MotoGP Indianapolis

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag tyckte iaf det såg ut som han inte hade några speciella problem med det och lyfta i mjukt gräs jämfört med asfalt bör ju även det vara lite skillnad!

Sen kan han väl inte hjälpa att han är stor som en trädgårdstomte...

Personligen skulle jag inte ha några problem att "lyfta" min egen cykel och den är väl säkert tiotals kg(30-40???) tyngre samt att jag inte är elitidrottsman!

Problemet brukar väl normalt vara att man tar i så in i h...vete att man bara välter den till andra sidan!

Sorry, jag tänkte inte på att Rossi var omkull nu också, det jag refererade till hände långt tidigare, kommer inte ens ihåg vilket race det var men reagerade just på att Rossi som är så pass stor och vurpade direkt ändå inte fick upp hojen.

Om du inte har provat (och inte är skapt som Magnus Samuelsson) så är det en överhängande risk att du överskattar din förmåga att lyfta en hoj som ligger ner. :tungan
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hur stor (eller liten) denna okända del är, beror såklart på massa faktorer, och den kan ju minskas en hel del med talang/taktiskt tänkande/väl genomförda förberedelser osv.

Men ingen kommer undan slumpen.

Så ja - man måste ha tur för att vinna ett helt VM oavsett skicklighetsgrad.

Jag kan tycka att 17 lopp a'la 30 varv och 15-20 svängar/varv borde garantera att skicklighet/talang vida överstiger måttet "tur". De förare som litar till sin tur för att klara sig igenom loppen har väldigt små chanser att ta sig i mål med poäng. I viss mån har vi ju alla haft mer eller mindre tur. Fast normalt så tillskriver man inte de som nått exceptionell framgång "tur", ex. Ingvar Kamprad, Usain Bolt eller Madonna.

Självklart inte. Lorenzo är en svinigt bra förare med talang och han kör för kung och fosterland.

Men alla förare som vunnit är inte "bra" förare på samma sätt som andra. Om ni fattar.
I min definition är alla mästare bra, men visst kan man sedan rangordna dem och se att vissa är bättre än andra, dock är som sagt alla bra förare.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
För nyfikenhets skull, ...var tycker du gränsen går i Moto GP, ..hur djupa, många & breda kan sprickorna i asfalten vara innan du tycker det är oacceptabelt ?
Eller det går bra även med en plogfåra tvärs över banan, ..det handlar ju fortfarande bara om "variation i underlaget" & det är fortfarande "lika för alla".

De smådefekter som är på Indianapolis är inget att gnälla om.
Vissa (Edwards t ex) klotade över nåt gupp också, men det hör också till ... att hitta ett spår och en hastighet över ett sådant hinder, som är optimalt.

Så alla som inte har kört eller kommer att köra en MotoGP-tävling ska inte ha någon åsikt om något. Jösses! :rolleyes:

Visst, ha du dina åsikter, men när det gäller sådana saker som banans kvalitet så är det ju lite lustigt att den som bara tittar på har högre krav på banan än de som tävlar på den ... :)

Man kan aldrig ta MotoGP och Valentino Rossi på för stort allvar. :mattias

Vad och vem ska man annars följa, Let´s Dance och någon gammal avdankad Idol och sånt jävla mög.

Nää...tacka vet jag Rossi!! :krama

Nytt skinnställ kanske? :tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212776
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Vansinnigt 125-race. Såg det precis, helt underbart. Vansinnigt så roligt. Mer sånt. Helt andfådd i soffan själv.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
De smådefekter som är på Indianapolis är inget att gnälla om.
Vissa (Edwards t ex) klotade över nåt gupp också, men det hör också till ... att hitta ett spår och en hastighet över ett sådant hinder, som är optimalt.

Visst, ha du dina åsikter, men när det gäller sådana saker som banans kvalitet så är det ju lite .....lustigt att den som bara tittar på har högre krav på banan än de som tävlar på den .
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=212776
Låter inte som att du såg onboardvarvet där man såg hur illa det var. Där Edwards stöp gick nära nog tiotalet andra förare i samtliga klasser &så omkull under kvalet.
Att ingen förare har klagat offentligt beror mest troligt på att dom fått direktiv att ligga lågt om saken med hänsyn till viktigare intressen.

Vad gäller Hayden, ...så är han defakto den sämsta/minst bra titelvinnaren genom tiderna (inget har tagit en titel med så få racevinster i karriären). Detta måste man väl få poängtera utan Janteanklagelser.
Men det betyder ju knappast att han var kass det året. En sådan tar knappast en VM-titel oavsett tur/otur.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Låter inte som att du såg onboardvarvet där man såg hur illa det var. Där Edwards stöp gick nära nog tiotalet andra förare i samtliga klasser &så omkull under kvalet.
Att ingen förare har klagat offentligt beror mest troligt på att dom fått direktiv att ligga lågt om saken med hänsyn till viktigare intressen.
Jodå, jag såg ombordvarvet och har tävlat på mycket sämre banor än så. Man bestämmer ju själv om man vill chansa förbi en dålig sektion på banan och spara lite tid, eller om man inte tycker att det är värt risken och hellre tappar ett par tior där.
Om det vore livsavgörande för alla förarna, vilka intressen skulle då vara viktigare?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En modern bana ska inte ha några konstiga gupp och sprickor. Att det var så på den svartvitatiden är helt irrelevant. Tiden när man valde spår för att undvika fel på banan är förbi...
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Rossi har jag hört gnälla ett fåtal ggr. När Yamman dog var det väl befogat..

/J
Jag vill minnas att det var nån som klagade väldigt mycket på sin däckleverantör för nåt år sedan... Han är inte den sista att klaga på däcken eller att fästet är dåligt, som nu i helgen. Det var samma sak på Laguna Seca tidigare i år...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
En modern bana ska inte ha några konstiga gupp och sprickor. Att det var så på den svartvitatiden är helt irrelevant. Tiden när man valde spår för att undvika fel på banan är förbi...

Är dagens toppförare så j-a dåliga så de måste ha dansgolv att köra på eller har du dig själv som referens?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top