Rossi snart är med i toppen igen :yoparty
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Eftersom Yamahan är helt ny för 2011 och Rossi inte fick köra den vare sig på de första testerna på Brno eller övriga tester inför 2011 så är det ganska konstigt att påstå att han utvecklat den.
Visst är den i linje med vad Rossi vill ha men då bortser man från betydelsen som framförallt Masao Furusawa har haft för hojen då denna är den sista han var med som chef för YRT.
Den Yamaha som Lorenzo och Spies kör är mest utvecklad av Lorenzo.

Du får det att låta som att den utveckling Rossi hjälpte till med under alla år med yamaha inte ledde till långvariga lösningar utan helt togs bort till årets säsong?
Framstegen som lett dom till vad dom är idag har sina rötter i jobbet rossi gjort tidigare och Lorenzo fick ta över ett fungerande paket vilket man knappast säga att Rossi fick göra...
Stoner är överjävligt snabb men att utveckla en hoj är kanske inte hans starka sida!

Till dom som gnäller över att både ducce och yamma har ökat sin budget då Rossi kom säger jag: don´t hate the player hate the game...

F.ö så hade jag väntat mig mer av Spies!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alla fyra Honda-förararna på fabrikare kunde leverera på Hondan. Allt ifrån mini, midi, maxi och Stoner. Bara en kunde köra Yamahan riktigt.
Yamahan är inte tätt efter, däremot har de en kompetent chaufför.
Riktigt så enkelt är det nog inte. Banan i Qatar gynnar Hondans fördelar med lång raka och flera start/stopp kurvor där Hondans övertag i acc och motoreffekt ger större fördelar än Yamahans bättre chassie.
Jag tror tex. Spies kommer vara före både Simoncelli och Dovizioso i totalen när vi summerar året. Lorenzo, Stoner och Pedrosa kommer han nog inte rå på.

Du får det att låta som att den utveckling Rossi hjälpte till med under alla år med yamaha inte ledde till långvariga lösningar utan helt togs bort till årets säsong?
Framstegen som lett dom till vad dom är idag har sina rötter i jobbet rossi gjort tidigare och Lorenzo fick ta över ett fungerande paket vilket man knappast säga att Rossi fick göra...
Stoner är överjävligt snabb men att utveckla en hoj är kanske inte hans starka sida!

Till dom som gnäller över att både ducce och yamma har ökat sin budget då Rossi kom säger jag: don´t hate the player hate the game...

F.ö så hade jag väntat mig mer av Spies!
Fast i ditt resonemang negligerar du helt de stora förändringar som Yamaha gjorde inför 2004 som var minst lika viktigt för helheten och de resultat som Yamaha har skördat sedan dess.
Den hoj Rossi fick 2004 hade i princip ingentin med 2003 års M1 att göra. Då motorn var helt ny och likaså chassiet så myten om den dåliga M1:an 2004 stämmer inte riktigt.
Ingen tvekan om att Rossi är viktig men han sa inte hur Yamaha skulle bygga hojen men han har alltid varit bra på att utvärdera vad som finns och vad som är bäst av det som är tillgängligt.
Furusawa är hjärnan bakom hojen och Rossi säger det själv.
Furusawas idéer är det som gav Rossi och Lorenzo möjligheten att nyttja hojen till max. Ducati har ju hela tiden valt andra vägar som ibland funkat, 2007, och ibland inte.
Visst tror jag Rossi kommer få ordning på Ducatin mer och mer men att tillskriva alla Yamahas framgångar till Rossi samtidigt som man tillskriver Rossis "misslyckande" hos Ducati enbart till Ducati är lite väl enkelt.
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
väntar bara att madhonda eller någon annan ska komma med någon bortförklaring :rolleyes:

Vaddå...!! :glömdet

Det BLIR en tuff säsong för Rossi i år. Det är bara att konstatera fakta, anledningar finns det flera. Men man kan inte räkna bort honom ÄN!!!

Racet blev som väntat :rolleyes: Hondor..hondor..hondor..ja och en yamma som körde för kung och fosterland. Förbannat trist bara, att Peddot inte kunde hålla hela vägen.

Och fram för Simonchelli som har lite racespirit i kroppen. :tummenupp Vore kul om han fick knuffas lite på pallen.

Fortsättning följer...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
F.ö så hade jag väntat mig mer av Spies!
Samma här men han tappade för mycket på första varvet för att ha en chans. Är han bara med i starten så kommer Grin-Jörgen att få det svettigt, inte bara på banan, utan även när han ska springa runt till Yamaha-cheferna efter varje race :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Samma här men han tappade för mycket på första varvet för att ha en chans. Är han bara med i starten så kommer Grin-Jörgen att få det svettigt, inte bara på banan, utan även när han ska springa runt till Yamaha-cheferna efter varje race :D
Spies kommer vara före Lorenzo ibland men färre gånger än tvärtom. Ganska solklart vem som var snabbast i teamet under helgen om man tittar lite djupare än bara på snabbaste varv under FP1-FP3. :blah
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fast i ditt resonemang negligerar du helt de stora förändringar som Yamaha gjorde inför 2004 som var minst lika viktigt för helheten och de resultat som Yamaha har skördat sedan dess.
Den hoj Rossi fick 2004 hade i princip ingentin med 2003 års M1 att göra. Då motorn var helt ny och likaså chassiet så myten om den dåliga M1:an 2004 stämmer inte riktigt.
Ingen tvekan om att Rossi är viktig men han sa inte hur Yamaha skulle bygga hojen men han har alltid varit bra på att utvärdera vad som finns och vad som är bäst av det som är tillgängligt.
Furusawa är hjärnan bakom hojen och Rossi säger det själv.
Furusawas idéer är det som gav Rossi och Lorenzo möjligheten att nyttja hojen till max. Ducati har ju hela tiden valt andra vägar som ibland funkat, 2007, och ibland inte.
Visst tror jag Rossi kommer få ordning på Ducatin mer och mer men att tillskriva alla Yamahas framgångar till Rossi samtidigt som man tillskriver Rossis "misslyckande" hos Ducati enbart till Ducati är lite väl enkelt.

Nu börjar disskutionen barka lite då det självklart krävs en bra helhet och att Rossi skulle vara ensamt ansvarig för yamahas framgångar är såklart felaktigt! Men en dålig snickare blir inte bättre av en dyr hammare och tvärtom...

Dock så kommer jag väl ihåg en intervju med killen bakom kawasakis MGP-hoj och han sa något i stil med att utan en riktigt bra förare så var satsningen meningslös (och han räknade inte in hopkins/melandri)!

Som du även säger så kan man inte ge ducati skulden enbart för att rossi misslyckas men den här delen av diskutionen kan väl vänta 6-7mån!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Riktigt så enkelt är det nog inte. Banan i Qatar gynnar Hondans fördelar med lång raka och flera start/stopp kurvor där Hondans övertag i acc och motoreffekt ger större fördelar än Yamahans bättre chassie.
Jag tror tex. Spies kommer vara före både Simoncelli och Dovizioso i totalen när vi summerar året. Lorenzo, Stoner och Pedrosa kommer han nog inte rå på.
Alla fyra fabrikarna inom sju sekunder måste ändå vara ett kvalitetsmått? 0,5 s skiljer deras snabbaste varv.

Jag tror också att Yamaha kommer att revanshera sig. Det borde vara enklare att ligga några hk bak och komma ikapp än att sitta med dåligt chassi. Få till chassi kräver bra förare och mycket tester - medan motorn kan trimmas i fabrik utan att Jorges dyrbara tid behöver tas i anspråk.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alla fyra fabrikarna inom sju sekunder måste ändå vara ett kvalitetsmått? 0,5 s skiljer deras snabbaste varv.

Jag tror också att Yamaha kommer att revanshera sig. Det borde vara enklare att ligga några hk bak och komma ikapp än att sitta med dåligt chassi. Få till chassi kräver bra förare och mycket tester - medan motorn kan trimmas i fabrik utan att Jorges dyrbara tid behöver tas i anspråk.
Yamaha hade sina fabrikare inom sju sekunder och mindre än en tiondel skillde i bästa varvtid. Vart vill du komma? Att Hondan är något bättre än Yamahan tror jag man kan konstatera men Yamahan är inte långt efter, det är Ducatin däremot. Yamahan kommer ha fördelar på vissa banor men Hondan på fler tror jag.

Honda har ju redan testat två olika chassien. Med de nya reglerna kring motorerna är det inte helt enkelt att bara kasta in mer hk i motorn. De första motorerna är dessutom förseglade och nya kan inte tas i bruk utan att påverka tilldelningen.

Nu börjar disskutionen barka lite då det självklart krävs en bra helhet och att Rossi skulle vara ensamt ansvarig för yamahas framgångar är såklart felaktigt! Men en dålig snickare blir inte bättre av en dyr hammare och tvärtom...

Dock så kommer jag väl ihåg en intervju med killen bakom kawasakis MGP-hoj och han sa något i stil med att utan en riktigt bra förare så var satsningen meningslös (och han räknade inte in hopkins/melandri)!

Som du även säger så kan man inte ge ducati skulden enbart för att rossi misslyckas men den här delen av diskutionen kan väl vänta 6-7mån!
Tycker bara det är så onyanserat kring vad som har betydelse för utvecklingen av hojarna och där framförallt Rossi tillskrivs nästan magiska krafter.

Det är inte enbart för att de haft bäst förare som Honda och även Yamaha, samt Ducati 2007, har varit mer framgångsrika än Suzuki och Kawasaki. De har bättre ingenjörer och lägger mer resurser på sitt tävlande = bättre hojar för förarna.
 
Last edited:

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Ort
Inte i garaget
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Att Hondan är något bättre än Yamahan tror jag man kan konstatera men Yamahan är inte långt efter, det är Ducatin däremot.

Jamenvafaaan ge grabben (Rossi om det nu var någon som inte fattade det) lite tid, så kommer han att ge dom en match.
Tester och träning är en sak, men race .... det är som synes en helt annan sak ....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jamenvafaaan ge grabben (Rossi om det nu var någon som inte fattade det) lite tid, så kommer han att ge dom en match.
Tester och träning är en sak, men race .... det är som synes en helt annan sak ....
Ehh. OK.
Framtiden får andra sia om men just nu är Ducatin inte tillräckligt bra för att Rossi ska ge de andra toppförarna en match.
Racet igår bevisade det med solklar tydlighet Rossi var näst sämsta fabrikshoj med endast sin teamkompis bakom sig..
 

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Ort
Inte i garaget
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Ehh. OK.
Framtiden får andra sia om men just nu är Ducatin inte tillräckligt bra för att Rossi ska ge de andra toppförarna en match.
Racet igår bevisade det med solklar tydlighet Rossi var näst sämsta fabrikshoj med endast sin teamkompis bakom sig..

Ehhh ... OK tillbaka !


Så du tyckte Rossi körde dåligt .... Inte fullt återställd och med en hoj som han inte kunnat testa på ordentligt ... och blir 7:a !

Åhh herregud säger jag, efter vad man läser om i dina inlägg så trodde jag att du hade lite koll på vad som är rimligt och inte !!!!
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Spies kommer vara före Lorenzo ibland men färre gånger än tvärtom. Ganska solklart vem som var snabbast i teamet under helgen om man tittar lite djupare än bara på snabbaste varv under FP1-FP3. :blah

Att säga att yamaha bara har en förare (jlo) som hänger med hondorna (som någon skrev tidigare i tråden) och räkna ut spies efter första racet tycker jag är lite förhastat, kolla på racetiderna där spies ligger en hundradel efter jlo på snabbaste varv, snabbare än dovi och simoncelli som sitter på fabriks hondor.

Efter att spies kom ifrån den andra gruppen som hängde upp honom så drog han upp en lucka på 6 sek till rossi på slutet av racet.
Racet hade nog sett annorlunda ut om spies varit med i starten och varit med den första gruppen.

http://resources.motogp.com/files/results/xx/2011/QAT/MotoGP/RAC/FastLapRider.pdf?v3_083e6ff0
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ehhh ... OK tillbaka !


Så du tyckte Rossi körde dåligt .... Inte fullt återställd och med en hoj som han inte kunnat testa på ordentligt ... och blir 7:a !

Åhh herregud säger jag, efter vad man läser om i dina inlägg så trodde jag att du hade lite koll på vad som är rimligt och inte !!!!
Jag tycker Rossi levererade vad man kan förvänta sig och att de har en del att göra med Ducatin innan den ger Rossi vad han behöver. Det är vad jag tror. Du får gärna tro/tycka något annat. :hej

Att säga att yamaha bara har en förare (jlo) som hänger med hondorna (som någon skrev tidigare i tråden) och räkna ut spies efter första racet tycker jag är lite förhastat, kolla på racetiderna där spies ligger en hundradel efter jlo på snabbaste varv, snabbare än dovi och simoncelli som sitter på fabriks hondor.

Efter att spies kom ifrån den andra gruppen som hängde upp honom så drog han upp en lucka på 6 sek till rossi på slutet av racet.
Racet hade nog sett annorlunda ut om spies varit med i starten och varit med den första gruppen.

http://resources.motogp.com/files/results/xx/2011/QAT/MotoGP/RAC/FastLapRider.pdf?v3_083e6ff0
Jag har aldrig påstått att det bara är Lorenzo som kan hänga med HRC men jag tror att Lorenzo fortfarande har en liten edge över Spies. Det var det jag skrev till Sandis, samtidigt ser man i statistiken att Lorenzo hade fler snabba varv än Spies och framförallt lyckas han köra dem hela racet vilket Spies inte klarade i går och det var hans problem i fjol också - han behöver bli bättre de 5-10 första varven

Jag har följt Spies längre än de flesta, sedan hans första säsong i AMA - SBK runt 2003, och tidigt sagt att han kommer bli grymt bra.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Yamaha hade sina fabrikare inom sju sekunder och mindre än en tiondel skillde i bästa varvtid. Vart vill du komma? Att Hondan är något bättre än Yamahan tror jag man kan konstatera men Yamahan är inte långt efter, det är Ducatin däremot. Yamahan kommer ha fördelar på vissa banor men Hondan på fler tror jag.
Du har rätt, tankevurpa av mig. Bara två fabrikare hos hos Yamaha. Fabriks-Duccarna var 10 s mellan sig i mål...

Men som jag såg loppet så var alla fyra Hondorna med i race:t och alla hade chans på pallen. Spies var avhängd, och Tech3 än mer så. Jag tror att det alltid kommer vara en Honda före Spies, men Lorenzo kan ta sig hela vägen förbi.
Honda har ju redan testat två olika chassien. Med de nya reglerna kring motorerna är det inte helt enkelt att bara kasta in mer hk i motorn. De första motorerna är dessutom förseglade och nya kan inte tas i bruk utan att påverka tilldelningen.
Tänkte mest på att motorer kan utvecklas i en lada men det kan inte ett chassi. Jorge behöver inte lägga tid på utv. då chassit är bra, utan det är främst motoringenjörerna som får jobba ikapp. För Rossi är det nog inte så.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tänkte mest på att motorer kan utvecklas i en lada men det kan inte ett chassi. Jorge behöver inte lägga tid på utv. då chassit är bra, utan det är främst motoringenjörerna som får jobba ikapp. För Rossi är det nog inte så.
Nej, för Rossi är det precis tvärtom. Fick han obegränsat med tid och pengar hade nog Duccen haft lite andra komponenter i helgen.

Man kan ju undra vad meningen med prototypracing är om inte ekonomin och tiden är fri?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top