MotoGP-hojar utan reglemente?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Äldre F1:eek:r har ju fortfarande varvrekordet på vissa banor. T.ex. har Montoya varvrekordet ca 1.35 på Sepang, och det är från 2004.

Den här videon illustrerar farten en F1:a har jämfört med FIA GT-bilar.
[YOUTUBE-ID]Ex5dhhpSHCw[/YOUTUBE-ID]

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Precis! Spoiler på en MC måste vara aktivt reglerad för att alltid trycka ner hjulen och jag tror en sån skulle kunna reducera varvtiderna fruktansvärt mycket. Inget skulle hindra att kurvhastigheten fördubblades mot idag och lägg till att aktiva spoilers även skulle kunna användas som luftbromsar. Utöver att de ökande marktrycket minskar bromssträckan avsevärt.

Jag tror en 2 minuters varvtid lätt skulle kunna reduceras med 30 sekunder.
Om greppet i kurvor förbättras så mycket, måste väl också lutningsvinkeln bättras på lite till väl?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Äldre F1:eek:r har ju fortfarande varvrekordet på vissa banor. T.ex. har Montoya varvrekordet ca 1.35 på Sepang, och det är från 2004.

Den här videon illustrerar farten en F1:a har jämfört med FIA GT-bilar.
[YOUTUBE-ID]Ex5dhhpSHCw[/YOUTUBE-ID]

F1:eek:r är grymma, ...men den där overlapen är inte ärlig.

De olika sekvenserna är filmade från två positioner ganska långt från varandra samt med olika objektivbrännvidd vilket syns både på "perspektivvinklarna" och även på den röda linjen som är med på FIA GT-bilden men ej på F1:bilden.

Tittar man både vid 5, 24 & 45 sek ungefär, är det inte så stor hastighetsskillnad på de två biltyperna när dom ligger nära varandra längre bort i bild.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
F1:eek:r är grymma, ...men den där overlapen är inte ärlig.

De olika sekvenserna är filmade från två positioner ganska långt från varandra samt med olika objektivbrännvidd vilket syns både på "perspektivvinklarna" och även på den röda linjen som är med på FIA GT-bilden men ej på F1:bilden.

Tittar man både vid 5, 24 & 45 sek ungefär, är det inte så stor hastighetsskillnad på de två biltyperna när dom ligger nära varandra längre bort i bild.

ja videon ljuder en aning, men farten på en F1 där är löjlig, fast inget går långsamt i Radillion/eau rouge kurvan.
Jag har sett endurance vm och F1 där och kört själv, Spa ger ordet bana en ny dimension.
[YOUTUBE-ID]K2cNqaPSHv0[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]kBmcjp-vAaY[/YOUTUBE-ID]

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Ja, om däcken ska göra jobbet men med fri aerodynamik kanske inte däcken behöver göra jobbet? Ett flygplan kan ju svänga med många G.
Fast vad vore poängen? Om man ändå ska ha 20 kvadratmeter vingyta (eller vad som nu kan behövas för att styra på ren aerodynamik), varför inte bygga ett flygplan istället? Tror inte att man lockar speciellt mycket publik i längden med något som bara skulle se otroligt fånigt ut. Och ett är då säkert, man kan inte köra MotoGP utan en massa publik, oavsett vad som rent tekniskt skulle gå att konstruera.

Edit: Fast motbevisa mig gärna, bygg en som funkar och är cool. :)

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Underbara bana!

Varför kör inte MotoGP eller WSBK där? Dålig säkerhet för hojarna?

Ja antagligen är det väl säkerheten, jag tyckte den hade bra säkerhet för nationell nivå, förutom möjligen Blanchimont partiet ( 02:00 till 02:20 i filmen och eg håller man nästan fullt vid 02:17 ), som troligen är det som fäller banan internationellt också.
[YOUTUBE-ID]yHFPvFir5r0[/YOUTUBE-ID]

Chikanen är ombyggd sen dess.
Brorsan har kört där några gånger och troligen i år igen, i ONK.

Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Kan inte låta bli att fortsätta lite OT: Om någon till äventyrs har kört spelet Grand Prix Legends så har ni också kört den gamla Spabanan, har för mig att en 50cc-racer snittade runt 180 km/h där! Wunderbar!
http://www.youtube.com/watch?v=Nw7iKszQZhQ

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kan inte låta bli att fortsätta lite OT: Om någon till äventyrs har kört spelet Grand Prix Legends så har ni också kört den gamla Spabanan, har för mig att en 50cc-racer snittade runt 180 km/h där! Wunderbar!
http://www.youtube.com/watch?v=Nw7iKszQZhQ

Snabbaste snittfarten i 250 klassen sattes på gamla Spa, tror det var -67 eller -68 och 223km/h i snitt :tummenupp

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Snabbaste snittfarten i 250 klassen sattes på gamla Spa, tror det var -67 eller -68 och 223km/h i snitt :tummenupp

Har för mig att jag läst någonstans att snabbaste snittfart i kungaklassen hålls av Barry Sheene på ett chikanfritt Monza. Edit: Spa var det visst enl info här. 204 km/t i snitt, 1977. Fast det rimmar lite dåligt med 223 km/t för 250-klassen. :va Nånting stämmer nog inte.

För att återgå lite till topic, ...så skulle det ju vara behjälpligt att bevaka ev jagande kombattant medelst bakåtkameraskärm i instrumenteringen.
Finns det egentligen något i dagens reglementen som hindrar detta, ...och om inte, varför har inte sådant synts till ?

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag vill ha 800cc tvåtakt. absolut inge TC eller LC eller annat tjafs utan den som vinner ska kunna hantera hojjen och vara "galnast"..

(Man ska behöva vara minst halvgud för att klara av första kurvan..)

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har för mig att jag läst någonstans att snabbaste snittfart i kungaklassen hålls av Barry Sheene på ett chikanfritt Monza. Edit: Spa var det visst enl info här. 204 km/t i snitt, 1977. Fast det rimmar lite dåligt med 223 km/t för 250-klassen. :va Nånting stämmer nog inte.

För att återgå lite till topic, ...så skulle det ju vara behjälpligt att bevaka ev jagande kombattant medelst bakåtkameraskärm i instrumenteringen.
Finns det egentligen något i dagens reglementen som hindrar detta, ...och om inte, varför har inte sådant synts till ?

-77 hade det väl lagts in någon chikan/kurva på rakan etc.

Sedan ska man inte glömma att det fortfarande fanns intressanta hojar i tex 250 klassen, tvåtakt V4 mot 4takt radsexa :tummenupp

Något år senare var allting 2cylindrigt efter regeländringar. Tog många år innan fart och varvtider var där de hade varit.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En bild för att stimulera fantasin på er som spekulerar. :)

race-cars-2025-2.jpg

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ska leta fram det nummer av Roadracingworld där de lät folk från HRC, WCM, Yamaha etc spekulera fritt kring just detta ämne. Måste grotta ner mig i mina tidningssamling bara...

• Gilla
Reaktioner: R2

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Poängen är att vinna med gällande reglemente.
Det vill jag hävda hänger ganska mycket på VAD man vinner med gällande reglemente.

Att vinna något där de bästa av de bästa möts för att göra upp (som MotoGP exempelvis) är en rätt stor grej. Att vinna något som alla tröttnat på så snart nyhetens behag har lagt sig, och bara några glada entusiaster pysslar med smäller inte riktigt lika högt. Vindsurfingmotorcyklar tror jag som sagt har goda möjligheter att parkera med eftertryck i den senare kategorin.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati