Dr.Bike
Guest
Jag kan tycka att 17 lopp a'la 30 varv och 15-20 svängar/varv borde garantera att skicklighet/talang vida överstiger måttet "tur". De förare som litar till sin tur för att klara sig igenom loppen har väldigt små chanser att ta sig i mål med poäng. I viss mån har vi ju alla haft mer eller mindre tur. Fast normalt så tillskriver man inte de som nått exceptionell framgång "tur", ex. Ingvar Kamprad, Usain Bolt eller Madonna.
I min definition är alla mästare bra, men visst kan man sedan rangordna dem och se att vissa är bättre än andra, dock är som sagt alla bra förare.
Inte jag heller!
Vi menar samma sak, men har en olik syn på det ingående måttet av tur.
Vissa härinne skulle t.ex aldrig ens medge att en viss italienare, även han har tur, utan i det fallet handlar det enbart om skicklighet.
Närå, jag menar på intet sätt att det är huvuddel tur, i de fall du beskriver hur olika mästare blir just mästare. Absolut inte. Däremot blundas det rejält hårt i vissa läger för denna icke påverkbara slumpfaktor, som man (alla) måste ha just - tur - med.
Om du läste vad jag skrev tidigare, så såg du att jag sa att man kan minimera (dock! inte eliminera) måttet av "det okända" med just talang/taktik/förberedelser.
Hur stor dena del sedan är... är väl omöjligt att säga... men man skule kunna räkna på det litegranna...
Vad är egentligen sannolikheten att klara en kurva utan incidenter?
När man ligger på gränsen för däckens grepp osv osv?
ja den är inte 100% iaf. Det är ett som är säkert.
Alla resterande % upp till 100 skulle jag vilja betrakta som opåverkbara förutsättningar för förare/maskin.
Detta är en allmängiltig sanning, baserad på ren statistik, och den gäller inte bara racing.
Men - viktigt att komma ihåg:
Den GÄLLER oxå racing...