Rossi började hos Yamaha när M1:an var en av dom sämre maskinerna och nu har han hjälpt till att göra den till den mest kompletta. Ge han lite tid i Ducati teamet så kommer den också bli en kanonhoj.
Eftersom Yamahan är helt ny för 2011 och Rossi inte fick köra den vare sig på de första testerna på Brno eller övriga tester inför 2011 så är det ganska konstigt att påstå att han utvecklat den.
Visst är den i linje med vad Rossi vill ha men då bortser man från betydelsen som framförallt Masao Furusawa har haft för hojen då denna är den sista han var med som chef för YRT.
Den Yamaha som Lorenzo och Spies kör är mest utvecklad av Lorenzo.
Riktigt så enkelt är det nog inte. Banan i Qatar gynnar Hondans fördelar med lång raka och flera start/stopp kurvor där Hondans övertag i acc och motoreffekt ger större fördelar än Yamahans bättre chassie.Alla fyra Honda-förararna på fabrikare kunde leverera på Hondan. Allt ifrån mini, midi, maxi och Stoner. Bara en kunde köra Yamahan riktigt.
Yamahan är inte tätt efter, däremot har de en kompetent chaufför.
Fast i ditt resonemang negligerar du helt de stora förändringar som Yamaha gjorde inför 2004 som var minst lika viktigt för helheten och de resultat som Yamaha har skördat sedan dess.Du får det att låta som att den utveckling Rossi hjälpte till med under alla år med yamaha inte ledde till långvariga lösningar utan helt togs bort till årets säsong?
Framstegen som lett dom till vad dom är idag har sina rötter i jobbet rossi gjort tidigare och Lorenzo fick ta över ett fungerande paket vilket man knappast säga att Rossi fick göra...
Stoner är överjävligt snabb men att utveckla en hoj är kanske inte hans starka sida!
Till dom som gnäller över att både ducce och yamma har ökat sin budget då Rossi kom säger jag: don´t hate the player hate the game...
F.ö så hade jag väntat mig mer av Spies!
väntar bara att madhonda eller någon annan ska komma med någon bortförklaring
Samma här men han tappade för mycket på första varvet för att ha en chans. Är han bara med i starten så kommer Grin-Jörgen att få det svettigt, inte bara på banan, utan även när han ska springa runt till Yamaha-cheferna efter varje raceF.ö så hade jag väntat mig mer av Spies!
Spies kommer vara före Lorenzo ibland men färre gånger än tvärtom. Ganska solklart vem som var snabbast i teamet under helgen om man tittar lite djupare än bara på snabbaste varv under FP1-FP3.Samma här men han tappade för mycket på första varvet för att ha en chans. Är han bara med i starten så kommer Grin-Jörgen att få det svettigt, inte bara på banan, utan även när han ska springa runt till Yamaha-cheferna efter varje race
Fast i ditt resonemang negligerar du helt de stora förändringar som Yamaha gjorde inför 2004 som var minst lika viktigt för helheten och de resultat som Yamaha har skördat sedan dess.
Den hoj Rossi fick 2004 hade i princip ingentin med 2003 års M1 att göra. Då motorn var helt ny och likaså chassiet så myten om den dåliga M1:an 2004 stämmer inte riktigt.
Ingen tvekan om att Rossi är viktig men han sa inte hur Yamaha skulle bygga hojen men han har alltid varit bra på att utvärdera vad som finns och vad som är bäst av det som är tillgängligt.
Furusawa är hjärnan bakom hojen och Rossi säger det själv.
Furusawas idéer är det som gav Rossi och Lorenzo möjligheten att nyttja hojen till max. Ducati har ju hela tiden valt andra vägar som ibland funkat, 2007, och ibland inte.
Visst tror jag Rossi kommer få ordning på Ducatin mer och mer men att tillskriva alla Yamahas framgångar till Rossi samtidigt som man tillskriver Rossis "misslyckande" hos Ducati enbart till Ducati är lite väl enkelt.
Alla fyra fabrikarna inom sju sekunder måste ändå vara ett kvalitetsmått? 0,5 s skiljer deras snabbaste varv.Riktigt så enkelt är det nog inte. Banan i Qatar gynnar Hondans fördelar med lång raka och flera start/stopp kurvor där Hondans övertag i acc och motoreffekt ger större fördelar än Yamahans bättre chassie.
Jag tror tex. Spies kommer vara före både Simoncelli och Dovizioso i totalen när vi summerar året. Lorenzo, Stoner och Pedrosa kommer han nog inte rå på.
Yamaha hade sina fabrikare inom sju sekunder och mindre än en tiondel skillde i bästa varvtid. Vart vill du komma? Att Hondan är något bättre än Yamahan tror jag man kan konstatera men Yamahan är inte långt efter, det är Ducatin däremot. Yamahan kommer ha fördelar på vissa banor men Hondan på fler tror jag.Alla fyra fabrikarna inom sju sekunder måste ändå vara ett kvalitetsmått? 0,5 s skiljer deras snabbaste varv.
Jag tror också att Yamaha kommer att revanshera sig. Det borde vara enklare att ligga några hk bak och komma ikapp än att sitta med dåligt chassi. Få till chassi kräver bra förare och mycket tester - medan motorn kan trimmas i fabrik utan att Jorges dyrbara tid behöver tas i anspråk.
Tycker bara det är så onyanserat kring vad som har betydelse för utvecklingen av hojarna och där framförallt Rossi tillskrivs nästan magiska krafter.Nu börjar disskutionen barka lite då det självklart krävs en bra helhet och att Rossi skulle vara ensamt ansvarig för yamahas framgångar är såklart felaktigt! Men en dålig snickare blir inte bättre av en dyr hammare och tvärtom...
Dock så kommer jag väl ihåg en intervju med killen bakom kawasakis MGP-hoj och han sa något i stil med att utan en riktigt bra förare så var satsningen meningslös (och han räknade inte in hopkins/melandri)!
Som du även säger så kan man inte ge ducati skulden enbart för att rossi misslyckas men den här delen av diskutionen kan väl vänta 6-7mån!
Att Hondan är något bättre än Yamahan tror jag man kan konstatera men Yamahan är inte långt efter, det är Ducatin däremot.
Ehh. OK.Jamenvafaaan ge grabben (Rossi om det nu var någon som inte fattade det) lite tid, så kommer han att ge dom en match.
Tester och träning är en sak, men race .... det är som synes en helt annan sak ....
Ehh. OK.
Framtiden får andra sia om men just nu är Ducatin inte tillräckligt bra för att Rossi ska ge de andra toppförarna en match.
Racet igår bevisade det med solklar tydlighet Rossi var näst sämsta fabrikshoj med endast sin teamkompis bakom sig..
Spies kommer vara före Lorenzo ibland men färre gånger än tvärtom. Ganska solklart vem som var snabbast i teamet under helgen om man tittar lite djupare än bara på snabbaste varv under FP1-FP3.
Jag tycker Rossi levererade vad man kan förvänta sig och att de har en del att göra med Ducatin innan den ger Rossi vad han behöver. Det är vad jag tror. Du får gärna tro/tycka något annat.Ehhh ... OK tillbaka !
Så du tyckte Rossi körde dåligt .... Inte fullt återställd och med en hoj som han inte kunnat testa på ordentligt ... och blir 7:a !
Åhh herregud säger jag, efter vad man läser om i dina inlägg så trodde jag att du hade lite koll på vad som är rimligt och inte !!!!
Jag har aldrig påstått att det bara är Lorenzo som kan hänga med HRC men jag tror att Lorenzo fortfarande har en liten edge över Spies. Det var det jag skrev till Sandis, samtidigt ser man i statistiken att Lorenzo hade fler snabba varv än Spies och framförallt lyckas han köra dem hela racet vilket Spies inte klarade i går och det var hans problem i fjol också - han behöver bli bättre de 5-10 första varvenAtt säga att yamaha bara har en förare (jlo) som hänger med hondorna (som någon skrev tidigare i tråden) och räkna ut spies efter första racet tycker jag är lite förhastat, kolla på racetiderna där spies ligger en hundradel efter jlo på snabbaste varv, snabbare än dovi och simoncelli som sitter på fabriks hondor.
Efter att spies kom ifrån den andra gruppen som hängde upp honom så drog han upp en lucka på 6 sek till rossi på slutet av racet.
Racet hade nog sett annorlunda ut om spies varit med i starten och varit med den första gruppen.
http://resources.motogp.com/files/results/xx/2011/QAT/MotoGP/RAC/FastLapRider.pdf?v3_083e6ff0
Massa bilder
Kan väl inte komma någon bra förare från den Kalle Anka-serien?Jag har följt Spies längre än de flesta, sedan hans första säsong i AMA - SBK runt 2003, och tidigt sagt att han kommer bli grymt bra.
Du har rätt, tankevurpa av mig. Bara två fabrikare hos hos Yamaha. Fabriks-Duccarna var 10 s mellan sig i mål...Yamaha hade sina fabrikare inom sju sekunder och mindre än en tiondel skillde i bästa varvtid. Vart vill du komma? Att Hondan är något bättre än Yamahan tror jag man kan konstatera men Yamahan är inte långt efter, det är Ducatin däremot. Yamahan kommer ha fördelar på vissa banor men Hondan på fler tror jag.
Tänkte mest på att motorer kan utvecklas i en lada men det kan inte ett chassi. Jorge behöver inte lägga tid på utv. då chassit är bra, utan det är främst motoringenjörerna som får jobba ikapp. För Rossi är det nog inte så.Honda har ju redan testat två olika chassien. Med de nya reglerna kring motorerna är det inte helt enkelt att bara kasta in mer hk i motorn. De första motorerna är dessutom förseglade och nya kan inte tas i bruk utan att påverka tilldelningen.
Nej, för Rossi är det precis tvärtom. Fick han obegränsat med tid och pengar hade nog Duccen haft lite andra komponenter i helgen.Tänkte mest på att motorer kan utvecklas i en lada men det kan inte ett chassi. Jorge behöver inte lägga tid på utv. då chassit är bra, utan det är främst motoringenjörerna som får jobba ikapp. För Rossi är det nog inte så.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |